غنی‌سازی بیست درصد رسما آغاز شد

ساعاتی پس از آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) اتحادیه اروپا نسبت به آن واکنش نشان داد.

به گزارش راه شلمچه، دیماه سال ۱۳۹۲ بود. روزهایی که تصاویر پلمپ کردن صنعت هسته‌ای کشور دست به دست می‌شد. دولتمردان خوشحال از این عقب‌نشینی تاریخی وعده‌های عجیب به مردم می‌دادند تا مرهمی بر سرکوب شدن احساس غرور و عزت مردم باشد. جریان انقلابی اما همان موقع پیش‌بینی می‌کرد که پایان این توافق نامتوازن بدعهدی آمریکایی ها باشد. حالا هفت سال پس از این روزها دولت مجبور شد تا بار دیگر چراغ‌های سایت فردو را روشن کند.  

دولت هر چند تمام تلاش خود را برای عدم اجرای مصوبه مجلس کرد اما بالاخره مجبور شد به اجرای قانون تن دهد. طبق برجام ایران می‌تواند در مقابل نقض عهد طرف مقابل به اقدام متقابل دست بزند. با این وجود آغاز غنی سازی بیست درصد ناراحتی دشمنان ایران را در پی داشته است. اروپا و رژیم صهیونیستی تا کنون ابراز نگرانی کرده‌اند. اما روسیه می‌گوید اتفاق عجیبی نیافتاده است و این اقدام تهران قابل پیش بینی بود.  

 با پافشاری مجلس و رسانه‌های انقلابی بر مصوبه بهارستان بالاخره، ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد رئیس‌جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر کرد و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی‌شده UF6 به دست خواهد آمد.

 

ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه، از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.

 

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وینروز دوشنبه از تأیید رسمی آغاز غنی‌سازی 20 درصدی در ایران توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

 

غریب‌آبادی در این خصوص گفت: به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و‌ موم سیلندر حاوی اورانیوم 4.1 درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد را تایید کرد.

 

وی افزود: در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر 137.2 کیلوگرمی اورانیوم 4.1 درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد از سوی ایران آغاز شد.

 

آغاز غنی‌سازی 20 درصدی در تأسیسات فردو به دنبال نامه مورخ 11 دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت. در این نامه که طی گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشورهای عضو نیز رسیده، آمده است: «مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی قصد دارد اورانیوم تا غنای 20 درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو تولید نماید.»

 

ظریف: غنی‌سازی شروع شد اما بازگشت پذیر است!

محمدجواد ظریف در توییتی نوشت: ما به غنی‌سازی ۲۰ درصدی همانطور که به تصویب مجلس‌ ایران رسیده ادامه دادیم. به حسب الوظیفه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است‌.

 

او ادامه داد: اقدام جبرانی ما کاملا با بند ۳۶ برجام پس از سال‌ها عدم پایبندی چندین کشور طرف برجام به تعهداتشان، مطابقت دارد. اقدامات ما درصورت پایبندی کامل همه کشورهای کاملا برگشت‌پذیر هستند.

 

توازن بین تکلیف و تعهدات

ابوالفضل ظهره وند دیپلمات کارشناس روابط بین الملل می‌گوید: غنی سازی بیست درصدی جزو حقوق قانونی ایران به عنوان عضوی از آژانس و ان‌پی‌تی است. آنها به طور ضمنی حق غنی سازی ما را پذیرفته اند.اما غنی سازی بیست درصدی جزو بندهایی بود که قرار شد در ازای لغو تحریم ها متوقف شود،اما الان بیش از پنج سال گذشته و نه تنها از لغو تحریم ها خبری نیست بلکه هم به میزان تحریم ها افزوده شده و هم اینکه طرف اصلی که ما با او توافق را امضا کردیم،از برجام خارج شده است. شروع غنی سازی بیست درصد با هدف ایجاد توازن بین تعهدات و تکالیف است. ما به تکلیف خود عمل کردیم آنها باید به تعهد عمل می کردند

 

روسیه: اقدام ایران قابل پیش بینی بود

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی در شهر وین، اقدام ایران درخصوص رساندن غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد را قابل پیش‌بینی توصیف کرد.

 

اولیانوف روز دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: «اینکه ایران اعلام کرد به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد ادامه می‌دهد، خبر فوری نیست. این گام با توجه به قوانین تصویب شده در مجلس ایران قابل پیش‌بینی بود».

 

این دیپلمات روس افزود:‌ «نکته اصلی اینجا است که با توجه به احتمال عادی شدن اوضاع پیرامون برجام، این اقدام قابل برگشت است»

 

اروپا: اقدام ایران انحراف از تعهداتش است!

ساعاتی پس از آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) اتحادیه اروپا نسبت به آن واکنش نشان داد.

 

«پیتر استانو» سخنگوی این اتحادیه مدعی شد که این اقدام ایران یک «انحراف قابل توجه» از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

 

وی همچنین گفت که مقامات این اتحادیه در بروکسل تا زمان ارائه اطلاعات دقیق از سوی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر روز دوشنبه صبر کرده و سپس در مورد اقدام لازم تصمیم گیری خواهند کرد

 

ناراحتی و عصبانیت رژیم صهیونیستی از خروج تهران از انفعال

نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه بعد از ظهر در ادامه گزافه گویی‌های همیشگی درباره ایران، اینبار مدعی شد  که هدف  تهران از سرگیری غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ساخت  سلاح‌ هسته‌ای است.

 

به نوشته روزنامه «یعدیعوت آحارانوت» «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره از سرگیری غنی سازی 20 درصدی اورانیوم از سوی ایران گفت، هدف ایران ساخت جنگ افزار هسته‌ای است و تل آویو هرگز این امکان را به ایران نمی‌هد.

نتانیاهو مدعی شد که تصمیم ایران در از سرگیری غنی سازی 20 درصدی اورانیوم تنها تلاش برای ادامه دادن به هدف خود در توسعه برنامه هسته‌ای نظامی است.

 

موارد فوق اولین واکنش‌ها به اجرای اقدام متقابل ایران است و یقینا واکنش‌های بیشتری در پی خواهد داشت. اجرای موفق غنی سازی ایران و لغو پروتکل‌ الحاقی و تعهدات فراپادمانی می‌تواند ابزار قدرتمند دیگری باشد که به دشمنان ایران نشان دهد دوران تعهدات یک طرفه به سر آمده است.

 

هر چند دولت روحانی با این اقدامات مخالف است و از ترس مجازات پیش بینی شده در ماده نهم مصوبه اقدام راهبردی جهت لغو تحریم‌ها تن به غنی سازی داده است اما این اقدامات رو به جلو می‌تواند منافع ملی را تامین کرده و مانع از زیاده‌خواهی بیشتر آمریکا و اروپا شود.


منبع؛ رجانیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار