فیفا در باره ردصلاحیت مهدی تاج چه گفت؟

انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه هفته آینده برگزار شود و در صورتی که شرایط تا آن روز تغییر نکند، عزیز محمدی و سیدمیرشاد ماجدی برای پست ریاست رقابت خواهند کرد.

به گزارش راه شلمچه، حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که تا روز برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، امکان تغییر در صلاحیت نامزدها وجود دارد و کمیته بدوی فدراسیون فوتبال می‌تواند در این باره تصمیم بگیرد که این صحبت‌ها واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.


با این حال احمدرضا براتی، عضو حقوقدان هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال که اساسنامه فعلی فدراسیون در زمان ریاست او در کمیته تدوین و تطبیق مقررات به تصویب رسید پس از تاریخ ۱۸ مرداد در گفت‌و‌گویی مدعی شده بود این نظریه که کمیته‌های انتخاباتی هنوز می‌توانند تصمیم خود در مورد صلاحیت‌ها را تغییر دهند با صراحت مقررات و فلسفه مواعد قانونی مغایر است که این صحبت‌ها با اظهارات اخیر کامرانی فر تا حدی مغایرت دارد‌.


پس از این اظهارنظر کامرانی‌فر‌، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه کدام نامزد تأیید صلاحیت نشده آغاز شد. 

 دیروز صبح برخی منابع خبری مدعی شدند نامزدی که از جمع نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شده است، از بین مهدی تاج و میرشاد ماجدی است.


برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و هم چنین اهالی سرشناس فوتبال، مخالف بازگشت مهدی تاج به فدراسیون فوتبال هستند و در این‌باره هم اظهار نظر صریح کرده‌اند. با توجه به قرارداد مارک ویلموتس، که علاوه‌بر دریافت 2 میلیون دلار از فدراسیون فوتبال با رای دادگاه بین‌المللی ورزش 4 میلیون یوروی دیگر هم دریافت خواهد کرد و همین‌طور مطرح شدن نام مهدی تاج در پرونده اختلاس فولاد مبارکه اصفهان، مخالفت‌ها با حضور او در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال بیشتر شده است. مهدی تاج نقش خود در این دو پرونده را رد کرده و معتقد است که هیچ تخلفی مرتکب نشده است.


از سوی دیگر چندی پیش هم خبرگزاری فارس نامه‌ای را از سمت رئیس‌کمیته بدوی انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال خطاب به میرشاد ماجدی منتشر کرد که در این نامه به سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال، بابت یک‌سری از اقدامات تذکر جدی داده و تاکید شد در صورتی‌که توضیحات وی بابت این اقدامات قانع‌کننده نباشد از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کنار گذاشته می‌شود. بر همین اساس، ممکن است نامزدی که از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شده است، میرشاد ماجدی باشد. هر چند دبیرخانه فدراسیون فوتبال دریافت چنین نامه‌ای را از رئیس‌کمیته بدوی انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال تأیید نکرد.

صلاحیت تاج تأیید نشد
بعد از انتشار این دست اخبار بود که خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد مهدی تاج از سوی نهادهای قضایی تأیید صلاحیت نشد. ایسنا در گزارش خود نوشته بود بررسی‌ها نشان می‌دهد نهادهای قضایی و امنیتی که صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کنند، تاکنون میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی را برای حضور در انتخابات این فدراسیون که هشتم شهریور برگزار می‌شود تأیید کرده‌اند و فعلا وضعیت مهدی تاج روشن نیست.
فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه، دو هفته قبل یعنی ۲۱ روز قبل از انتخابات فدراسیون فوتبال اسامی نامزدهای تأیید شده از سوی کمیته بدوی را در شرایطی اعلام کرد که هنوز استعلام‌های قانونی برای تأیید صلاحیت از سوی نهادهای قضایی و امنیتی اعلام نشده بود.طبق اساسنامه فیفا و فدراسیون فوتبال ایران، هیچ کدام از نامزدهای فدراسیون فوتبال نباید پرونده قضایی مفتوح و منجر به حکم داشته باشند. این قانون در راستای صیانت از فوتبال تأیید شده است.


در فاصله یک هفته تا انتخابات فدراسیون فوتبال باید دید تغییری در وضعیت کنونی رخ خواهد داد و مهدی تاج به انتخابات می‌رسد یا نه؟ پیش از این علی فلاحتی، رئیس‌کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود که صلاحیت نامزدها یک مسئله همیشگی نیست و این موضوع به صورت شناور و روزانه انجام می‌شود.


هم‌چنین کمیته بدوی در هنگام اعلام نامزدهای تأیید صلاحیت شده که شامل مدارک و امضاهای اخذ شده برای معرفی به نهادهای قضایی بود، اعلام کرده بود که هر گونه عملی تا روز انتخابات می‌تواند منجر به رد صلاحیت‌ نامزدها شود. به غیر از ایسنا، خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی یادآور شد که نهادهای نظارتی و قضایی با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته، نامه تأیید صلاحیت میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی را به فدراسیون فوتبال ارسال کرده‌اند، اما تاکنون نامه‌ای مبنی برای تأیید صلاحیت تاج به فدراسیون نرسیده است.


انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه 8 شهریور برگزار شود و در صورتی که شرایط تا آن روز تغییر نکند، محمدی و ماجدی برای پست ریاست رقابت خواهند کرد.

قوانین فیفا چه می‌گوید؟
البته تأیید نشدن صلاحیت مهدی تاج اتفاق عجیبی نیست زیرا مقررات انتخاباتی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با صراحت تاکید دارد، افراد که دارای پرونده‌های قضایی در جریان با طرح اتهام قضایی هستند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. فدراسیون جهانی فوتبال در دستورالعمل بررسی صلاحیت افراد جهت شرکت در انتخابات و در موضوع تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست به صراحت تاکید دارد، افرادی که دارای پرونده‌های قضایی در جریان هستند و به طور رسمی متهم شده‌اند یا اقدامات قضایی موقت علیه آنها آغاز شده، دارای شرایط لازم برای تأیید صلاحیت و حضور در انتخابات نیستند.


در بند 2 ردیف صلاحیت‌های این دستورالعمل آمده «هنگامی که یک نامزد به طور رسمی متهم شود و یا اقداماتی قضایی موقت در ارتباط با او انجام شد، کمیته انتخابات تصمیم می‌گیرد، حتی اگر رای نهایی هم صادر نشده باشد، صلاحیت نامزد مذکور را رد نماید...»
این دستورالعمل در انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال لازم‌الاجرا بوده و متن کامل آن نیز در سایت فیفا موجود است.

به گزارش کیهان، درباره برگزاری انتخابات فدراسیون‌های عضو فیفا نیز این دستورالعمل توصیه به اجرا شده است. فیفا تاکید می‌کند که این رد صلاحیت دلالت بر داوری در مورد نامزد یا پرونده مربوط به او در برابر دستگاه‌های قضایی یا انضباطی ندارد. این اقدام فیفا به دلیل لزوم حفظ اعتبار و اقتدار این سازمان است، چرا که سران فوتبال علاقه‌ای به فعالیت افرادی که ممکن است در آینده متهم شوند یا به هر دلیلی سابقه خوبی نداشته باشند، ندارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار