حاشیه‌های تصویری نماز جمعه این هفته پایتخت

نماز جمعه این هفته تهران(2 تیرماه 1402) به امامت حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران برگزار شد که به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران و هفته قوه قضائیه، سخنرانان پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه تهران مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران  و حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه بودند.

به گزارش راه شلمچه، حجت‌الاسلام ابوترابی فرد خطیب جمعه این هفته تهران در بخشی از خطبه‌های امروز با اشاره به اینکه در ایام شهادت متفکر و هوشمند دستگاه قضائی ایران آیت‌الله شهید بهشتی و یاران و همرزمان پرافتخار او قرار داریم، بیان کرد: قوه قضائیه در قانون اساسی دارای نقش بی‌بدیل و استثنایی در نظام حکمرانی اسلامی است. استقلال این قوه، در نظام جمهوری اسلامی تام و کامل است و این دستاوردی استثنایی به شمار می‌رود چراکه در کمتر قدرتی در جهان شاهد این استقلال هستیم. چهره‌های هوشمند دانشگاهی و آشنایان حوزه قضائی تصریح می‌کنند که هیچ‌گونه دخالتی از سوی دستگاه‌های اجرایی در قوه قضائیه در عمل ممکن نیست و این سرمایه بزرگی است که ما در اختیار داریم.

 امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قوه قضائیه فرصتی برای بازاندیشی پیرامون اقدامات انجام شده در یک سال گذشته و ترسیم نقشه راه برای آینده است. اقدامات انجام شده در سال گذشته، توسط مسئولان قضائی به ویژه ریاست این قوه، حکایت از مدیریت کارآمد ناشی از بینش عمیق، آینده‌نگری و آینده‌سازی دارد. به کارکنان این قوه می‌گویم با توجه به گفتگوهایی که با وکلای باتجربه و صاحب‌نظران داشته‌ام، امروز عملکرد دستگاه قضائی، با برنامه برای دستیابی به افق بالاتر و اصلاح کاستی‌ها و ضعف‌ها در درون قوه و افزایش رضایتمندی مردم، مورد قبول نخبگان دانشگاهی و صاحبان اندیشه و فکر در این حوزه است.

 ابوترابی فرد در ادامه بار دیگر با اشاره به برنامه هفتم توسعه، گفت: از جمله مهم‌ترین مسائلی که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم آمده و شایسته توجه بیشتر همه نهادها و مجموعه‌ها است می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ اول، واقعی کردن منابع و مصارف دولت و فراهم آوردن زمینه رشد بالا و پایدار. دوم، شفافیت درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی. سوم، شفافیت بدهی‌های عمومی دولت. چهارم، ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی بودجه جاری دولت.

وی ادامه داد: پنجم، تک رقمی شدن تورم طی برنامه پنج ساله. ششم، تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی. هفتم، حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و منابع آبی. هشتم، تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن با رویکرد کوچک شدن دولت و افزایش نقش بخش خصوصی و غیردولتی. نهم، استقرار نظام جامعه تأمین اجتماعی که یکی از دستاوردهای آن افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی است. دهم، تحکیم نهاد خانواده، رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان کشور که جمهوری اسلامی در این حوزه کارنامه بسیار درخشانی دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اینها قله‌های بلندی هستند که باید فتح شوند و دسترسی به این قله‌ها بدون علم، دانش، اراده، عقل، استقبال از سخت‌ها و اراده‌ها تحقق پیدا نمی‌کند، یادآور شد: عملیاتی شدن سیاست‌های یاد شده که در لایحه برنامه هفتم به صورت شفاف و قابل رصد و پایش به آن پرداخته شده است، متوقف بر اصولی است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: اول آنکه تحقق اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی به ایجاد انضباط مالی و مدیریت دقیق مصارف بستگی دارد و باید رویکردهایی همچون بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد احصا و شفاف‌سازی بدهی‌های دولتی و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام، تخصیص راهبردی منابع مطابق با اولویت‌های تعیین شده و مدیریت اجرایی خوب و کارآمد و کاهش تصدی‌گری دولت در دستور کار قرار بگیرد.

ابوترابی فرد اظهار کرد: بدون این اقدامات نمی‌توانیم بودجه کشور را بنا بر نگاه رهبر معظم انقلاب اصلاح کنیم و درآمدها و هزینه‌ها را با یکدیگر منطبق سازیم. کسری بودجه عمومی کشور در سال گذشته حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان بوده است که در حوزه‌های دیگر نیز کسری‌هایی در بودجه داریم. اصلاح این شرایط، با دقت برای بودجه‌ریزی عملیاتی، مدیریت دقیق مصارف و شفاف‌سازی منابع، هزینه‌ها، بدهی‌ها و تعهدات ممکن خواهد بود. امید است دولت که در پیمودن این راه اقتدارآفرین مصمم است، بتواند به این مهم دست پیدا کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
1