فروپاشی ائتلاف در دولت نروژ در پی جنجال بر سر زن مظنون به عضویت در داعش

یک حزب راستگرای پوپولیست عضو دولت ائتلافی نروژ، این دولت را در اعتراض به تصمیم آن برای اجازه به بازگشت یک زن مظنون به عضویت در گروه تروریستی داعش به این کشور ترک کرد.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این زن به سبب این که فرصت معالجه فرزند خود را داشته باشد اجازه بازگشت به نروژ را پیدا کرد.

با این حال در پی این رخداد، حزب راستگرای موسوم به "حزب ترقی" از دولت ائتلافی نروژ خارج شد.

سیو جنسن، وزیر دارایی نروژ با اعلام خبر کناره‌گیری این حزب از دولت ائتلافی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد، وضعیت برای آنکه این حزب پوپولیست بتواند سیاستهایش را در دولت اجرا کند بسیار سخت شده است.

جنسن در این کنفرانس خبری تاکید کرد: من کسی بودم که حزبمان را وارد دولت کردم و حالا هم می‌خواهم این حزب را از این دولت خارج سازم.

این اقدام موجب خواهد شد که ارنا سولبرگ، نخست وزیر محافظه‌کار نروژ اکثریت خود در پارلمان را از دست بدهد.

کمی بعد از اعلام این کناره‌گیری، نخست وزیر نروژ اعلام کرد قصد دارد همچنان به کارش در این سمت در صدر یک دولت اقلیت ادامه دهد هر چند که با دشواری بیشتری برای ادامه کارش مواجه خواهد شد.

قانون اساسی نروژ اجازه به برگزاری انتخابات زودهنگام نمی‌دهد در حالی که انتخابات پارلمانی بعدی این کشور نیز برای سپتامبر 2021 برنامه‌ریزی شده است.

چند روز پیش دولت نروژ تصمیم گرفت اجازه دهد، یک زن مظنون به عضویت در داعش همراه با دو فرزندش به این کشور بازگردد تا پسر پنج ساله او تحت معالجات پزشکی قرار بگیرد. هر سه نفر آنها تا پیش از آن در کمپ آوارگان الهول در سوریه به سر می‌بردند.

این زن ابتدا در سال 2013 نروژ را ترک کرد اما در ادامه به هنگام بازگشت به نروژ به ظن عضویت در داعش دستگیر شد.

وکیل این زن گفت که وی اتهامات مطرح شده علیه خود را رد می‌کند و حاضر به همکاری کامل با پلیس است. حزب ترقی پیشنهاد داده بود که به فرزندان این زن کمک شود اما در عین حال به دنبال جلوگیری از هر گونه کمک دولت نروژ به افراد بزرگسال متقاضی بازگشت به نروژ که قبلا در خارج از این کشور به گروه‌های افراطگرا پیوسته یا با شبه‌نظامیان خارجی ازدواج کرده‌اند بود.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار