توفان کرونا امپراتوری لیبرال- دموکراسی آمریکا را لخت کرد

کرونا به شکلی معجزه‌آسا دوگانه مستضعف/ مستکبر را در قرن بیست‌ویکم احیا کرد و نشان داد جامعه آمریکا مستعد یک انقلاب همه‌جانبه است که می‌تواند چشم‌انداز تحولات آتی را دستخوش تغییر کند.

به گزارش راه شلمچه، تا پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ، آمریکا رئیس‌جمهوری دورگه به نام باراک اوباما داشت که حامیان لیبرالیسم از جمله خام‌شدگانی در همین ایران خودمان، او را نماد بردباری و همزیستی اجتماعی و برابری فرصت‌ها در دموکراسی خاص آمریکایی می‌دانستند. توفان کرونا پس از بلای ترامپ بر سر آمریکا و شیفتگانش نازل شد و امپراتوری لیبرال‌ـ دموکراسی را لخت کرد. حال فعالان جنبش سیاهان در خود ایالات‌متحده متوجه شده‌اند که ریاست‌جمهوری اوباما در حقیقت چیزی جز کشیدن روکش شکلاتی بر واقعیت تلخ همان آمریکای نژادپرست همیشگی نبوده است. فجایعی که امروز بر سیاهان، لاتین‌ها و در کل رنگین‌پوستان آمریکایی می‌گذردـ که 30 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهندـ گواه آن است که اوباما هیچ کاری برای برابری نکرد جز سرپوش گذاشتن بر نژادپرستی نهادینه‌شده به نفع اکثریت و حاکمیت یهودیان و اروپایی‌تباران.

واشنگتن که از روز نخست شیوع بیماری «کووید-19» در ایالات‌متحده، سیاستی رسمی برای تاخیر در اعلان آمار اساسی در این‌باره داشته است، سرانجام پس از تاخیر طولانی‌مدت در حالی مجبور شد آمار مبتلایان و قربانیان ویروس جدید را به تفکیک نژادها اعلام کند که کار از کار گذشته بود و از یک هفته جلوتر صدای برخی نمایندگان و سناتورهای آفریقایی‌تبار کنگره که دسترسی به آمار پنهان داشتند، درآمده بود.

«رابین کلی»، نماینده ایلینوی در کنگره که در عین حال یک پزشک است، اخیرا به همراه شمار دیگری از اعضای کنگره در نامه‌هایی به ارگان‌های اصلی مسؤول بهداشت در ایالات‌متحده به نرخ مرگ و میر وحشتناک شهروندان آفریقایی، لاتین و آسیایی‌تبار واکنش نشان دادند. در این نامه‌ها که خطاب به سی‌دی‌سی(مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های ویروسی و واگیر ایالات‌متحده)، وزارت بهداشت ترامپ و بسیاری دیگر از ارگان‌های فدرال مرتبط با سلامت عمومی نوشته شده‌اند، درخواست شده سیستم حاکم نسبت به آمار بالای تلفات شهروندان رنگین‌پوست تمهیدی بیندیشد. کلی و دیگر نمایندگان سیاهپوست در نامه‌های‌شان تلویحا اشاره کرده‌اند که دولت و ارگان‌های فدرال باید منابع را بر اساس نسبت ابتلای جوامع مختلف صرف کنند که کنایه‌ای است به این حقیقت که در عمل چنین نمی‌شود.

 

* پنهانکاری دولت ترامپ
به دنبال این افشاگری‌ها بود که دونالد ترامپ هم مجبور شد در مقام نفر اول کاخ سفید واکنش نشان دهد و از شواهد محکمی سخن بگوید که نشان می‌دهد سیاهان بسیار بیشتر از سایر آمریکایی‌ها از شیوع کرونا صدمه دیده‌اند.

اما این را نباید نشانه حسن نیت رئیس‌جمهور صد درصد نژادپرست ایالات‌متحده دانست، چراکه او صرفا در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته و خواسته است کمی برای دولتش حفظ آبرو کند، اگرنه او هنوز همان ترامپی است که می‌توان با جملات نژادپرستانه‌اش از دهه 1970- که تبدیل به یک میلیونر سلبریتی شد- تا به امروز یک دایره‌المعارف چاپ کرد. برخی از نفرت‌انگیزترین این اظهارنظرها را او در جریان کارزار انتخاباتی 4 سال پیش خود و بعد از ورود به کاخ سفید به زبان آورد. از جمله اینکه در کنوانسیون انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه گفت «ترجیح می‌دهد هیچ سیاهی به او رای ندهد!» و در عمل هم چنین شد و در انتخابات ۲۰۱۶ حدود  ۸۸ درصد رای‌دهندگان آفریقایی‌تبار به رقیب دموکرات او یعنی هیلاری کلینتون رای دادند. در دوران ریاست‌جمهوری هم جمله مشمئز‌کننده او که کشورهای آفریقایی را به «چاه مستراح» تشبیه کرد، در سیاست خارجی واشنگتن بحران آفرید. با این حساب می‌توان اطمینان داشت اگر بر اثر بحران کرونا اتفاق خاصی مانند وقوع یک کودتا توسط نومحافظه‌کاران و نظامیان حامی ترامپ در مهد دموکراسی رخ ندهد، او باید در انتخابات 2020 تقریبا از تمام جامعه آماری 30 درصدی رنگین‌پوستان چشم‌پوشی کند که در این صورت فارغ از نتایج انتخابات، شاهد شکل‌گیری یک شکاف عمیق قومیتی در ایالات‌متحده خواهیم بود.

«اشلی بالسرزاک»، روزنامه‌نگار آمریکایی معتقد است نهادهای رسمی این کشور به عمد آمار تفکیک نژادی قربانیان کرونا را در بسیاری از ایالات و شهرها با تاخیر منتشر کرده‌اند. این عاملی بوده برای کتمان عمق بحران از سوی دولتمردان و فرار از پاسخگویی. رخ نمودن دیرهنگام عوارض شیوع بیماری کرونا مثل نرخ بالای قربانیان رنگین‌پوست عمدتا آفریقایی‌تبار و لاتین یکی از آنهاست.

اما اختفای آمار توسط دولت ترامپ و نهادهای فدرال ذی‌ربط باعث هر چه شوک‌برانگیزتر بودن اخباری شد که از اواسط هفته گذشته تا دیروز درباره ابتلا و مرگ‌ومیر بسیار بالای رنگین‌پوستان در جریان اپیدمی ویروس کرونا منتشر شده است.

حتما تا این لحظه در جریان تمام یا بخشی از این آمار تکان‌دهنده قرار گرفته‌اید اما بد نیست آن را با هم مرور کنیم: در ایالت ایلینوی که فقط ۱۵ درصد اهالی‌اش را رنگین‌پوستان تشکیل می‌دهند، ۴۲ درصد تلفات کرونا متعلق به این جوامع است. در لوئیزیانا با ۳۲ درصد جمعیت رنگین‌پوست، ۷۰ درصد تلفات از میان آنهاست. در میشیگان رنگین‌پوستان فقط ۱۴ درصدند اما نسبت قربانیان آنها به کل جان‌باختگان ۴۱ درصد برآورد شده است. در کارولینای شمالی اوضاع کمی متعادل‌تر است و با جمعیت ۲۲ درصدی رنگین‌پوستان، درصد تلفات‌شان به 31 درصد می‌رسد. اما تکان‌دهنده‌ترین ارقام مربوط به سیاهپوستان میلواکی، بزرگ‌ترین شهر ایالت ویسکانسین است که اگرچه فقط یک‌چهارم جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند اما به طور عجیبی ۷۰ درصد تلفات کرونا متعلق به آنان است.

البته «لوری لایت‌فوت»، شهردار شیکاگو نیز اعلام کرده سیاهپوستان 70 درصد قربانیان کرونا را در این شهر بزرگ صنعتی ایالت میشیگان تشکیل می‌دهند، در حالی که به‌زعم او نسبت مبتلایان سیاهپوست به ویروس «کووید-19» در این شهر به‌مراتب هولناک‌تر و 7 برابر بیشتر از هر اجتماع دیگری است.

دیروز نیز آمار نیمی از مبتلایان به کرونا در نیوجرسی و برخی ایالت‌های جنوبی از تداوم همین روند فاجعه‌بار برای جامعه سیاهان آمریکا حکایت داشت.

 

* چرا سیاهان آمریکا قربانی اصلی کرونا هستند؟
روزنامه «یواس‌ای تودی» در همان عنوان گزارش خود درباره دلایل اینکه چرا این بیماری واگیر از سیاهان بیشتر قربانی گرفته به «فقر» به عنوان کلید اصلی این روند اشاره می‌کند. 

«دبورا بارتفیلد بری»، خبرنگار این روزنامه نیز موضوع را صریحا به آسیب‌پذیرتر بودن رنگین‌پوستان در ایالات‌متحده در همه زمینه‌ها مرتبط می‌داند.

او می‌گوید: «اقلیت همرنگ من در ایالات‌متحده ناسزاوارانه از هر نظر زیر خط میانگین سلامتی هستند. در آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی و بسیاری بیماری‌های دیگر نیز آنها به همان اندازه کرونا آسیب‌پذیرند».

او افسوس خود را درباره طیف قربانیان بیماری «کووید-19» در برخی ایالت‌ها ابراز می‌کند، مثلا در لوئیزیانا که تنها 32 درصد جمعیت آن را آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار تشکیل می‌دهند، سهم آنها از مرگ و میر  70 درصد بوده است. همین‌طور شهرهای بزرگی نظیر نیویورک، لوئیزیانا و دیترویت که کانون‌های اصلی شیوع کرونا هستند بیشترین میزان تیره‌پوستان را در خود جای داده‌اند. 

خانم بارتفیلد بری همچنین معتقد است کارگران سیاهپوست در وضعیتی به‌مراتب وخیم‌تر از سایر مشاغل قرار دارند چون آنها هستند که بار عمده فعالیت جامعه در دوره‌ای را به دوش می‌کشند که اکثریت مردم بویژه سفیدها در قرنطینه هستند. به گفته او، عمده مشاغل فعال در دوران قرنطینه در آمریکا نظیر کارگران کارخانه‌ها، رانندگان و پرسنل سیستم حمل‌ونقل عمومی و نیروهای خدماتی سامانه درمانی که مستقیما با مراکز آلوده به ویروس سر و کار دارند را سیاهانی تشکیل می‌دهند که از طبقه فقیر جامعه بوده و مجبور هستند در چنین شرایطی هر روز سر کار بروند. به این ترتیب فقر و نابرابری شغلی و اجتماعی باعث می‌شود خانواده‌ها و اجتماعات آنها نیز به‌مراتب بیش از سایرین در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرند.

به گفته او، این اپیدمی تنها تاثیرات نابرابری نژادی در جامعه آمریکا را عیان کرد، اگرنه نابرابری همیشه وجود داشته است و فعالان حقوق بشری سال‌هاست به رهبران این کشور درباره آن هشدار می‌دهند.

 

*  تبعیض، قاتل سیاهان است نه کرونا
همان‌طور که این خانم خبرنگار آمریکایی تلویحا اشاره کرده، ساده‌انگاری است اگر فقط فقر را علت‌العلل قربانی شدن حداکثری رنگین‌پوستان ایالات‌متحده در همه‌گیری کرونا بدانیم. 

در گزارش مرتبط روزنامه «یواس‌ای‌تودی» به قلم «ال ویا دیاز»، صریحا به تبعیض اجتماعی و طبعا اقتصادی میان جوامع و قومیت‌ها در ایالات متحده اشاره شده است. او می‌نویسد جوامع رنگین‌پوست در این کشور بر اساس همان الگوهای سیاسی دوران برده‌داری در آمریکای 1930 کاملا به حاشیه رانده شده‌اند. اشاره او به معماری کاپیتالیستی نوین نظام اقتصادی و اجتماعی ایالات‌متحده پس از دوران رکود بزرگ توسط گروهی محدود از بانکداران یهودی و انگلوساکسون است که مشخصا بر اساس برتری نژاد سفید طراحی شده بود. بر اساس داده‌های «کمیته حقوق بشر تحت قانون» آمریکا، اصلا عجیب نیست آمار تلفات سیاهان و لاتین‌ها بر اثر همه‌گیری کرونا در ایالت‌هایی مثل ایلینوی، لوئیزیانا، میشیگان، نیوجرسی و کارولینای شمالی اینقدر بالاست، چرا که آنها در شهرهای بزرگ همین ایالات عمدتا به حاشیه فقیرنشین شهرها رانده شده‌اند؛ جایی که نه خبری از شغل و آموزش مناسب هست، نه غذا و داروی مناسب و نه اطلاع‌رسانی و خدمات درمانی کافی. 

در ابتدای شیوع جهانی کرونا، برخی شایعات حاکی از آن بود که نژاد سیاه ایمنی بیشتر در مقابل این ویروس دارد و مثال آورده می‌شد که به همین دلیل قاره آفریقا کمترین آمار ابتلا را داشته است. این شایعات در آمریکا هم پیچیده بود اما حالا کذب بودن آن ثابت می‌شود.

«شارل باربر» دستیار پروفسوری اپیدمولوژی و آمار حیاتی در دانشگاه درکسل در این‌باره به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «این جوامع [رنگین‌پوست] به لحاظ ساختاری مستعد بیماری‌های واگیر هستند. نه اینکه این موضوعی بیولوژیکی باشد، بلکه حقیقتا ساختار ناعادلانه جامعه باعث واگیر زیادتر در میان اجتماعات نژادی شده است». 

 

* مستضعفان واقعی در آمریکا
انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی با یک شعار خاص مورد توجه جنبش کرامت سیاهان در غرب بویژه آمریکا قرار گرفت. آنها با گوشت و پوست خود معنای شعار «حمایت از مستضعفان» را درک می‌کردند. اوضاع در 42 سال گذشته برای سیاهان و دیگر اقلیت‌های نژادی ایالات‌متحده چندان تغییر نکرده است.

تعریف نیم قرن پیش حضرت امام خمینی از «مستضعفان عالم» کماکان شامل حال آنها می‌شود بویژه که شواهد حاکی از آن است ریشه اصلی نرخ وحشتناک ابتلای سیاهان به کرونا، تبعیض و نژادپرستی نهادینه شده در ینگه دنیاست.

بر اساس گزارش تکان‌دهنده رادیو «ان‌پی‌آر»، پزشکان سیستم بهداشتی ایالات متحده، آفریقایی‌تباران را به نسبتی بسیار کمتر از سفیدپوست‌های اروپایی‌نژاد به انجام آزمایش ابتلا به کرونا توصیه کرده و در ابعاد وسیعی از انجام تست روی آنها امتناع می‌کنند، حتی اگر علائمی مشابه سفیدها داشته باشند.

«ترور آنو» مجری و کمدین آمریکایی در برنامه ویدئویی خود روی یوتیوب با دستمایه قرار دادن این تبعیض آشکار می‌گوید: «در حالی که تقریبا همه صنایع دنیا تعطیل شده، نژادپرستی به عنوان یکی از خدمات ضروری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد». 

این هنرمند سیاهپوست علاوه بر این فاش می‌کند نژادپرستی حالا روی حفاظت همنوعان او از خودشان در برابر بیماری جدید نیز تاثیر گذاشته است. او کلیپ‌ها و اظهارنظرهایی را نمایش می‌دهد که حاکی از این حقیقت است که بسیاری از آفریقایی‌تباران آمریکا زیر فشار پلیس و نیروهای امنیتی نمی‌توانند در محیط‌های عمومی از ماسک استفاده کنند، چرا که سیاهانی که چهره‌شان را بپوشانند، ناخودآگاه از نگاه اکثریت سفیدپوست، مظنون به ارتکاب جرم تلقی می‌شوند! برخی باور دارند این یک دستور حکومتی علیه رنگین‌پوستان است.

آنو این سوال را مطرح می‌کند: آیا احتمال دارد ممنوعیت ماسک زدن باعث در معرض ویروس قرار گرفتن بسیاری از سیاهان در محیط‌های عمومی شده باشد؟ 

«جودی آرمور» محقق دانشگاه حقوق USC با تایید این موضوع می‌گوید: «ترس از اشتباه گرفته شدن به عنوان یک مجرم خطرناک ممکن است بزرگ‌تر از ترس فراگیر شدن بیماری کرونا باشد».

به عبارت دیگر در بطن توفان کرونا، آمریکا جنگی نژادی علیه رنگین‌پوستان برپا کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله دیروز خود با عنوان «کرونا شکاف نژادی را در آمریکا برملا کرد» آورده است: اگرچه ویروس کرونا تبعیضی بین نژادها قائل نمی‌شود اما این آمریکاست که رفتارهای نژادپرستانه از خود نشان می‌دهد. در این گزارش به زمینه‌های  تسری چند برابری بیماری همه‌گیر در میان سیاهان و اقلیت‌های نژادی جامعه آمریکا پرداخته شده است؛ از فقری که آنها را به سمت مشاغل سخت در محیط‌های آلوده می‌کشاند تا محرومیتی که باعث افزایش بیماری‌های زمینه‌ای در آنها می‌شود.

مطمئنا دیر یا زود توفان کرونا فرو خواهد نشست ولی آنچه پشت سر خود در «ایالات متفرقه» باقی خواهد گذاشت علاوه بر نظامی ناکارآمد و اقتصادی نیمه‌ورشکسته، یک گسل بزرگ نژادی و البته طبقاتی است. کرونا به شکلی معجزه‌آسا دوگانه مستضعف/ مستکبر را در قرن بیست‌ویکم احیا کرد و نشان داد جامعه آمریکا مستعد یک انقلاب همه‌جانبه است که می‌تواند چشم‌انداز تحولات آتی را دستخوش تغییر کند.

***

لشکر بیکاران در آمریکا
آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از مرز نیم میلیون نفر گذشت و به 503177 نفر تا عصر دیروز رسید. آمار درگذشتگان بر اثر کرونا هم طبق آمار رسمی دولت آمریکا به عدد 18761 نفر رسید. اگر روال همین‌گونه پیش برود امروز و فردا آمار تلفات آمریکا در میان کشورهای دنیا از ایتالیا که پیشتاز این حوزه است هم بیشتر می‌شود.  با وجود افزایش آمار در آمریکا، آنچه این روزها اسباب نگرانی مردم این کشور را فراهم آورده و ردپای آن را در برخی رسانه‌های آمریکایی می‌توان یافت، تاثیر بحران کرونا بر اقتصاد آمریکا و از همه مهم‌تر به راه افتادن لشکر بیکاران در این کشور است.  بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، 17 میلیون آمریکایی به دلیل بحران اقتصادی ناشی از کرونا بیکار و محتاج کمک‌های دولتی شده‌اند. در بیشتر شهرهای آمریکا هم صف‌های غذا توسط افرادی که کار خود را از دست داده‌اند یا بی‌خانمان‌ها تشکیل شده است.  وزارت کار آمریکا گزارش داد بیش از 6/6 میلیون آمریکایی طی 7 روز گذشته به علت تعطیلی کسب‌وکار ناشی از ویروس کرونا با از دست دادن شغل خود درخواست حمایت از بیکاری ثبت کرده‌اند. به این ترتیب ظرف ۳ هفته بیش از 17 میلیون آمریکایی شغل خود را از دست داده و درخواست دریافت حقوق بیکاری خود را به ثبت رسانده‌اند. بنابراین اقتصاد آمریکا ظرف ۳ هفته اخیر بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار خود را از دست داده است. آسوشیتدپرس هم به نقل از یک اقتصاددان نوشت: پیش از شیوع کرونا حدود ۴۰ درصد از شرکت‌ها در حال استخدام نیروی جدید بودند ولی این رقم اکنون به ۶ درصد سقوط کرده است. درخواست‌های جدید بیمه بیکاری که به رقمی رکوردشکن رسیده است نتیجه بسته شدن کسب و کارهایی مثل رستوران‌ها، کافه‌ها و سایر حوزه‌های اجتماعی جهت کنترل شیوع ویروس کروناست.

از سویی وسعت کسب‌وکارهایی که تعطیل شده‌اند گسترش یافته و افرادی را که در بخش‌های حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، تولید، کشاورزی و بهداشت فعالیت می‌کنند هم شامل می‌شود. ایالت‌های کالیفرنیا، نیویورک، میشیگان، فلوریدا، جورجیا، تگزاس، نیوجرسی، ایندیانا، اوهایو، کارولینای شمالی و آلاباما  بیشترین ثبت‌نام برای درخواست مزایای بیکاری را در هفته منتهی به 28 مارس داشته‌اند.

 

* چرا سقوط اقتصاد آمریکا مهم است؟
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه سال 2016 در رقابت با هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود به پیروزی رسید، 2 هدف را به‌ عنوان دستاورد دولت خود پیگیری می‌کرد. اولین هدف و شعار وی، مبارزه با بیکاری و اشتغال برای همه آمریکایی‌ها بود. در راستای همین شعار، او در این سال‌ها  فشار زیادی بر تولیدکنندگان آمریکایی که کارخانجات‌شان خارج از این کشور بود، وارد آورد تا کارخانجات خود را به داخل آمریکا منتقل کنند و در این مسیر، از هیچ تهدیدی هم فروگذار نکرد. جنگ تعرفه‌ای ترامپ با چین طی حدود 2 سال گذشته نیز در راستای ایجاد اشتغال در آمریکا رقم خورد، چرا که ترامپ معتقد بود تعرفه واردات محصولات چینی به بازار آمریکا و تعرفه ورود محصولات آمریکایی به بازار چین، به نفع چین است و تراز تجاری منفی آمریکا در برابر چین را گواهی بر این ادعای خود معرفی می‌کرد. ترامپ معتقد بود تعرفه‌های تجاری حامی تولیدات چینی و اشتغال نیروی کار چینی است و اگر تعرفه‌ها بدرستی تعیین شود، می‌تواند از اشتغال نیروی کار در آمریکا حمایت کند. جنگ‌های ترامپ در حوزه انتقال کارخانجات آمریکایی به داخل خاک آمریکا و جنگ تعرفه‌ای با چین و بسیاری دیگر از کشورها (ازجمله اتحادیه اروپایی) طی 4 سال اثرات مثبت کوتاه‌مدتی داشت و تا حدودی منجر به بهبود شاخص‌های بازار کار این کشور شد؛ این بهبود در گزارش‌های اشتغال نیروی کار که ماهانه از سوی اداره کار آمریکا منتشر می‌شود، بازتاب داشت. 

رشد شاخص‌های وال‌استریت نیز دستاوردی بود که ترامپ آن را به دولت خود منتسب می‌کرد. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شاخص داوجونز از ۱۸۳۶۵ واحد، با یک شیب تند رشد کرد و فوریه 2020 به رکورد تاریخی ۲۹۵۶۸ واحد رسید که به معنای جهشی ۶۱ درصدی بود اما با شیوع ویروس کرونا در آمریکا و به دلیل نگرانی به وجود آمده در بازارهای مالی این کشور، فرار سرمایه از بازار سهام به سوی بازارهای امن‌تری مانند طلا و اوراق قرضه شروع شد و شاخص‌های سهام ظرف 2 ماه اخیر بشدت سقوط کرد. با این سقوط دستاورد اقتصادی ترامپ بر باد رفت.

 

* پیش‌بینی بیکاری 25 میلیون نفر
آمار 17 میلیونی که در بالا اشاره شد آمار رسمی تا امروز است. آنچه اوضاع را ترسناک‌تر می‌کند احتمال افزایش این عدد تا سقف 25 میلیون نفر طی هفته‌های آتی است. از سویی آنچه این روزها بیشتر سبب ترس دولتمردان آمریکایی شده، برآوردهای ترسناک موسسات اقتصادی از اقتصاد آمریکاست. در روزهای گذشته اقتصاددانان موسسه معتبر بانکی و پژوهشی جی‌پی مورگان تخمین زدند در 3 ماهه دوم سال جاری میلادی تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۰ درصد افت خواهد کرد. اقتصاددانان جی‌پی مورگان در این پیش‌بینی جدید تخمین زدند نرخ بیکاری آمریکا در انتهای ماه آوریل(ماه جاری میلادی) به ۲۰ درصد برسد و ۲۵ میلیون نفر شغل خود را از دست بدهند. این در حالی است که در پیش‌بینی قبلی آنها تولید ناخالص داخلی آمریکا در 3 ماهه دوم ۲۵ درصد افت می‌کرد.

 

* تنها چاره ترامپ
شیوع کرونا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد آمریکا در حالی است که دونالد ترامپ اصرار زیادی به ازسرگیری فعالیت‌های کسب‌وکار دارد و معتقد است این کشور نمی‌تواند بیش از این متحمل زیان اقتصادی شود. وی پیش از این گفته بود آنفلوآنزا یا حوادث رانندگی سالانه جان ده‌ها هزار نفر را در آمریکا می‌گیرد اما کشور هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود. نیویورک به عنوان شهری که میزبان مناسبت‌های فراوان اقتصادی در آمریکاست، به طور گسترده‌ای با ویروس کرونا مواجه شده و ضرر اقتصادی چشمگیری را به اقتصاد آمریکا وارد کرده است. شمار قربانیان ویروس کرونا در نیویورک بشدت قابل توجه است. بنا بر اعلام فرماندار نیویورک در حال حاضر شمار قربانیان ویروس کرونا 2 برابر شمار قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ است.

نیویورک‌تایمز هم در گزارشی از وضعیت کرونا در آمریکا نوشت: کرونا با سرعتی حیرت‌انگیز همه مشاغل دیرینه و جدید را تعطیل کرده است و کارگران و استخدام‌های اخیر تقریباً در هر نوع صنعت بدون حقوق رها شده است. کتی بستانژانیچ، رئیس اقتصاد مالی ایالات متحده در دانشگاه آکسفورد گفت: به نظر می‌رسد اقتصاد در یک سیاهچاله ناگهانی فرو رفته است. تزریق پول به اقتصاد آمریکا یکی از راه‌های ترامپ برای مقابله با آن چیزی است که این روزها بر سر اقتصاد این کشور آمده است. هفته پیش وقتی گزارش‌ها حاکی از سقوط بزرگ بازار معاملات بورس آمریکا بود، فدرال‌رزرو اعلام کرد 3/2 تریلیون دلار دیگر به اقتصاد این کشور تزریق می‌کند.

پس از اعلام این خبر سهام وال‌استریت برخلاف گذشته که تحت تأثیر گزارش ضعف مشاغل با افت شدید مواجه می‌شد، جهش کرد. 

در این بسته جدید فدرال‌رزرو وام‌هایی را برای خرده‌فروشان و مغازه‌داران در نظر گرفته و مشوق‌های دیگری (شامل خرید اوراق) هم برای تقویت اقتصاد آسیب‌دیده آمریکا ارائه خواهد کرد. در این بسته مشخص شده است که وام‌ها به شرکت‌های دارای تا ۱۰ هزار کارمند و درآمد کمتر از 5/2 میلیارد دلار تخصیص خواهد یافت. این وام‌ها یک سال از بازپرداخت و سود معاف هستند. این بسته همچنین صندوقی برای حمایت از دستمزد کارگران در نظر گرفته است.

 

* وخامت اوضاع خانه‌های سالمندان
یکی دیگر از مشکلاتی که جان میلیون‌ها آمریکایی را تهدید می‌کند، بی‌توجهی دولت آمریکا به وضعیت خانه‌های سالمندان است. یک کارشناس بهداشت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» آمریکا گفت: خانه‌های سالمندان در سراسر آمریکا با بحران مواجهند و به نظر می‌رسد راه‌حلی هم برای آن نیست. وی افزود: بی‌توجهی دولت آمریکا، نبود تجهیزات و قدیمی بودن تجهیزات، امکان شیوع کرونا در مراکز نگهداری سالمندان را چند برابر کرده است. وی افزود: هیچ‌کس نگران این موضوع نیست و تا این لحظه هم دولت حاضر به هیچ‌گونه کمکی نیست. دولت هیچ توجهی به خانه‌های سالمندان ندارد. 

 

* ترامپ از کرونا خبر داشت
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با شیوع کرونا در کشورش مدعی شد بلافاصله بعد از اطلاع از کرونا، پروازهای بین چین و آمریکا را متوقف کرده است. وی در چند سخنرانی خود هم این موضوع را به عنوان دلیلی بر مهم بودن جان مردم آمریکا ذکر کرد. حالا اما شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی نیوز» به نقل از مرکز ملی اطلاعات پزشکی آمریکا گزارش داد دولت این کشور به‌رغم آگاهی از ابعاد بیماری کرونا، پرواز هواپیماها میان چین و آمریکا را تا 31 ژانویه گذشته متوقف نکرد که همین امر باعث شیوع غیرقابل تصور ویروس کرونا در ایالات متحده شد.

انتشار این خبر در رسانه‌های آمریکایی می‌تواند دولت ترامپ را با بحران جدیدی مواجه کند. با این حال اما هنوز دولت این کشور واکنش رسمی به این موضوع نداشته است. 

 

* عین‌الاسد دوباره خبرساز شد

پایگاه آمریکایی عین‌الاسد تا 3 ماه پیش برای کمتر کسی در ایران شناخته شده بود تا اینکه 13 موشک ایرانی آنجا را مورد هدف قرار داد. عین‌الاسد همچنان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق است که با تعطیلی چند پایگاه آمریکایی‌ها در عراق، شلوغ‌تر از قبل است. حالا عین‌الاسد با خبر شیوع کرونا در میان سربازان آمریکایی دوباره خبرساز شده است. سایت عراقی المعلومه به نقل از منابع خود از ابتلای ۲۲ الی ۲۵ نظامی آمریکایی حاضر در پایگاه عین‌الاسد به کرونا خبر داد. این پایگاه عراقی گزارش داده سربازانی که کرونای آنها تایید شده، به پایگاه اربیل منتقل شده‌اند.  مقامات اربیل یکی از هتل‌های بزرگ این شهر را تخلیه کرده‌اند تا دوران قرنطینه نیروهای آمریکایی در آنجا سپری شود. بنا بر این گزارش، حال 5 نفر از آنها وخیم گزارش شده و به بیمارستانی در اربیل منتقل شده‌اند. همچنین یک تیم پزشکی آمریکایی از 3 روز گذشته، اقدام به غربالگری نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق کرده است و برخی اطلاعات از وجود ده‌ها مبتلا در بین نظامیان آمریکایی حکایت دارد و همچنین میزان آمادگی و اقدامات انجام‌شده در هتل شهر اربیل حاکی از این است که یا تعداد مبتلایان بسیار بالاست یا پیش‌بینی‌ شده است تعداد آنها افزایش خواهد یافت. هنوز هیچ منبع رسمی عراقی یا آمریکایی به این خبر واکنشی نشان نداده است. ششم فروردین نیز «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق از ابتلای تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی به کرونا خبر داد و درباره جابه‌جایی زیاد این نیروها در شهرهای عراق که موجب شیوع بیماری می‌شود، هشدار داد.

شیوع کرونا در میان نظامیان آمریکایی خبر جدیدی نیست اما انتشار این اخبار از سوی پنتاگون با محدودیت‌های جدی مواجه است. بر اساس گزارش‌ها نظامیان آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم با کرونا دست به گریبانند. تردد گسترده در کلوب‌های شبانه و حشر و نشر با زنان کاباره‌ای در روزهای پیش از قرنطینه مهم‌ترین دلیل ابتلای آنها به کروناست. 

یک مقام نظامی آمریکایی نیز روز جمعه گفت در حال حاضر تست کرونای ۴۴۷ نفر در ناو هواپیمابر تئودور روزولت مثبت اعلام شده است. پیش از این نیز آزمایش کرونای ۷۲ نظامی آمریکا مستقر در کره‌جنوبی مثبت اعلام شده بود.

 

* بیروت از آمریکا امن‌تر است

اگرچه وزارت خارجه آمریکا با ژست حمایت از شهروندان این کشور، به دنبال بازگرداندن شهروندان حاضر در برخی کشورها به دلیل قطع پروازهای بین‌المللی و شیوع کروناست، برخی اخبار از مقاومت شهروندان آمریکایی در برابر بازگشت به کشورشان حکایت دارند.  آنگونه که سایت شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گزارش داده، شهروندان آمریکایی حاضر در لبنان با درخواست سفارت کشورشان برای بازگشت به آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا مخالفت کرده‌اند.

«کارلی فالگی» مشاور امور حقوق بشر در لبنان در این باره گفت: بر اساس دلایل شخصی و حساب و کتابی که درباره شیوع این ویروس کرده‌ام، تصمیم گرفتم در بیروت بمانم. فکر می‌کنم اینجا برایم امن‌تر است. چندین شهروند آمریکایی دیگر هم اظهارات مشابهی را در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» بازگو کردند. شمار دیگری نیز در حساب‌های توئیتری خود پیشنهاد هفته گذشته دولت آمریکا مبنی بر تخصیص دادن پروازهایی چارتر برای خارج کردن شهروندانش از لبنان را رد کردند. «ابی سول» خبرنگار آمریکایی مستقر در لبنان به این شبکه گفت: طبق هر مطلبی که می‌خوانم، آمریکا از لحاظ تعداد مبتلایان، اقدامات پیشگیرانه و کمبود تجهیزات مربوط به آن و پر شدن ظرفیت نظام سلامت، اوضاع بدتری دارد. وی افزود: از آنجا که سال‌ها خارج از کشور زندگی کرده‌ام، اکنون در آمریکا بیمه درمانی ندارم، بنابراین اگر بازگردم و مریض شوم باید هزاران دلار از جیب خرج کنم.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در این‌باره به «سی‌ان‌ان» گفت در حال حاضر هزاران آمریکایی در لبنان به سر می‌برند و بسیاری از آنها شهروندی لبنان را نیز دریافت کرده‌اند. با این حال از توضیح درباره اینکه لبنان از لحاظ شیوع ویروس کرونا از آمریکا وضعیت بهتری دارد خودداری کرد.


منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار