منِ «صابر میرزاده» مربی «پسرخوش قلب سنگین وزن جهان»

من در کشتی آنقدری که حقم بود نتوانسم به آن برسم، در رده جوانان مدال گرفتم و در ایران خوب ظاهر شدم و حقم بود که در المپیک صاحب مدال شوم و شاید اشتباه جوانی بود که نتوانستم مدال المپیک بگیرم اما  در این بازه زمانی 7 ساله که با علی‌اکبر یوسفی کار کردم و این نتیجه را بگیرم خوشحالم.

به گزارش راه شلمچه، علی اکبر یوسفی نخستین مدال طلای سنگین وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران را در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ اسلو نروژ کسب کرد که پس از پخش مسابقه فینال کشتی یوسفی و گدخوری از روسیه، مجریان شبکه سه سیما مرتب از باشگاه سید بابل نام می‌بردند که علی اکبر یوسفی از این باشگاه بابلی تربیت شده و قهرمان جهان شد. به همین دلیل خبرنگار راه شلمچه به سراغ مربی سازنده کشتی فرنگی باشگاه خصوصی سید بابل رفت و از وی گفت‌و‌گویی را انجام داد.

جالب است علی‌اکبر یوسفی که قرار نبود به مسابقات جهانی اعزام شود و در روزهای پایانی به خاطر ابتلای امین میرزازاده به کرونا جای او را گرفت و با صعود به فینال و قهرمانی در سنگین وزن جهان، شایستگی هایش را به اثبات رساند.

سیدصابر میرزاده سال 1363 در بابل به دنیا آمد و پدر وی(هاشم) از کشتی‌گیران و مربیان خوشنام کشتی در مازندران هستند. باشگاه فرهنگی ورزشی سید در بزرگراه گنج‌افروز بابل واقع شده‌است که باشگاه سازنده و تخصصی کشتی فرنگی است.

وی قهرمان جوانان جهان، نفر اول جام بین المللی تختی در رده بزرکسالان، قهرمان باشگاه های آسیا و دو سال فنی ترین کشتی‌گیر لیگ ایران را در کارنامه خود دارد.

سیدصابر میرزاده در باره علی‌اکبر یوسفی گفت: یوسفی از 9 سالگی شاگردم بود و تا کنون هر مسابقه‌ای که اعزام شد صاحب عنوان و مدال شد. زمانی که از رده جوانان به تیم ملی رفت و سال 2018 با سن 17 سالگی صاحب مدال برنز مسابقات امیدهای جهان شد و سال  2019 قهرمان جوانان آسیا و قهرمان جهان شد که از آن به بعد در باشگاه نگاه ویژه‌ای با او داشتیم و خیلی کار کردیم.

میرزاده ضمن تحسین از روحیه جنگندگی یوسفی، گفت: هر وقت روی تشک می‌رفت واقعا با روحیه بالا و بدون استرس بود که در موقع مبارزه از همه توانش استفاده می‌کند و تا حالا ندیدم در میدان مسابقات کم بگذارد که این یک فاکتور مهمی برای کشتی گیر سنگین وزن است مخصوصا اینکه همیشه به او می‌گفتم اگر می خواهید کشتی‌گیر متفاوت باشید باید روی کتف سمت چپ کار کنی  و این یکی از فاکتورهای موفقیت وی شد.

دو سنگین وزن مشهورکشتی فرنگی ایران 

 این مربی سازنده کشتی فرنگی که بشیر باباجانزاده دارنده مدال برنز سنگین وزن کشتی فرنگی جهان از شاگردان باشگاه وی بوده، افزود: در باشگاه سید سه سنگین وزن جدیدی داریم که با قابلیت‌های بالا به رده جوانان رسیدند و بزودی نام آنها در کشور پرآوزاه خواهد شد. 

وی باشگاه سید در بابل را تنها باشگاه خصوصی نام برد و خاطرنشان کرد: ما با امکانات بسیار کمی که داریم توانستیم 4 سال در لیگ برتر حضور داشته باشیم که سه سال مقام سوم را بدست بیاوریم و امسال هم پنجمین سالی است که از مازندران یک باشگاه خصوصی در لیگ کشتی فرنگی کشور حضور دارد و آنهم بدون اسپانسر و با امکانات حداقلی که داریم.

میرزاده در باره چگونگی آمادگی کشتی‌گیران گفت: از پایه کشتی‌گیر را آماده می‌کنیم و تحویل تیم ملی می‌دهیم و پس از کار تکمیلی روانه مسابقات می شوند اما بار اصلی بر دوش مربیان و باشگاه‌های سازنده است واقعا در کسوت مربیگری برای اینکه بشینم تجزیه و تحلیل کنم و کشتی ها را بررسی کنم و سبک تمرین‌ها را تغییر بدهم و به دنیای روز کشتی برسانم تا چنین ستاره‌هایی را تحویل تیم ملی بدهم واقعا کار سختی است و بعضی وقت‌ها هم کم میارم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا فکر می‌کردید یوسفی قهرمان سنگین وزن کشتی فرنگی جهان شود در حالی که از اول قرار نبود عازم این مسابقات شود، گفت: من همیشه به این پسر ایمان داشتم در دو سه سال اخیر واقعا زحمت کشیدیم ساعت ها و تا پایانی شب در باشگاه تمرین می کردیم و این جوان استحقاقش را هم داشت و هرجا که به مسابقات رفت مدال گرفت در سن 17سالگی برنز امیدهای دنیا را گرفت و قبل از اینکه عازم مسابقات کشتی جهانی نروژ شوند به او گفتم دلم روشن است که به نروژ خواهید رفت و دیگر المپیک را فراموش کنید قبل اعزام به نروژ هم به خودش گفتم ایمان دارم با طلا بر می گردی.

سیدصابر میرزاده در باره زمان پخش مسابقه فینال یوسفی و کشتی‌گیر روسی که کجا بود، گفت: درست قبل از کشتی فینال، روی تشک کشتی بودم و داشتیم با شاگردانم تمرین می‌کردیم که زودتر تعطیل کردم و بلافاصله به منزل پدرش رفتم و با خانواده او و همه علاقمندان و مردم آنجا کشتی را نگاه کردیم. وقتی کشتی آغاز شد واقعا استرس بالایی داشتیم و از اینکه این جوان با دست پر به کشور بازگشت بسیار خوشحالیم. ما مربیان وقتی می بینیم ملت ما بابت پیروزی کشتی‌گیران شاد هستند واقعا از شادمانی این مردم افتخار می‌کنیم. وقتی که دسترنج خودمان را امثال علی‌اکبر یوسفی می‌بینیم خوشحالیم و به موفقیت کشتی‌گیران راضی هستیم.

شبی که راحت خوابیدم

میرزاده در باره لحظات آخر کشتی فینال یوسفی اظهار داشت: واقعا نمی‌توانم احساسات خودم را در زمانی که یوسفی طلا گرفته وصف کنم اما می‌توانم بگویم که بعد از چهار پنج سال آن شب را راحت خوابیدم.

وی ادامه داد: من در کشتی آنقدری که حقم بود نتوانسم به آن برسم، در رده جوانان مدال گرفتم و در ایران خوب ظاهر شدم و حقم بود که در المپیک صاحب مدال شوم و شاید اشتباه جوانی بود که نتوانستم مدال المپیک بگیرم اما  در این بازه زمانی 7 ساله که با علی‌اکبر یوسفی کار کردم و این نتیجه را بگیرم خوشحالم.

این مربی سازنده و خوش اخلاق کشتی برای علی‌اکبر یوسفی نام «سنگین وزن خوش قلب دوشت‌داشتنی» را برگزید و ابراز امیدواری کرد تا شاهد قهرمانی وی در المپیک آینده باشیم.



اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار