ابراهیمی؛

لبنان داغدار!

راه شلمچه- محمدحسین ابراهیمی نویسنده، تحلیلگر مسائل آسیای میانه و کشورهای عربی؛  میشل عون، رئیس جمهوری لبنان روز پنجشنبه ١۹ دسامبر وقتی حكم نخست وزيری حسن دیاب وزیر آموزش و پرورش پیشین این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید لبنان توشيح کرد هرگز تصور نميكرد هشت ماه بعد مورد باج خواهی سعودی قرار بگيرد .
حسن دیاب با حمایت حزب الله ، حزب امل و حزب مسیحی لبنان، یعنی جریان میهنی آزاد که موسس آن میشل عون است، به مقام نخست وزیری لبنان رسید.
آن هم خارج از تصور دولت سعودی كه با همكاری جريان 14 مارس ، مردم را 13 روز در خيابان نگه داشتند و تلاش كردند تا حكومت لبنان را ساقط كنند .
در ايام تحصن مردم لبنان و فشار بر نخست وزير وقت جناب سعدالدين الحريری ، آب و غذا و وسايل رفاهی متحصنين توسط سفارت سعودی تامين ميشد.
با استقرار دولت دياب، عربستان در لبنان با تحمل هزينه ای گزاف شكست سختي را متحمل شد .
وليد مقيم بخاری (سفير سعودی در لبنان ) بايد هزينه ها را به نحوی جبران می كرد .
دو انفجار در ساعت ١٨ و ١٠ دقیقه سراسر بیروت و همه دنیا را لرزاند.
قدرت انفجار چندان شدید بود که بخشي از پایتخت لبنان را بكلي تخریب کرد و تا شعاع 4 كيلومتر خسارات فراوانی بر جای گذاشت.
وزیر بهداشت لبنان، حمد حسن، با اشاره به شدت این انفجار و خسارات وارد شده، این رویداد را یک «فاجعۀ عظیم به مفهوم کامل » توصیف کرد.
در چند دقيقه همه بيمارستان های بيروت مملو از جمعيت مصدوم حادثه بودند .
انفجار ٢٧۵٠ تُن نیترات آمونیوم كه بيش از شش سال بود در بندر تحت نظر جريان المستقبل (سعد الحريری) انبار شده بود ، برای به راه انداختن سيل انتقاد عليه دولت گزينه بسيار خوبی بود.
تنها چند دقيقه پس از انفجار ، پيام تسليت پادشاهی سعودی به عنوان اولين پيام تسليت روی خروجی ها قرار گرفت و پس از آن العربيه شروع به اجرای حربه زنگ زده كرد.
العربيه گزارش داد: رسانه‌های لبنان به نقل از کارشناسان آورده اند که شدت انفجار به حدی بوده که بیانگر وجود مواد انفجاری از نوع جنگی است .
اين خبر دقايقي بعد توسط خبرگزاری های دیگر تكذيب شد.

خداوند یاور لبنان داغدار باشد .

اگر خوشت اومد لایک کن
9
0
محفل ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
مثل همیشه دقیق و عالی جناب ابراهیمی عزیز
پاسخ
آخرین اخبار