برگزاری ششمین سالگرد علامه حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی در قم

مراسم گرامی‌داشت ششمین سالگرد عروج ملکوتی فقیه جامع، مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمّدباقر موحد ابطحی اصفهانی قدس سره همزمان با شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در روز جمعه 15 آذر بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

به گزارش راه شلمچه ، آیت‌الله حاج سیدمحمدباقر ابطحی عالم رباني و دلباخته‎ي امام زمان ارواحنافداه، بزرگ احياگر معارف اهل بيت عصمت و طهارت، مرحوم آيت‎الله العظمي حاج سيد محمّد باقر موحد ابطحي  در 2 اسفند 1306 هجري شمسي برابر با شب دوّم ماه مبارک رمضان سال 1346هجري قمري، در دارالولايه‎ي اصفهان، سرزمين فقيهانِ نامدار و محدثان گرانمايه و در خانواده‎اي اصيل و روحاني و درخاندان علم و ادب و سيادت و کرامت ديده به جهان گشود.

پدرِ ايشان، مرحوم آيت‎الله علامه حاج سيد مرتضي موحد ابطحي موسوي اصفهاني  از علماي ولايي و اهل معنا و از خطباي نامي و از اطباء و حکماي بزرگ اصفهان بشمار مي‎رفتند که مورد عنايت خاصّ استادش مرحوم آيت‎الله حاج سيد علي نجف آبادي  (استادِ آيت‎الله العظمي بروجردي، بزرگ پيشواي بزرگ شيعه در زمان خويش) قرار گرفت و بزرگان آن عصر، وي را فقيهي مفسر و محققي متتبع، جامع معقول و منقول و راسخ در ولاء اهل بيت علیهم السلام مي‎دانستند.

والده‎ي مکرمه مرحوم آيت‎الله العظمي حاج سيد محمّد باقر موحد ابطحي رضوان الله تعالي عليه و همسر مرحوم آيت‎الله علامه حاج سيد مرتضي موحد ابطحيv، مرحومه حاجيه منصوره خانم فقيه احمد آبادي  دوّمين فرزند مرحوم آيت‎الله شهيد، حاج سيد محمّد تقي فقيه احمد آبادي  (صاحب کتاب شريف مکيال المکارم) بودند.آن بزرگ بانوي صالحه، از صلب پاک آيت‎الله فقيه احمد آبادي و از خاندان ريشه دار و علميِ آن بزرگمرد جهان اسلام پا به عرصه زندگي گذاشتند و در سايه تعليم و تربيت آن بزرگوار و در دامان پاک و با تقواي مرحومه خانم آقا، به کمالات روحي و معنوي و آگاهي‎هاي ديني و مذهبي نائل گرديدند و همراه با استعدادي قوي و ذهني سرشار و بصيرت و بينشي اعجاب انگيز، وارد صحنه زندگيِ پر زحمت و دشواري گرديدند و با استمداد از سرمايه‎هاي وراثتي و با بهره گيري از مددهاي غيبي و راهنمايي‎هاي الهي و الطاف و عنايات ولائي، به همکاري و همراهي با همسر بزرگوار خود پرداختند و در دامان پر مهر و عطوفت خود و در زير سايه‎ي تربيت و مديريت اعجاب انگيز خويش، گنجينه‎هاي ارزشمندي را براي جهان اسلام و سربازخانه امام زمان ارواحنافداه پروريدند.

هر يک از فرزندان آيت‎الله سيد مرتضي موحد ابطحي ، با مجاهدت‎هاي علمي شان همانند ستاره‎اي درخشان در آسمان پر فروغ تشيع جلوه نمودند و آثار و برکات قابل تأملي را به جوامع اسلامي عرضه داشته و همگي از تربيت کنندگان نفوس مستعده در امر احياي فرهنگ غني اهل بيت عصمت و طهارت گشتند.

حضرت آيت الله العظمي آقا حاج سيد محمد باقر موحد ابطحي قدس الله تعالي سره الشريف فرزند ارشد اين بيت النورِ قرآن و عترت، ستاره‌ي درخشاني در آسمان تشيع بود که حقيقتاً با عنايات مولايش امام زمان ارواحنافداه و کرامات کريمه اهل بيت  علیهم السلام مفهوم ديگري به عبوديت و بندگي و سربازي مولايش داده بود.

وي علامه اي عظيم الشأن، حافظ، مروج و ناشر ماثورات اهل بيت عصمت و طهارت صلوات الله عليهم اجمعين بود. تربيت صدها شاگرد عالم و فقيه و واعظ و ائمه جماعات و مؤمنين کرام و تأسيس مدرسه علميه حضرت امام مهدي  علیه السلام در شهر مقدس قم و تدوين و نشر صدها جلد از آثار عظيمه ائمه اطهار صلوات الله عليهم و خدمات متنوعه انساني و اسلاميه در حوزه علميه مقدسه اصفهان و اقليد امام زمان صلوات الله عليه و علي آبائه و ... از برکات عاليه ايشان بود که عمر شريف و پر عظمت خود را صرف آنها نمود.

آن عالم ربانى در عمر شريف خود خدمات بسيارى نسبت به اسلام و مكتب اهل‌بيت  علیهم السلام و تربيت طلاب و اعزام مبلّغ به مناطق محروم انجام داد و كتب سودمندى از خود به يادگار گذاشت.

بي شک آن فقيد سعيد از مدافعان حريم مقدس ولايت اميرالمؤمنين عليه افضل الصلوة والسلام و از موضعگيران سرسخت در برابر دشمنان حضرت صديقه کبري فاطمه زهرا  و از پرچمداران مکتب پر افتخار امامت اثنا عشر  علم اخلاق و مربي جويندگان حقيقت و پويندگان واقعيت بود.

از ايشان که سيدي والامقام از بيت شريف ملجأ أنام و مدافع امام زمان ارواحنا فداه، شهيد عظيم‌الشأن مرحوم صاحب مکيال المکارم اعلي‌الله درجاته بود، انتظار چنين خدمات شايسته و والائي مي‌رفت که با نشر آثار آل عصمت، خاصه کتاب شريف عوالم به عالم اسلامي نور افشاني نمايد، چه برازنده است تدريس مباحث عقيدتي و دفاع از شئونات آل عصمت علیهم السلام از فقيهي که در فقه فروع مجتهدي کامل بود و در فقه الحديث عالمي ناطق بشمار مي‌رفت.

روح بلند و ملکوتي اين عالم رباني همزمان با ايام شهادت حضرت فاطمه معصومه  به ملکوت اعلي پيوست و پيکر مطهر  مرحوم آيت الله حاج سيد محمد باقر موحد ابطحي، در روز جمعه که متعلق به آقا امام زمان، روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء است، با حضور حضرات آيات عظام و همچنين عزاداران و علاقمندان ايشان از شهرهاي دور و نزديک، به خصوص مردم منطقه اقليد، چهاردانگه، سرحد، امامزاده اسماعيل از مدرسه و مؤسسه تحقيقاتي الامام المهدي به سمت حرم مطهر کريمه اهل بيت  تشييع شد.

حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني بر پيکر پاک و مطهر اين فقيه مجاهد نماز خواندند و سرانجام جنازه اين فقيد سعيد در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه c به خاک سپرده شد.

خصوصیات و امتیازات مرحوم علامه قابل بیان در این مجال نیست ولی می توان نقاط محکم و قوت ایشان را چنین برشمرد:

تأسیس اوّلین مدرسه ی علمی تحقیقی در حوزه علمیه قم توسط علامه موحد ابطحی

احیای کتاب عوالم العلوم علامه بحرانی توسط علامه موحد ابطحی

پیشنهاد تدوین کتاب جامع احادیث الشیعه به آیت الله العظمی بروجردی و پیشنهاد تألیف المیزان به علامه طباطبایی

تألیف صحیفه های اهل بیت علیهم السلام، توسط مرحوم علامه توفیقی بزرگ در تألیف الصحیفة السجادیة الجامعة توسط علامه موحد ابطحی و انتشار جهانی آن و اهدای آن به سران کشورهای اسلامی

مرحم علامه مبتکر تفسیر موضوعی قرآن کریم با تألیف کتاب المدخل

آیه وراثت از منظر علامه موحد ابطحی، دلالتی بر امامت اهل بیت علیهم السلام

شیعه شدن استاد دانشگاه مصر بوسیله صحیفه مبارکه علویه

دستور امام زمان ارواحنافداه به صدور اجازه حدیث به مرحوم علامه

علما و بزرگان دین علامه ابطحی را مجلسی زمان می دانند

نهایت آرزو و هدف علامه موحد ابطحی این بود که عبد خدا و سرباز امام عصر باشد

رأفت و عنایت مرحوم علامه به فقرا اعجاب انگیز بود

علامه موحد ابطحی عمری پای بند به عهد با امام زمان ارواحنافداه بود

امام زمان خطاب به مرحوم علامه: عملت را عمل امام زمانت قرار بده

مرحوم علامه و ده ها سال عریضه نویسی به محضر امام زمان

مرحوم علامه و احیای نام امام زمان بر تمام اماکن و شهرها
نقش اساسی مرحوم علامه در نهضت فاطمیه

حمایت مستمر از هیئات عزاداری و مراکز علمی

علامه موحد ابطحی، مروج و پشتیبان دهه فرخنده‎ی غدیر

مناظره تاریخی مرحوم علامه با بن باز و پیروزی وی در مسجدالحرام

تجدید بنا و احیای مشهد اردهال توسط علامه موحد ابطحی

یاری رسانی هنرمندان بزرگ در عرصه‎ی مذهب

وکالت تام الاختیارآیت‎الله العظمی بروجردی به مرحوم علامه در آباده و اقلید در سال1333

مبارزه‎ی مرحوم علامه با فرقه‎ی ضاله‎ی بهائیت

علامه موحد ابطحی برای نجات مردم اقلید یک چشم خود را از دست داد

تونل اباصالح المهدی.، بزرگترین تونل خاورمیانه از خدمات بی نظیر علامه موحد ابطحی

مرحوم علامه ،احیاگرطریق الرضا علیه السلام(جاده ولایت)، و تئوریسین طرح حرم تا حرم قم

بنیانگذار دانشگاه طب سنتی امام محمّد باقرB و مرکز بزرگ خیریه تصویر برداری پزشکی بقیت الله الاعظم اقلید

تهیه و تأمین جهیزیه صدها دختر بی بضاعت و آزاد کردن ده ها زندانی مالی

حمایت بی‎دریغ مرحوم علامه از امام خمینی در نجف اشرف

حضور مرحوم علامه در خط مقدم انقلاب


پیام کم نظیر مقام معظم رهبری در رابطه با ایشان قابل تأمل است که در پیام تسلیت ایشان فرمودند:


متن پیام رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم


درگذشت عالم ربانی مرحوم آیت الله آقای حاج سیّدمحمّدباقر موحد ابطحی اصفهانی رحمه الله علیه را به بازماندگان آن مرحوم و خاندان محترم ابطحی و به عموم ارادتمندان و مستفیدان از مقام علمی ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار، فقیهی جامع و متبّع و متعبّد و از پرورش یافتگان مکتب علمی مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه و منشاء آثار و برکات متعدد بودند و فقدان ایشان موجب تأسّف آشنایان به مقامات علمی و معنوی آن بزرگوار است.


از خداوند متعال علوّ درجات و حشر با اولیائش را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.


سیّدعلی خامنه ای


۱۷/بهمن ماه/۱۳۹۲


 


 


شش سال در فراق علامه ی مجلسی عصر!


 


دلباخته ی امام زمان! سید ابطحی!


...  شش سال گذشت و ما همچنان در فراقت می سوزیم و حسرت می خوریم!


هنوز در باورمان نمی گنجد هجرت عرشی ات را!


هنوز مدرسه ی الامام المهدی  علیه السلام دلتنگ قدم های خسته ات هست و در و دیوار آنجا که به حضور تو انس گرفته بود غمزده و غمناک است.


پریشان خاطری را از کبوتر های صحن مدرسه می توان یافت که بی تاب تر از دیروز، دست محبت و نوازش تو را می طلبند.


شش سال است که بغضِ خفته ی دلتنگی و فراقت را بر سر سفره ی روضه های پنجشنبه ی مدرسه می شکنیم و به یادت برای جد غریبت حسین گریه می کنیم!


شش سال روضه های وَ لَستُ اَدری... و شَیب الخَضیب... بغضمان را  نمی شکند! چرا که از  چشمه ی زلال چشمانت، اشک ما نیز جاری بود.


شش سال است چشم هایمان خشک شده و چشمه های اقلید امام زمان نمی جوشد! گویا همه منتظر حدیث کساء خوانی ات هستند!


شش سال است فاطمیه هایمان بوی حسرت می دهد! محرم هایمان هوای بی قراری! و غروب جمعه ها مان حیرت و سرگردانی!


شش سال است کلماتت در ذهنمان تداعی می شود...! آنجا که اشک می ریختی و می گفتی: ...المستغاث بک یا صاحب الزمان!


اینجا همه دلتنگ تو هستند!


هنوز خادم مدرسه از دور تو را می بیند و از پنجره ی اتاق تو را می جوید.شاید برای یک لحظه لبخندت را به نظاره بنشیند.


مردم کوچه پس کوچه های اقلید امام زمان دلتنگ چهره ی نورانی و قدم های باوقار شما هستند و هنوز فراق شما را باور ندارند!


مردم قم، اصفهان، مازندران و جای جای ایران اسلامی دلتنگ لبخند ملیح و نفس های امام زمانی تان هستند.


کتاب هایتان بوی دلتنگی می دهند ...و کویر غربت کشیده ی «عوالم العلوم» دلتنگ اشک های امام زمانی و عرق های جبینت هستند!


دل «مکیال المکارم» برایت تنگ شده...! «صحیفه» های آل الله در حسرت زمزمه و  هِق هِق نیمه شب هایت هستند. «اَلدُّرَرُالّامِعَه» ات گوشه ی کتابخانه منتظر نگاه توست و «اَلمَدخَل» تو را می خواند !.


علوم و روایات اهل بیت علیهم السلام در ساحل دریای بیکران عترت در انتظار قلم تو هستند که لا یَمَسُّهُ اِلّاالمُطَهَّروُن!.


شش سال گذشت و ما هنوز  دلتنگ جوش و خروش امام زمانی ات، گریه های زهرایی ات هستیم و دلخور از زمین که تو را دیگر ندارد و رنجیده از زمان که دیگر مانند تو را  نخواهد داشت.


شاید... ، شاید دل مولایت نیز برای عریضه های غروب جمعه ات تنگ شده ... !


 دلخوشی آقا! دلتنگیم!


برای ظهور منتقم مادر شهیده ات دعا کن.


اللهم عجل لولیک الفرج



اگر خوشت اومد لایک کن
0
1
مهدی زینلی از اقلید ۱۴ آذر ۱۳۹۸
هرگز در باور ما مردم اقلید امام زمان عج نمی گنجد که علامه ابطحی در بین ما نیست یاد وخاطراش گرامی باد
پاسخ
آخرین اخبار