مدافعان حقوق بشر خواهان قطع فروش سلاح انگلیس به عربستان شدند

تهران - ایرنا - دو سازمان مدافع حقوق بشر از انگلیس خواستند تا به دلیل اقدامات ضد بشری عربستان و امارات در جنگ شش ساله علیه یمن، فروش سلاح به این دو کشور را متوقف نماید.

تارنمای پایگاه خبری لبنانی «العهد» امروز (چهارشنبه) در گزارشی افزود: سازمان «مدافع حقوق و آزادی‌ها سام» که یک سازمان یمنی غیر دولتی است و مقر آن در ژنو می‌باشد، به همراه سازمان «حمایت از صلح و دمکراسی» که یک سازمان انگلیسی غیردولتی است، با انتشار گزارش مشترک از لندن چنین درخواستی کردند.

این دو سازمان تاکید کردند: انگلستان باید به درخواست نهادهای بین‌المللی مبنی بر توقف فروش سلاح به عربستان و امارات گوش فرادهد.

به نوشته العهد، این دو سازمان توضیح دادند: با استناد به پویش شکل گرفته علیه تجارت سلاح و با توجه به مجوزهای صادر شده از سوی لندن در زمینه تسلیحات صادر شده به عربستان، انگلستان از ابتدای بمباران یمن توسط سعودی‌ها مبلغ ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون «پوند» معادل ۷ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان فروخته است.

العهد افزود که صادرات شرکت‌های نظامی انگلستان به عربستان شامل جنگنده ، بالگرد ، پهپاد ، تجهیزات و ابزارآلات مرتبط به ارزش ۳ میلیارد پوند به همراه بمب و موشک و نارنجک به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پوند بوده است.

در این گزارش آمده است: امارات در جنگ یمن دست دارد و چه بسا از نظر نظامی مشارکت گسترده‌تری در آن دارد به گونه‌ای که به نظر می‌رسد اکثر حملات هوایی شکل گرفته علیه خطوط مقدم جبهه نبرد در یمن توسط جنگنده‌های اماراتی صورت می‌گیرد.

گزارش مزبور یادآور شد: امارات طی دو دهه گذشته به طور گسترده‌ای در صنایع نظامی به ویژه خودروهای زرهی و موشک سرمایه‌گذاری کرده است . به گفته مرکز علمی بین‌المللی «تحقیقات صلح استکهلم»، امارات طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هشتمین کشور واردکننده سلاح در جهان بوده است .

العهد تاکید کرد: امارات یکی از بزرگ‌ترین مشتریان تسلیحات انگلیس است. بریتانیا از ابتدای بمباران یمن توسط ائتلاف سعودی تجهیزات نظامی به ارزش ۷۱۵ میلیون پوند به امارات فروخته است.

عربستان همراه با امارات، بحرین، کویت، سودان و مصر از ششم فروردین ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به منظور بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرد.
این تجاوز نظامی تاکنون جز کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون‌ها تن از شهروندان محروم و ویرانی زیرساخت‌ها و قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار در این کشور، نتیجه‌ای برای متجاوزین به همراه نداشته است.

عربستان در تجاوز خود علیه یمن از حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم مالی، نظامی، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره‌مند بوده است.

۱۴۸۷

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار