منوچهر متکی:

دولت ائتلافی، نمونه قابل مطالعه برای توسعه نظام حکمرانی است

 رئیس خانه احزاب ایران در نشست اعضای هیات رئیسه کمیته بین الملل این تشکل سیاسی، چیدمان خانه احزاب ایران را که همه جریان های سیاسی درآن حضور دارند الگوی قابل مطالعه  برای کشورداری دانست.

به گزارش راه شلمچه، منوچهر متکی در ابتدای این نشست با قدردانی از نقش آفرینی فعال رئیس و اعضای کمیته بین الملل  خاطرنشان کرد: برنامه و طرح های این کمیته از ظرفیت ایجاد تحول در رویکرد بین المللی خانه احزاب برخوردار است.  

 متکی افزود: در مدت کوتاه مسؤلیت  خود باید با حضور فعال کمیته ها و بهره گیری از خرد جمعی چهره جدیدی از خانه احزاب و نقش آن نزد مردم و مسؤلین ایجاد نماییم. 

ایشان پیگیری این کمیته را برای ارتباط  خانه احزاب ایران با احزاب سایر کشورها از جمله احزاب کشورهای اروپایی را مورد تاکید قرارداد و اظهار داشت:  با توجه به تحرکات و دخالت های جدیدغرب علیه کشورمان برخلاف عرف سیاسی و موازین بین المللی، در ارتباط با احزاب اروپایی می توان از آنان خواست که رویکرد نادرست دولت هایشان در قبال جمهوری اسلام را تذکر دهند.  

منوچهر متکی، خانه احزاب ایران را جایگاهی منحصر به فرد در کشور دانست که  سلایق مختلف سیاسی شامل اصولگرایان ، اصلاح طلبان و مستقلین بر محور همکاری برپایه مشترکات و احترام به اختلافات در کنار یکدیگر تعاملی قابل اعتنا را رقم زده اند.

وی افزود: موضع‌گیری خانه احزاب در خصوص حوادث اخیر کشور مبنی بر "اغتشاش را محکوم می کنیم و اعتراض را باید شنید" نمونه ای از رویکرد واقع بینانه در خانه احزاب  است. 

متکی چیدمان خانه احزاب ایران را که همه جریان های سیاسی درآن حضور  دارند الگوی قابل مطالعه  برای کشورداری عنوان کرد و افزود: تا پایان دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ۱۳۷۶ یعنی نزدیک به دو دهه  همه نقش آفرینان در نهضت اسلامی در ساختار نظام حضور داشتند . پس از انتخابات ۱۳۷۶و تشکیل دولت هفتم  یکدست سازی اجزاء دولت در دستور کارقرار گرفت و تا امروز ادامه دارد.البته در دیگر کشورها تجربه دولت ائتلافی در شرایطی که یک جریان سیاسی نتواند حائز اکثریت شوند وجود دارد. 

منوچهرمتکی در پایان از اعضای هیات رییسه کمیته بین‌الملل خواست .برگزاری نشست خانه احزاب در یکی از محورهای کاربردی سیاست خارجی را برنامه ریزی وپیگیری نمایند.


راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی با مشارکت رسانه ملی

در ادامه این نشست فرید شهاب، رئیس کمیته بین الملل خانه احزاب ایران با تشریح گزارشی از روند اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته خاطرنشان ساخت: برنامه ها و راهبردهای کاری کمیته بین الملل خانه احزاب ایران در مدت ایجاد کمیته مذکور با انسجام و مشارکت خوب تمامی اعضا در حال انجام است و تصمیمات کارشناسی و قابل قبولی به عنوان نقشه راه گرفته شده و به صورت مکتوب در اختیار شورای مرکزی خانه قرار داده شده است. 


وی با اشاره به سوابق ارزشمند دکتر متکی به عنوان وزیر امورخارجه اسبق کشورمان، همچنین سوابق درخشان دیپلماتیک ایشان در عرصه‌های مختلف ابراز داشت: روند توسعه ارتباطات با احزاب خارج از کشور بصورت قانونی، با استفاده از ظرفیت های نظام و در راستای حفظ ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی و تبادل دانش و اندوخته‌های حزبی با استفاده از تجربیات و اندوخته های گران‌بهای افرادی چون آقای متکی می تواند گره گشا و اثرگذار باشد.


 شهاب در ادامه راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی با مشارکت رسانه ملی را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که در خلال تصمیمات این کمیته مورد توجه قرار گرفته است و در صورت تایید شورای مرکزی می توان به نحو شایسته از این ظرفیت استفاده نمود. 


وی برگزاری همایش با حضور احزاب داخلی کشور در حوزه مهمترین موضوعات بین الملل ایران و همچنین برنامه آشنایی با توسعه نظام های حزبی سایر کشورها را از جمله اقدامات پیش روی کمیته بین‌الملل خانه احزاب ایران در آینده ای نزدیک برشمرد. 


شایان ذکر است سایر اعضای هیئت رئیسه کمیته بین المللی خانه احزاب ایران در این نشست نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند.
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار