رایجی:

مبارزات ملت فلسطین مبارزه مقدس و مشروع

مبارزات ملت فلسطین از نظر حقوق بین الملل بدون تردید مبارزه مقدس و مشروعی است.

راه شلمچه- محسن رایجی؛ عملیات طوفان الاقصی حق مسلم مردم فلسطین برای دفاع از سرزمین‌های‌شان است و باید دانست که چهار کنوانسیون در موضوع مخاصمات مسلحانه تحت عنوان کنوانسیون های ژنو تدوین شده است؛ در سال ۱۹۷۷ دو پروتکل به این کنوانسیون ها ملحق شد. کنوانسیون های ژنو بیشترین تعداد عضو را داشته و تقریباً عموم دولت ها به آن ها ملحق شده اند. بنا بر این مفاد این کنوانسیون ها به عنوان عرف بین الملل شناخته می شود. بنا بر بند چهارم ماده یک پروتکل الحاقی اول این کنوانسیون ها تصریح شده است به این که مبارزه با استعمار، مبارزه با اشغال خارجی و مبارزه با آپارتاید یک مبارزه مشروع شناخته می شود. پس بنابراین مبارزه ملت فلسطین که قربانی هر سه این پدیده ها یعنی استعمار انگلیس، اشغال توسط رژیم صهیونیستی و آپارتاید ایجاد شده از سوی اسرائیل بوده است، حق دارد برای تعیین سرنوشت خود مبارزه کند.


مبارزات ملت فلسطین از نظر حقوق بین الملل بدون تردید مبارزه مقدس و مشروعی است و جامعه بین المللی نیز بر اساس اصول و موازین بین المللی وظیفه دارد از آن ها پشتیبانی کند. سازمان های بین المللی و سایر کشورها نیز می بایست ملتی را که در راستای اعمال حق تعیین سرنوشت خودش مبارزه می کند پشتیبانی و حمایت کنند.


برای آن که جنایات اسرائیل و رساندن این رژیم نامشروع به کیفر اعمالش برسد چند راه وجود دارد. اولاً کشورهای مختلفی می توانند در صورت دسترسی به این جنایتکاران در دادگاه های ملی خودشان بر اساس قوانین داخلی خودشان آن ها را محاکمه نمایند. این امر را در اصطلاح صلاحیت جهانی می گویند و به این معنی است که در مقابل جنایات عرفی بین المللی شامل جنایت علیه صلح، جنایت جنگی، جنایت ضدبشری و جنایت ژنوساید دادگاه های داخلی کشورهای مختلف می توانند افراد مرتکب آن ها را محاکمه و مجازات نمایند.


مرجع دیگری که می تواند در مورد پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی ورود داشته باشد «دیوان کیفری بین المللی» است که در سال ۱۹۹۸ اساسنامه آن تصویب شد و از سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرده است. این دادگاه می تواند جنایتکاران بین المللی را تحت تعقیب قرار دهد، اما شرایطی دارد. یکی از اصلی ترین شرایط ورود دادگاه کیفری بین المللی این است که باید حداقل یکی از آن دو کشور دارای اختلاف عضو این سازمان باشد. فلسطین در دهه اخیر به عنوان یک دولت شناخته شده و عضو این دادگاه است. بنابراین دولت فلسطین می تواند علیه جنایتکاران اسرائیلی در این دادگاه اقامه دعوی داشته باشد، کما اینکه در این رابطه پرونده ای هم گشوده شده است.


راه دیگر پیگیری کیفری جنایات رژیم صهیونیستی که عملاً محال است، ارجاع وضعیت از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دیوان کیفری بین المللی می باشد. محال بودن این امر هم به دلیل حضور کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل است.

اگر خوشت اومد لایک کن
13
آخرین اخبار