پیش‌بینی نماینده سنقر از ترکیب مجلس آینده

 عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن پیش‌بینی وضعیت نمایندگان در انتخابات اسفندماه مجلس، گفت: ۷۰درصد نمایندگان مجلس برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس تأیید صلاحیت می‌شوند.

به گزارش راه شلمچه، مشروح گفت‌وگوی محمدعرفان همتی‌آذر خبر خبرگزاری تسنیم با حجت‌الاسلام محمدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر در مجلس را می‌خوانید:

 ارزیابی شما از عملکرد این مجلس چیست؟ همچنین با توجه به تغییراتی که در قانون انتخابات مجلس ایجاد کردید، کمی هم اختیارات نهادهای نظارتی دستخوش تغییراتی شد. نظر شما به عنوان فردی که سابقه حضور در دو دوره مجلس شورای اسلامی داشته، نسبت به این تغییرات چیست؟

حسینی‌کیا: هیئت‌هایی اجرایی بر اساس دو فرآیند می‌توانند صلاحیت‌ها را بررسی کنند. یکی اینکه بگویند بر اساس نظر و استعلامات دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی نظر نهایی خود را اعلام می‌کنند و مسیر دیگر اینکه مستقیماً به بررسی صلاحیت افراد ورود کنند.  با این حال باز هم در قانون واژه‌ای وجود دارد که هیئت‌های اجرایی را همانند شورای نگهبان ملزم می‌کند تا ملاک عملکردشان "احراز صلاحیت‌" داوطلبان باشد، به طوری که برخی‌ها می‌گویند قانون به همان میزان که به شورای نگهبان اختیارات داده به هیئت‌های اجرایی هم اختیارات داده است. 

قانون جدید انتخابات مجلس در عین اینکه انضباطی در فرآیندها ایجاد می‌کند اما ایراداتی هم دارد. به طور مثال شما می‌دانید فلان شخص دادگاه رفته ولی محکومیتی برای او ثبت نشده است. در این مورد هیئت‌های اجرایی این اختیار را دارند پرونده قضایی فرد را مورد بررسی قرار دهند و حتی اگر این فرد در دادگاه محکوم هم نشده باشد ولی آنها به این نتیجه برسند که او در مسیر پرونده تخلفی انجام داده که صلاحیت کاندیداتوری در انتخابات را ندارد. 


 در این دوره از انتخابات  این شائبه مطرح بود که برخی هیئت‌های اجرایی عملکرد سلیقه‌ای داشتند و بسیاری از داوطلبان را بدون ادله کافی و صرفاً به دلیل مخالفت با دولت رد کرده‌اند. 

حسینی‌کیا: بعید می‌دانم چنین چیزی دقیق باشد. فرایند انتخاب اعضای هیئت‌های اجرایی اینگونه است که  فرماندار حداقل 30 تا 80 نفر از معتمدین را به دفتر نظارت استان معرفی می‌کند و این هیئت‌های نظارت استانی هستند که این افراد را گزینش می‌کنند و در نهایت اعضای هئیت اجرایی استانی از میان افراد مورد تایید دفاتر نظارت انتخاب می‌شوند. یعنی اینطور نیست که فرماندار بتواند فردی را در هیئت‌های اجرایی بگنجاند که مورد تایید دفتر نظارت استان قرار گرفته نباشد. 

با توجه به شناخت کلی که از فضای حاکم بر مجلس یازدهم دارید، احتمال می‌دهید چند درصد از نمایندگان مجلس فعلی بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند؟

حسینی‌کیا: پیش‌بینی می‌کنم 70 درصد از نماینده‌های فعلی تایید صلاحیت شوند. 


حالا پیش‌بینی می‌کنید از میان نماینده‌های  تایید صلاحیت‌ شده‌، چند درصد بتوانند مجدداً به مجلس راه پیدا کنند؟

حسینی‌کیا: 50 درصد از نماینده‌های فعلی احتمالاً بتوانند در مجلس دوازدهم هم حضور داشته باشند. البته در حوزه‌های انتخابیه کوچک با توجه به اینکه تغییر و تحولات منوط به عملکرد نماینده‌ها است تا رویکردهای سیاسی آنها، پیش بینی من این است که تغییرات در این حوزه‌ها بیشتر باشد. 


 با توجه به اینکه شما در مجلس قبل هم حضور داشتید، عمل مجلس یازدهم را در مقایسه با مجلس دهم چطور ارزیابی می‌کنید؟

حسینی‌کیا: مجلس یازدهم توانست ریل‌گذاری‌های بهتری برای حل مشکلات مردم داشته باشد تا اینکه یک سری قوانینی وضع کند که در معیشت مردم و مسائل اقتصادی نقشی نداشته باشد. به طور مثال مالیات بر خانه‌های خالی، قانون جوانی جمعیت، قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها و قانونی برای قیمت‌گذاری گندم، قانون چک و بسیاری از قوانین خوب دیگر. به هر حال در مجالس گذشته ممکن بود برخی از طرح‌ها یا لوایح در دستور کار قرار گیرد و وقت مجلس را هم بسیار بگیرد ولی نتیجه ملموسی برای زندگی و معیشت مردم نداشته باشد. 

مثلا کدام طرح یا لایحه؟

حسینی‌کیا: مثلاً بررسی لایحه تجارت وقت مجلس را بسیار گرفت اما خروجی آن گره‌گشایی خاصی از زندگی مردم نداشت. حالا برای خنده عرض می‌کنم که ما در آن لایحه واژه دلال را تعریف قانونی کردیم! و گفتیم به چه کسی دلال گفته می‌شود.


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار