ملاحظه‌کاری مدیران بیمه‌ایران

اثرات ملاحظه‌کاری مدیران بیمه ایران در کاهش پرتفوی این شرکت بیمه‌گر خود را نشان داده است.

به گزارش راه شلمچه، علی زراعی؛ کارشناس‌ارشد صنعت‌بیمه در گفت‌وگو با «اکواقتصاد» از علل کاهش پرتفوی بیمه ایران گفت اتخاذ تصمیمات در حوزه عملیات بیمه‌گری توسط کارشناسان و روسای شعب و دوایر بیمه ایران بدون حمایت واقعی، ایشان را ملاحظه‌کار کرده است به طوری‌ که این روزها اغلب از تصمیم‌سازی طفره می‌روند و اتخاذ تصمیم را به رده‌های بالاتر ارجاع می‌دهند که طولانی‌ شدن زمان برای مشتریان یکی از عوامل نارضایتی خواهد بود.


این کارشناس صنعت بیمه تصریح کرد: رقابت شرکت‌ها برای جذب سهم بازار بسیار تنگاتنگ است و مشتریان غالبا با ارائه مطلوب خدمات پس از فروش و تنوع مدلهای ارائه خدمات، موسسات بیمه را سنجش می‌کنند و چون صنعت بیمه کارشناس محور است عملکرد مدیران عامل و میزان صداقت، احترام و ارزش‌گذاری و تامین نظرات حقه کارشناسان شرکت بیمه ایران بسیار حائز اهمیت است ودر این شرایط تنها برگ برنده شرکت بیمه ایران در مقابل محدودیت‌های رقابتی با دیگر موسسات بیمه، تزریق ارزش‌های راستین و ممانعت از جنبه‌های نمایشی و فریب‌کارانه از سوی مدیرعامل و دیگر مدیران شرکت خواهد بود.


زراعی وجود مچ‌گیری‌ها به‌جای دستگیری نظارتی درون شرکتی، نبود پروتکل‌های تصمیم‌سازی و اجرایی، فقدان آموزش‌های موثر و مخصوص در راستای فرآیندهای روزمره برای سنجش خدمت کارکنان را به عنوان سایر دلایل کاهش پرتفوی بیمه‌ایران اشاره کرد.

انتصابات استانی تنش‌زا چالش بیمه ایران یا پاشنه آشیل 
زراعی همچنین با بیان اینکه موضوع انتصابات از چالشهای دیرین در شرکت بیمه ایران است، گفت: فراموش نکنیم این روزها تصدی سمتهای شغلی بدلیل نبود برنامه محوری و کارنامه‌های ارزیابی شده در شرکت بیشتر به نظرات لابی‌های داخلی معطوف بوده و بعضا مدیرعامل به‌طور خودرای و بدون هیچ دلیل اداری می‌تواند با بهانه‌ای واهی مدیری را از خدمت به مردم بازداشته و به بهانه تعامل فردی یا همان امر بری (ولایت پذیر) فرد دیگری را به تصدی سمتی مهم بگمارد‌. 

همانگونه که وزیر محترم اقتصاد برای بکار گماردن مدیرعامل بیمه ایران غالبا از شاخص‌های مد نظر خود و هم فکران استفاده می‌کند و حتی کاهش پرتفوی را نوعی ارزش برمی شمرد. وخامت اوضاع زمانی نمایان می‌شود که کارکنان شرکت یقین حاصل می‌کنند که لابی‌های بیرونی برای فشار به مدیرعامل و وزیر مهم‌تر و موثرتر از مهارت‌های حرفه‌ای بیمه گری و دانش و تجربه سنواتی کارساز هستند.


وی تاکید کرد: اساسنامه هر شرکتی سند راهبری و تعیین‌کننده وظایف است. مطابق مواد ۱۱، ۱۴، ۱۵ مدیرعامل بیمه ایران ریاست هیات مدیره است و تمام مسئولیت‌های اجرایی شرکت بر عهده اوست. سال‌هاست که دلسوزان نظام و صنعت به رفع این نقیصه اذعان داشته و معتقدند تا اصلاح به سیاست‌ورزی بر پایه خردجمعی و عقلانیت نشود همچنان گلوگاه فساد و مفسده بوده و به قول شما پاشنه آشیل وجود داشته و برترین انسانهای اخلاقی در دام همه کاره بودن تبدیل به دیکتاتور فردی خواهند شد.


اگرچه اعضای هیات مدیره و معاونان و مدیران بیمه ایران مقابل قانون تجارت مسئول اقدامات اداری خویش هستند اما ملاحظات جایگاه شغلی و مزایای اداری اغلب ایشان را به پذیرش نظر ولو شفاهی و فاقد دستور کتبی مدیرعامل کرده و تمکین را سرلوحه امور ایشان می‌کند.


به گفته زراعی، سال‌هاست بدلیل ایجاد و مدیریت اقتصادی زنجیره ارائه‌کنندگان خدمات پس از فروش شرکت‌های بیمه در رشته‌های مختلف به‌ویژه در رشته بیمه‌های اتومبیل، امکان رعایت حقوق حداکثری و رفاه مشتریان را دارند ولیکن شرکت بیمه ایران برای بهره‌مندی از خدمات ایشان عاجز است. در دوره پیشین مدیریتی در بیمه ایران راهبرد حذف زمان و مکان برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان با رویکرد کاهش تصدی گری شرکتی، ایجاد اشتغال غیر سازمانی و ارائه خدمات پس از فروش از واسطه های موجود و ایجاد واحدهای خدمات پس از فروش تخصصی بیمه گری، و …سرلوحه امور قرار گرفت که متاسفانه با شیطنت و نمامی عده‌ای نخستین گام بهره‌مندی از خدمات شرکت‌های حمل خودرو ناکام ماند. اگر چه برای برون سپاری خدمات عمومی لازم است بیمه مرکزی ایران به این موضوع بعنوان شریک تجاری ورود کرده و حداقل برای دو سه شرکت بزرگ صنعت الزام به کاهش هزینه و تصدی گری را قانونمند کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار