طرح موفق «دیپلماسی اقتصادی» در دولت رئیسی

رامین مهمانپرست که سال 1400 طرح «دیپلماسی اقتصادی» را مطرح کرده بود حالا  بعد از دو سال در گفت‌و‌گوی اختصاصی با راه شلمچه، دولت سیزدهم را در دیپلماسی اقتصادی موفق دانست و گفت: عضویت ایران در مجامع بزرگی مثل شانگ‌های و بریکس نشان می‌دهد دولت رئیسی مسیر را خیلی خوب جلو رفت.

به گزارش راه شلمچه، رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در لهستان و سفیر آکردیته در لیتوانی و سفیر پیشین ایران در قزاقستان و تایلند نیز بوده‌است.

مهمانپرست اردیبهشت 1400 با ثبت‌نام در وزارت کشور به‌طور رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده بود.

وی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 با شعار «دیپلماسی اقتصادی» ثبت‌نام کرده بود و شعاری که دولت سیزدهم آن را به نوعی در اداره سیاست خارجی دنبال کرد.

مهمانپرست در آن زمان برای دولت آینده دو موضوع مهمی را پیش‌بینی کرده بود که برای مردم هم بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ دیپلماسی خارجی و دیپلماسی اقتصادی 

وی دیپلماسی اقتصادی را از اولویت‌های دولت آینده برشمرده بود که اعتقاد داشت راه نجات کشور با تکیه بر بخش خصوصی و با تکیه بر تولید و توجه به صادرات دیپلماسی اقتصادی خواهد بود. 


بعد از دو سال گفت‌و‌گوی خبرنگار راه شلمچه با رامین مهمانپرست در باره دیپلماسی اقتصادی و فضای حاکم بر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت رئیسی را در زیر می‌خوانید:


در دولت‌های گذشته هم بحث دیپلماسی اقتصادی مطرح بود؟

در دولت‌های گذشته بحث اهمیت داشتن اقتصاد در روابط خارجی تأکید می‌شد و دیپلماسی اقتصادی مطرح می‌شد حتی دکتر ظریف به سفارت خانه‌ها ابلاغ کرده بودند که باید کار اقتصادی در اولویت کار سفارتخانه‌ها قرار بگیرد ولی این کار نیاز به تصمیم و اراده جمعی در دولت داره و غیر از دولت، مجلس و بخش‌های خصوصی باید همکاری کنند تا کار بزرگی صورت بگیرد. 


بعد از اینکه دیپلماسی اقتصادی را مطرح کرده بودید این موضوع در بین مسئولین جا افتاد و الان در دولت سیزدهم چطور می‌بینید؟

 فکر می کنم فضای سیاسی کشور بیشتر روی این موضوع متمرکز شده و انشالله در آینده با اقدامات تکمیلی می‌تواند نتایج بیشتری داشته باشد.

خوشبختانه مسئولین بیشتر به این موضوع اعتقاد پیدا کردند و امیدوارم بیشتر روی تعریف و ساختارش و همچنین اهدافش بیشتر کار کنند.

دولت سیزدهم خیلی خوب مسیر را جلو رفت و به خصوص در مورد همسایگان و عضویت در مجامع بزرگی مثل شانگ‌های و بریکس و همینطور اوراسیا زمینه دیپلماسی اقتصادی را فراهم کرد و باید کارهای دیگری در کنارش انجام داد که فعالین اقتصادی ما با موانع کمتری رو‌‌به‌رو شوند.


آیا با هر کشوری هم می‌شود دیپلماسی اقتصادی را پیش برد؟

ما در در روابط خارجی هیچ دوست دائمی نداریم و همچنین هیچ دشمن دائمی هم نداریم هر کسی که منافع کشورمان را تامین کند می‌تواند در دایره دوستی ما قرار بگیرد.

 کل کشورهای در دنیا اولا رژیم صهیونیستی را به عنوان یک کشور نمی‌دانیم و یک رژیم نامشروع می‌دانیم که از دایره بحث ما خارج است. دولت ایالات متحده امریکا به خاطر دشمنی هایی زیادی که در تاریخ روابط نسبت به مردم کشور ما داشته فعلا زمینه‌ای برای روابط نداره مگر اینکه دست از دشمنی بردارد و ثابت کند همکاری‌های دوستی را می‌خواهد دنبال کند غیر از امریکا هر کشوری که منافع ما را بتواند تامین کند و ما هم بتوانیم کار مشترکی انجام دهیم حتما در کار دیپلماسی اقتصادی می‌توانیم در اولویت داشته باشیم.


برجام در سیاست دیپلماسی اقتصادی چقدر نقش دارد؟


باید تلاش کنیم تا تحریم ها را دور بزنیم و این تحریم‌ها خنثی شود تا کشورها ترغیب شوند با ما روابط خودشان را توسعه بدهند البته بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری هر زمانی که امکان لغو تحریم‌ها باشد ما حتی یک ساعت درنگ نمی‌کنیم و برجام هم اگر منافع ما را تامین کند حتما باید دنبال کنیم تا آن را به نتیجه نهایی برسانیم.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار