دولت باید با اجحاف بر مردم مخالف باشد، نه کالابرگ

معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید با توزیع کالابرگ (کوپن) مخالف است.

اسحاق جهانگیری در حاشیه نشست دیروز دولت در جمع خبرنگاران گفت: دولت تا این لحظه با توزیع کالابرگ موافق نیست و علت آن این است که اگر دولت بخواهد اقلام و کالاها را از طریق کالابرگ به دست مردم برساند باید همه امور در بخش تأمین و توزیع به اقصی نقاط کشور را برعهده بگیرد. در زمان جنگ ستاد بسیج اقتصادی و تشکیلات وسیعی به عنوان مراکز تهیه و توزیع کالا در سراسر کشور فعال بود که در سال‌های اخیر این تشکیلات و فرایندها تغییر کرده و نوعی نظام آزاد توزیع کالا در کشور شکل گرفته است.
وی افزود: چنین سیستمی در سال‌های گذشته کاملاً بهم خورده است و اکنون یک نظام تقریباً آزاد به لحاظ کالا در کشور شکل گرفته است. وقتی کسی از کالابرگ سخن می‌گوید، باید اول ساز و کارهای دولتی آن را ایجاد کند که چنین ساز و کاری هزینه‌های سنگین، نیروی انسانی بسیار زیاد و شبکه توزیع مناسب نیاز دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: شرایط کشور به گونه‌ای است که برای تأمین کالاها با محدودیت مواجه نیستیم و خوشبختانه کالاهای  مورد نیاز به وفور در اختیار مردم قرار دارد.
جهانگیری با یادآوری اینکه حجم تجارت خارجی کشور بیش از صد میلیارد دلار در سال است، گفت: این میزان از حجم تجارت خارجی سالانه ایران را جزو کشورهای رده بالا در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی قرار می‌دهد و در چنین کشوری ضرورتی برای توزیع کالا برگ احساس نمی‌شود.
اظهارات آقای جهانگیری ارجحیتی درست اما از حیث دیگر نادرست است. درست است به این معنا که در کشور وفور کالاها و کمبود کالا در بازار نداریم.
اما نادرست است به این معنا که توزیع کوپن صرفاً برای کالاهای کمیاب و نایاب نیست. بلکه یکی از کارکردهای کالابرگ (کوپن) تأمین نیاز طبقات پایین است که در اثر تورم بالا، قدرت خریدشان کاهش یافته یا از بین رفته است.
در حالی که دولت در برخی ماه‌ها حتی به تورم 42 و 52 درصدی هم اذعان داشته- و البته در برخی اقلام مصرفی، تورمی بیش از این درصدها اتفاق افتاده- طبعاً قدرت خرید طبقات پایین تنزل پیدا می‌کند و چاره کار این است که تمهیداتی لااقل برای سه دهک پایین تدارک شود. این ضرورت را نمی‌توان به خاطر اینکه برای دولت زحمت دارد، انکار کرد.
نکته مهم دیگر این است که نظام آزاد عرضه کالا به مفهوم رها کردن قیمت‌ها- چنان که متأسفانه، برخی دستگاه‌های مسئول دولتی انجام می‌دهند- نیست. دولت طبعاً در این عرصه مسئولیت دارد مانع اجحاف و سودجویی بی‌ضابطه در بازار شود. وقتی به این مسئولیت عمل نمی‌شود، «بازار آزاد دولتی»(!) فعلی، نه افتخار بلکه مایه انتقاد از دولت است و درست به همین دلیل تأمین کالاهای اساسی برای طبقات پایین از طریق کالابرگ ضرورت دارد. 


منبع؛ کیهان

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار