پایان بازی اغتشاشات و بازگشت مجدد غرب به پشت میز توافق

هفته‌های اخیر ایران و عدم تغییر موضع مقامات ایران درخصوص برجام، این پیام را به جامعه بین الملل، اروپا و آمریکا مخابره کرد که توافق باید پشت میزهای گفت و گو رقم بخورد نه در کف خیابان و متاثر از اغتشاشات.        

به گزارش راه شلمچه، هنوز دوماه از اظهار نظر جوزپ بورل درباره ناآرامی‌های داخل ایران وحمایتش از اغتشاشگران نگذشته که امروز صبح مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دوباره روبروی رئیس دستگاه سیاست خارجه ایران نشست تا دوباره مسیر گفت و گو با ایران را پیش بگیرد. مسیری که ظاهرا دوباره پی برده اند که جایگزین ندارد. 

بورل 4مهرماه و در کشاکش داغی تنور اغتشاشات با تلاش برای متهم کردن نیروهای انتظامی ایران گفته بود که «اتحادیه اروپا بر این اعتقاد است که بکارگیری بیش از حد قوه قهریه توسط نیروهای امنیتی ایران موجب برجاماندن تلفات در میان تظاهرکنندگان شده است.» 

دیدار امروز بورل با امیرعبداللهیان در حالیست که این مقام اتحادیه اروپا پیش‌تر و در 16آبانماه 1401 با انداختن توپ مذاکرات در زمین ایران گفته بود که «ایران باید به طور سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعامل بپردازد. من از امیرعبداللهیان خواستم تا این مسئله را به پیش ببرد.»اروپایی‌ها در تمام روزهای اغتشاش در خیابان‌های ایران مذاکرات را در توهماتی واهی تعلیق کرده بودند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم 20 مهرماه در کنفرانس خبری هفتگی خود در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران با تأکید بر اینکه «در حال حاضر مشخص است که حصول توافق قریب‌الوقوع نیست» به ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران اشاره کرد و گفته بود: «ما در حال حاضر همانند باقی جهان تمرکزمان را بر روی شجاعت مردم ایران گذاشته‌ایم و نه بر روی مذاکرات در یک کشور دیگر.»

10روز بعد از این اظهار نظر مقام امریکایی، 30مهرماه امیرعبداللهیان در حاشیه سفرش به ارمنستان اشاره کرده بود که «مقام‌های آمریکایی رفتار دوگانه‌ای دارند و از یکسو پشت پرده برای رسیدن به توافق عجول هستند و از سوی دیگر در رسانه‌ها صحبت‌های دیگری را مطرح می‌کنند.

 امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرده بود که: «ما اجازه نمی‌دهیم آنها با برخی از پیام‌ها به آشوب و اغتشاشات در ایران دامن زنند و همزمان خواستار مذاکرات با ایران هم باشند. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم. اینگونه رفتار دوگانه آمریکا جدید نیست اما تاریخ مصرف چنین سیاست‌هایی گذشته است.» 

به گزارش برنا، امروز اما بورل به گفت و گو با امیرعبداللهیان آمد و این حاوی پیام واضحی برای اهل سیاست است. اغتشاشات هفته های اخیر ایران و عدم تغییر موضع مقامات ایران درخصوص برجام، این پیام را به جامعه بین الملل، اروپا و آمریکا مخابره کرد که توافق باید پشت میزهای گفت و گو رقم بخورد نه در کف خیابان و متاثر از اغتشاشات.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار