جزئیات و اتفاقات زلزله دیشب در تهران و دماوند +تصاویر

به دنبال زمین لرزه‌ ۵.۱ ریشتری ساعت ۴۸ دقیقه نیمه شب جمعه تهران، تا ساعت ۶ صبح امروز ۲۶ پس لرزه در همان نقطه رخ داده است.

به گزارش راه شلمچه، زمین لرزه‌ای ۵.۱ ریشتری ساعت ۰۰:۴۸:۲۱ جمعه تهران و شهرهای اطراف را لرزاند. این زمین لرزه در تمام مناطق پایتخت احساس شد.

مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران محل وقوع زمین لرزه را مرز استان‌های مازندران و تهران - حوالی دماوند اعلام کرد.

به گزارش این مرکز زمین لرزه در طول جغرافیایی: ۵۲.۰۵، عرض جغرافیایی: ۳۵.۷۸ و در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داد.

مرکز زلزله ۶ کیلومتری دماوند (تهران) ۱۳ کیلومتری رودهن (تهران)، ۱۶ کیلومتری بومهن (تهران) بود. 


منصور درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره جدیدترین آمار زلزله دماوند اظهارداشت: بر اثر وقوع زلزله در استان تهران تاکنون دو کشته (یک مرد ۶٠ ساله حین فرار بر اثر تروما از ناحیه سر و یک زن ۲۱ ساله بر اثر ایست قلبی) و ۲۳ مصدوم گزارش شده است که ۱۲ تن مصدومیت‌ جدی نداشتند و ۱۱ نفر مصدوم ناشی از ترس یا فرار در محل و یا پس از اعزام به مراکز درمانی ترخیص شده‌اند و هم‌اکنون هیچ کدام از مصدومان بستری نیستند. 

  

وی افزود: مرکزیت زلزله در نقطه امام‌زاده هاشم و منطقه مشاء دماوند است و در آبسرد، کیلان، گیلاوند و رودهن بیشتر از سایر نقاط استان تهران احساس شده است.

  

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر ریزش سدخاکی «وادان» تشریح کرد: در این روستا سدی وجود ندارد و سد خاکی  کشاورزی «رستم آباد» نیز آسیب ندیده است.

  

درجاتی تأکید کرد: از زمان وقوع کرونا تمامی نیروهای استان در آماده باش هستند و با وقوع زلزله نیز ستاد بحران دماوند تشکیل شد و تاکنون ارزیابی نیروهای امدادی نشان‌ می‌دهد زمین لرزه خسارت محسوسی در پی نداشته است.

  

وی در پایان با اشاره به اینکه تمامی نیروهای خدمات‌رسان و امدادی تا ۴۸ ساعت آینده در آماده باش هستند، گفت: تاکنون زلزله ۲۰ پس‌لرزه داشته است که کمترین مقدار ۲.۱ و بیشترین ۳.۹ در مقیاس ریشتر ثبت شده است.

  

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با توصیع به اینکه مردم با آرامش به خانه‌هایشان باز گردند، تصریح کرد: با دستور استاندار تهران فعالیت بوستان‌های استان‌ تهران که با محدویت‌های فاصله گذاری اجتماعی به روی مردم بسته بود، به روی مردم باز است. 

دکتر محمد تاتار معاون پژوهشی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص زلزله شب گذشته گفت: در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه پنج شنبه یک پیش لرزه ۲.۹ ریشتری داشتیم که تقریباً بعد از آن یک زلزله ۵.۱ ریشتری اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه اگر بعد از این زلزله ۵.۱ ریشتری زلزله‌ای با بزرگای بیشتر رخ می‌داد می‌توانستیم بگوییم ۵.۱ ریشتری یک پیش لرزه بوده، اظهار داشت: اما با توجه به اینکه تا ساعت ۶:۰۰ صبح ۲۶ پس لرزه در همان نقطه رخ داد می‌توانیم بگوییم عملاً زمین لرزه ۵.۱ زمین لرزه اصلی بوده است.

تاتار با تأکید بر اینکه دقت مکان یابی این زمین لرزه‌ها در کشور بالاست، خاطرنشان کرد: بعد از این پیش زمین لرزه، زلزله و پس لرزه‌ها، مکان یابی در اطراف تهران با دقت بالایی ثبت می‌شود.

به گفته وی تا ساعت ۶:۳۰ صبح بزرگترین زمین لرزه با بزرگای ۳.۹ ریشتر بوده است که با این ویژگی‌ها می‌توان گفت زمین لرزه ۵.۱ ریشتری همان زمین لرزه اصلی بوده و احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ‌تر بسیار کم است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تأکید بر اینکه خیلی وقت‌ها، زمین لرزه‌ها می‌توانند گسل‌های دیگر را فعال کند، تصریح کرد: شواهدی در این خصوص ندیدیم و این احتمال وقوع زلزله بعدی را خیلی کمتر می‌کند.

وی با بیان اینکه این گسل سابقه فعالیت زیادی داشته است، افزود: طی ۱۰۰ سال گذشته در این نقطه زلزله‌ای به این بزرگی نداشتیم و بزرگترین آن ۴-۴.۵ ریشتر بوده که در این مقیاس زمین لرزه زیادی رخ داده است.

تارتار گفت: زمین لرزه شب گذشته طبیعی و با ساز و کاری مشخص بوده است؛ انتظار وقوع این زمین لرزه‌ها را از این گسل داریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: ساز و کار کانونی برای زمین لرزه با گسل مشا همخوانی داشت. زمین لرزه بخشی از گسل مشا بود.

وی با تأکید بر اینکه زمین لرزه پدیده پیچیده‌ای است، گفت: ما معمولاً اطلاعاتی را بر اساس سابقه زلزله در منطقه یا لرزه خیزی مشابه در سایر مناطق را ارائه می‌دهیم. اما در بسیاری از موارد پیش می‌آید که زمین رفتار غیرطبیعی نشان می‌دهد.

تاتار خاطرنشان کرد: معمولاً زلزله تا مدت‌ها پس لرزه‌هایی دارد که این روند ادامه خواهد داشت.

زمین لرزه ربطی به آتشفشان ندارد

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در خصوص مقیاس پس لرزه‌ها اظهار داشت: بعد از زمین لرزه اصلی تا مقیاس ۱-۱.۵ ریشتر هم در آن منطقه مکان یابی می‌شود که به دلیل زلزله شب گذشته این مکان یابی شروع شده است.

وی با بیان اینکه پس لرزه‌هایی بعد از زلزله ۵.۱ ریشتر رخ داده، تصریح کرد: بزرگترین این پس لرزه‌ها ۳.۹ ریشتر در همان نقطه بوده است؛ اگر پس لرزه‌ای با مقیاس ۴ ریشتر در همان نقطه هم رخ دهد، عجیب نیست که تا این مقیاس در تهران هم احساس خواهد شد.

تاتار تأکید کرد: احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر از ۵.۱ ریشتر بسیار کم است ولی صفر نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در خصوص ارتباط زلزله و آتشفشان گفت: این زلزله هیچ ارتباطی با آتشفشان ندارد زیرا این زمین لرزه گسل مشخصی داشته و با اطمینان بالای ۹۰ درصد می‌توانیم بگوییم که این زمین لرزه‌ها از گسل مشا بوده است.

تاتار گفت: تاکنون هیچ زمین لرزه‌ای آتشفشانی را فعال نکرده است؛ اگر آتشفشانی فعال شود همزمان با آن زمین لرزه‌ای را احساس می‌کنیم که این زمین لرزه با زمین لرزه‌ای حاصل از حرکت گسل‌ها، تفاوت دارد.

در پی زلزله اخیر استان تهران و برخی استان‌های همجوار، فرمانده کل ارتش به فرماندهان نیروهای ارتش دستور داد آمادگی کامل برای کمک به ستاد بحران داشته باشند.

حضور شبانه مردم در خیابان ها پس از زلزله تهران 


                                                                                                                        


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار