پایان موفقیت‌آمیز دور اول گفت‌‌وگوها در وین

جلسه افتتاحیه گفتگو‌های رفع تحریم که عصر امروز به ریاست علی باقری رییس هیأت ایرانی و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز شده بود، پایان یافت.

به گزارش راه شلمچه، دور اول گفتگوهای رفع تحریم در وین دقایقی قبل پایان یافت.این نشست که عصر امروز در هتل کوبورگ وین و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شده بود.

 

باقری در این نشست بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح كرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد. 

 

رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

 

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

 

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

 

محتوای این جلسه از سوی نماینده روسیه «بسیار موفقیت‌آمیز» توصیف شد. میخاییل اولیانوف در خصوص نشست اول کمیسیون مشترک در صفحه شخصی خود نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. شرکت‌کنندگان در هفتمین دور مذاکرات که بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند.

 

همچنین انریکه مورا با تاکید بر اراده ایران برای رفع تحریم‌ها اعلام کرد که کارگروه تحریم از فردا کار خود را آغاز خواهد کرد. هماهنگ‌کننده برجام همچنین از ادامه داشتن مذاکرات تا دو روز آینده خبر داد.

 

ونگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه با تاکید بر حفظ منطق مذاکرات هسته ای وین (برجام) گفت که ایالات متحده به عنوان مقصر ایجاد بحران در برجام، باید همه تحریم های غیرقانونی یک جانبه بر ایران و طرف های ثالث مانند چین را لغو کند.  وی افزود که ما باید حقوق، منافع و نگرانی های مشروع همه طرف ها را محترم بشماریم و این مذاکرات باید بر اساس احترام دوجانبه، درخواست نتایج برد – برد، بازگرداندن توازن میان حقوق و تعهدات طرف های این توافق و تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای باشد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار