مصرف برق یک سلبریتی ورزشی معادل 150 تخت‌ بیمارستانی!

در شرایطی که وزارت نیرو به سختی از پس تامین برق بیمارستان‌های کشور بر می‌آید، مصرف برق ماهانه یک سلبریتی ورزشی از مصرف برق روزانه 150 تخت بیمارستانی فراتر است و دولت هم در اصلاح و اجرای قانون افزایش تعرفه پرمصرف‌ها تعلل می‌کند.

به گزارش راه شلمچه، صنعت برق کشور با شرایط بسیار نامناسبی مواجه شده است و تامین نیاز این حامل انرژی برای مردم با معضلات بسیاری همراه شده است.
اگرچه عملکرد نامطلوب وزارت نیرو در تحقق نیافتن تکالیف برنامه ششم پیرامون مسئله ساخت نیروگاه تاثیر قابل توجهی در وضعیت کنونی دارد اما رشد نجومی مصرف برق در روزهای اخیر یکی از موتورهای محرک قطعی برق به حساب می‌آید.

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت توانیر، دو میلیون و 420 هزار مشترک برق در ردیف مشترکان پرمصرف رده‌بندی می‌شوند. در شرایطی که هر مشترک را معادل یک خانوار فرض کنیم و بعد خانوار نیز عدد 3.4 نفر در نظر گرفته شود، هشت میلیون و 230 هزار نفر در کشور ما حداقل دو برابر سرانه مصرف بهینه از انرژی برق استفاده می‌کنند و توجهی به الگوی مصرف در این حوزه ندارند.

مورد عجیب یک سلبریتی
برای مثال به تازگی انتشار قبض یکی از سلبریتی‌های ورزشی کشور خبر از مصرف نجومی این مشترک داد؛ مصرفی که 21 برابر الگوی مصرف تلقی شده و 63 برابر مشترکان کم‌مصرف است.
بر اساس سندی که خود علی کریمی منتشر کرده، او در منزل خود در فاصله ۴ خرداد تا ۵ تیر ۱۴۰۰ (یک ماه) برابر ۶۲۸۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده و باید چهار میلیون و ششصد و سی‌ هزار تومان هزینه برق می‌پرداخته که البته به دلیل دیرکرد در پرداخت اخطار قطع دریافت کرده است. نکته جالب اینکه او بدون ‌اشاره به مصرف بی‌رویه‌اش آن هم در شرایط کنونی به اخطاریه اداره برق اعتراض کرده است!
به منظور درک بهتر از میزان مصرف برق نجومی این سلبریتی ورزشی می‌توان به این مسئله‌ اشاره کرد که در شرایطی که کمبود عرضه برق، سلامت بسیاری از بیماران خصوصا بیماران کرونایی بستری در بیمارستان را با خطر جدی مواجه کرده اما این سلبریتی ورزشی در طول یک ماه معادل مصرف روزانه 150 تخت بیمارستانی برق مصرف کرده است.

یارانه نجومی!
در همین رابطه، محمد فاضلی، کارشناس حامی دولت که سابقه مشاور اردکانیان، وزیر نیرو را در کارنامه خود دارد، با ارائه محاسباتی درباره مصرف این سلبریتی اذعان کرد: هزینه گاز مصرفی برای تأمین برق منزل آقای کریمی دوازده میلیون و 500 هزار تومان شده است.
وی افزود: مجموع هزینه برق منزل آقای کریمی برای اقتصاد ملی ایران چهارده میلیون و 617 تومان شده است... آقای کریمی به این ترتیب مبلغ 9 میلیون و 987 هزار تومان بابت برق مصرفی یک ماه منزل‌شان از اقتصاد ملی ایران یارانه دریافت می‌کنند.
این کارشناس تصریح کرد: خوب دقت کنید که مبلغ یارانه برق منزل آقای کریمی برابر با یارانه ماهیانه 45 هزار و 300 تومانی ۲۲۰ نفر است... سهم علی کریمی از رانت برق، با محاسبات فوق حداکثر سالی ۱۲۰ میلیون تومان یارانه برق است... هیچ سخنرانی، برنامه تلویزیونی یا پژوهش علمی نمی‌تواند به این دقت و صراحت و شفافیت عمق ناعادلانه بودن نظام قیمت‌گذاری انرژی در ایران را نشان دهد.»
یک کاربر فضای مجازی هم در این باره اظهار کرد: با توجه به میانگین مصرف یک خانواده تهرانی، کریمی ۷۰ برابر باقی شهروندان تهرانی انرژی برق مصرف می‌کند (هدر می‌دهد) و به بیان دیگر حداقل ۷۰ برابر یک شهروند (برابر با 10 دستگاه ماینر رمزارز) یارانه انرژی دریافت می‌کند!
جولان پرمصرف‌ها و تعلل دولت
انتشار عمومی قبض برق نجومی این سلبریتی ورزشی را تنها می‌توان به عنوان یک هشدار در نظر گرفت. وجود بیش از هشت میلیون نفر در کشور که در گروه پرمصرف‌های انرژی برق رده‌بندی می‌شوند، زنگ خطری برای آینده کشوری است که در شرایط توسعه اقتصادی نیاز قابل توجه به بسط زیرساخت‌های انرژی خود دارد.
بسیاری از کشورهای دنیا در حال حاضر با استفاده از نظام تعرفه‌گذاری پلکانی موثر نسبت به تعیین قیمت آب و برق اقدام می‌کنند. بر این اساس، قیمت برق مشترکان کم مصرف در پله‌های پایین به صورت یارانه‌ای و حتی با قیمت صرف محاسبه می‌شود، مشترکان خوش مصرف نیز تنها از یارانه اندکی در این حوزه بهره‌مند می‌شوند اما مشترکان پرمصرف برق علاوه‌برق قیمت تمام شده وظیفه تامین منابع مالی یارانه انرژی گروه‌های کم مصرف و خوش‌مصرف را به عهده می‌گیرند.
بدین ترتیب سرمایه مردم به جای هزینه شدن برای تامین برق ویلاهای مجلل پر مصرف‌های لوکس‌نشین، صرف توسعه زیرساخت‌های کشور شده و شاهد مهیا شدن بستر توسعه برای جهش هستم.

به گزارش کیهان، اما متاسفانه دولت روحانی طی سال‌های اخیر علی‌رغم اطلاع از مصرف بالای آب و برق توسط پرمصرف‌های لوکس‌نشین، با افزایش حداقل دوبرابری تعرفه برق و آب آنها مخالفت کرد و فقط این تعرفه را به میزان 16درصد بالا برد که طبعا این رقم برای این‌ها ناچیز و غیر بازدارنده است و حتی مصوبه مجلس را هم در این زمینه به موقع اجرا نکرد. در همین زمینه مالک شریعتی، نماینده مجلس در توئیتر نوشت: «در تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۰، تعرفه‌گذاری افزایشی - پلکانی (IBT) را پیشنهاد کردیم و تصویب شد. اگر دولت به موقع دنبال و اجرا می‌کرد، قبض برق پرمصرف‌های لواسان و ولنجک نشین، چندین برابر می‌شد؛ در نتیجه یا از مصرف خود می‌کاستند یا هزینه تولید بیشتر و یارانه محرومین را می‌دادند و قطعی برق نداشتیم.»



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار