بازخوردها به پخش برنامه سوال برانگیز «بدون تعارف»؛

اینجا آنگولا، اتیوپی یا سودان نیست؛ بابل است!

پس از پخش برنامه بدون تعارف جمعه شب که اختصاص داشت به گفت‌و‌گو با چوپان روستایی که پزشک بدون مرز شد با واکنش قابل تأمل برخی از پزشکان و کارشناسان مطرح حوزه پزشکی و همچنین کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد.

به گزارش راه شلمچه، شاید پخش این برنامه برای مخاطبان عادی جذاب بوده باشد که الحق به ایستادگی و تلاش دکتر سیدناصر عمادی در جهت رسیدن به آرزوی بزرگی که در دوران جوانی در سر داشته قابل تحسین است اما انصافا پخش این گفت‌و‌گو در زمانی که وی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل معرفی شده سوال برانگیز بوده و با حاشیه‌های زیادی که این انتصاب داشته و نهایتا جلسه معارفه‌‌ای که معاون وزیر و همراهان وی از تهران به بابل رفته بودند تا رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی را معرفی کنند دست خالی به تهران برگشتند در نوع خود قابل تأمل است چراکه از اساس این انتصاب بدون کارشناسی و آنقدر شتاب‌زده بود که بدون اطلاع مسئولان بابلی و دستگاه نظارتی و امنیتی صورت گرفته بود.

اما با این شرایط چرا صدا و سیما در برنامه پر طرفدار «بدون تعارف» اقدام به ضبط و پخش این سوژه نموده و این خود حکایتی دارد که مهمترین آن این است پشت این قضیه چه کسی و یا کسانی با چه منافعی بودند که با این شتابزدگی برنامه بدون تعارف این هفته به این موضوع اختصاص داده شد؟!

البته سوژه‌ای که برنامه بدون تعارف انتخاب کرده بود اصلا سوژه نبوده بلکه خبری تکراری بوده که بارها از رسانه ملی، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌های مختلف کار کرده بودند و این خبر به نوعی تکراری و برعکس شائبه‌ها را افزایش داد.

گفتنی‌است بعضی‌ از افراد مطلع اعتقاد دارند با این حاشیه‌ها و اعتراضات رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی بابل بزودی معرفی خواهد شد و وزارت خانه دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی فردی توانمند از بدنه این دانشگاه که سابقه مدیریت اجرایی دارد را انتخاب خواهد کرد.

روز جمعه بعد از پخش برنامه بدون تعارف در دانشگاه علوم پزشکی بابل، راه شلمچه با عنوان «بدون تعارف» با برنامه «بدون تعارف» این هفته رسانه ملی! به آن پرداخت اما بازخورد این برنامه در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در دانشگاه علوم پزشکی بابل در بین برخی از چهره‌های علمی و دانشگاهی و یا کارشناسان فرهنگی و سیاسی در جای خود قابل تأمل و مواردی هم خواندنی دارد؛

یک متخصص جراحی عمومی نوشت:

تاملی بر فعالیت رسانه ای سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی بابل

یکم؛ سرپرست محترم دانشگاه، بلافاصله بعد از انتصاب ، در پیج اینستاگرامش ،پستی را منتشر کرد که ایشان را در حال ویزیت رایگان مردم روستای شیخ موسی بابل در چندسال قبل!!نشان می دهد.

گویا رییس جدید دانشگاه تصور کرده مردم بابل محتاج ویزیت رایگان هستند.
برادر بزرگوار!
اولا ؛ اینجا آنگولا ، اتیوپی یا سودان نیست؛ بابل هست.
مردم بابل ویزیت رایگان نمیخواهند، تکریم‌میخواهند.

اگر لازم دارید اعلام بفرمایید تا خیرین شهر سرتاپای مراکز بهداشتی درمانی تحت پوششتان را مرصع کاری کنند.

ثانیا؛  علاوه بر مناعت طبع و وسعت نظر مردم بابل ، مدتهاست در دنیای مدرن و متمدن صنعتی شکل گرفته بنام "بیمه".
"بیمه" یک صنعت مدرن اقتصادی هست که می توان آنرا جایگزین بنگاههای خیریه کرد. وقتی بدون منت و بر اساس وظیفه ای که تعهد کرده است ، خسارت آسیب دیدگان پرداخت می شود چه نیاز هست تا با انتشار تصویر ویزیت رایگان مردم ، برآنها منت گذاشت و طبل "من خوبم" نواخت. در شهری که چندسال از استقرار "پزشک خانواده" و "بیمه روستاییان" می گذرد و سالهاست که "شبکه بهداشت ودرمان تا دوردست ترین روستاها پزشک میفرستد، چه نیاز به ویزیت رایگان خارج از شبکه هست؟

ثالثا؛ خدای ناکرده به ذهنتان نیاید و یا به شما مشاوره نده اند که با تعبیه میز کنترل رایگان فشار خون در ورودی نماز جمعه می توانید برای خود بیلان کار بسازید.
مردم این شهر سرشان کلاه نمی رود.
این شهر ، شهر نوشیروانی ، شفیع زاده و میناگرهاست. تقاضا کنید سرتاپای دانشگاهتان را مرصع کاری می کنند.


دوم؛ "بی تعارف" صدا و سیما، فیلمی ساخت که در آن پسر روستایی و چوپان، دکتر شد، جانباز شد ، متخصص شد ، پزشک بدون مرز شد و النهایه با ارائه گزارش عملکرد و  ویزیت رایگان، و عکسی با سردار دلها، رییس دانشگاه شد.

عباراتی مثل "روستا"، "چوپان"، "پزشک"،"جانباز"، "پزشک متخصص" ،"یاریگر  نیازمندان بدون درنظر گرفتن مرزهای حغرافیایی"، "ویزیت رایگان" ،"سردار دلها" زیباست  ودلنشین، اما همنشین کردن عبارت "ریاست دانشگاه"  با این واژه های زیبا ، راه حل نیست.

رییس را اختیاراتی داده اند و تکالیفی خواسته اند‌. اختیار عزل و نصب افراد و احکام در کنار تکلیف ارتقاء شاخصهای سلامت‌.
مدتهاست که در ادبیات مدیریتی ، شاخصها،علامت و نشانه کارآمدی یا ناکارآمدی روسا شده است.
شاخصهایی مثل تعداد تخت به ازای جمعیت ، تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی، مرگ و میر مادران و نوزادان ، پوشش واکسیناسیون ، میزان مرگ ومیر مادر باردار، بهره وری بیمارستانها و جور بودن دخل و خرج، تعداد تختهای مراقبت ویژه به ازای جمعیت تحت پوشش و النهایه "رضایتمندی و ارتقاء سلامت جمعیت تحت پوشش".
لذا بخاطر داشته باشید ، محل کار شما ،"دفتر روابط عمومی دانشگاه" نیست ، میزکارتان را ببرید در اورژانس بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش تا ببینید چه رخ میدهد.


آنچه گفته شد، از سوی تفکریست که معتقد هست با "انجام درست وظایف سازمانی" ، نیاز به برداشت اضافه از کرامت مردم نیست و منتی بر گردن انها نداریم.

یکی دیگر نوشت:

رسالت برنامه‌ بدون تعارف 20:30 چیست؟
پخش مصاحبه با سرپرست جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی بابل، توسط برنامه بدون تعارف 20:30 در روز جمعه 15 آبان ماه، تردیدهایی در مورد رسالت این برنامه ایجاد کرده است.
در چند روز گذشته، تنش ها در دانشگاه علوم پزشکی بابل، به علت انتصاب دکتر سید ناصر عمادی، که هیچ آشنایی و سابقه موثری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نداشته است، تشدید شده و وزیر بهداشت را به شدت تحت فشار قرار داده است.
در این میان، بجای ارائه پاسخ های مستدل، و بیان رزومه کاری مرتبط، وارد کردن برنامه بدون تعارف به این ماجرا، بدعتی است که نه تنها کار حرفه ای و کارشناسی در وزارت بهداشت را زیر سوال می برد، بلکه حیثیت حرفه ای معدود برنامه های خوشنام در صدا و سیما را هدف گرفته است.
به نظر می رسد لازم است نهادهای ذی ربط، در مورد این اتفاق عجیب، تحقیق نمایند.


پزشک دیگری هم می‌نویسد:

در شرایطی که انتصاب ناگهانی دکتر سید ناصر عمادی، به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی بابل، با مخالفت بسیاری از کارکنان، اعضای هیات علمی، نمایندگان شهر، امام جمعه و.... مواجه شده است، پخش مصاحبه ایشان با علی رضوانی، مجری برنامه بدون تعارف خبر 20:30، تعجب ها را برانگیخت.
سؤال این است حتی اگر همه مطالب منتشر شده در مصاحبه مذکور، صحیح باشد (که شبهه هایی در مورد بعضی از آنها وجود دارد)، دلیل می شود که ایشان لزوما شایستگی مدیریت در دانشگاه را دارد؟
اگرچه دکتر عمادی، زندگی سختی در کودکی داشته و خدمات بشردوستانه ای در آفریقا داشته است، ولی به نظر می رسد القای این موارد به عنوان معیار مناسب بودن برای ریاست یک دانشگاه با سابقه، بدعتی است که در آینده، آسیب های جدی به بهداشت و درمان کشور خواهد داشت.
بدیهی است این سوابق، قابل احترام می باشد، ولی نباید جایگزین آشنایی با ساختار آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی دانشگاه ها و پیمودن پله به پله مسوولیت ها گردد.
عدم سابقه موثر در  مدیریت شبکه بهداشتی و درمانی کشور، و نا آشنایی با قوانین و مقررات جاری دانشگاه، زمینه ای برای سودجویان فراهم خواهد کرد تا آسیب های جبران ناپذیری به جامعه علمی کشور وارد نمایند.
خصوصا ترتیب دادن مصاحبه با ایشان و نشان دادن جنبه های مثبت زندگی ایشان، در کمتر از 10 روز از انتصاب ایشان به عنوان سرپرست دانشگاه، تنها برای مقابله با مخالفت ها با این انتصاب بوده و شائبه هایی را در مورد تیم خارج دانشگاهی حامی ایشان، تقویت کرده و نگرانی ها را در مورد سوءاستفاده از بی تجربگی ایشان، تشدید می کند.
شاید اگر خواسته شود از ظرفیت ایشان استفاده گردد  منطقی ترین کار، انتصاب ایشان به عنوان مسوول امور برون مرزی در هلال احمر کشور، یا سایر نهادهای مرتبط، برای انجام خدمات بشردوستانه در سایر کشورها باشد، نه انتصاب در نهادی که هیچ سابقه مدیریتی سطح پایینی در آن نداشته است.



اگر خوشت اومد لایک کن
3
آخرین اخبار