«کارت ایثار رزمندگان» به چه کاری می‌آید؟

اعطای مدال،تسهیلات دانشگاهی، تسهیلات مسکن،خدمات رفاهی،کسرخدمت سربازی،تعیین درصد،صورت سانحه و....درگفت وگوی صریح با معاون احتیاط نیروی زمینی ارتش

به گزارش راه شلمچه، روز سه شنبه و همزمان با هفته دفاع مقدس آیین رونمایی از «کارت ایثار رزمندگان» با حضور سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و جمعی از فرماندهان و مسئولان عالی‌رتبه نیرو‌های مسلح برگزار شد. 

 در باره مزیت‌‌های کارت ایثار رزمندگان شفاف با امیر سرتیپ "عباس دهگانی" معاون احتیاط نیروی زمینی ارتش گفتگویی را انجام داد که در زیر می‌خوانید:

 فلسفه کارت ایثار چه بوده است؟

- دلیل اصلی این بود که به علت جابه جایی‌‌هایی که در زمان جنگ در یگان ها  صورت می گرفت مدارک از بین رفته است. یعنی جز اطلاعات جزئی که در دفتر اساس موجود است، اطلاعات دقیق تری نداشتیم. بنابراین قسمت بزرگی از تاریخ جنگ کشورمان در ابهام قرار داشت. یعنی اگر فرضا" در آینده بخواهند تحقیقی انجام دهند اطلاعات موثقی موجود نیست. به عنوان مثال ما در جنگ هایی که با روسیه داشتیم 150 هزار شهید دادیم اما مردم ما درباره این جنگ و ظلم هایی که همین کشورهای غربی علیه کشور ما کردند و باعث شکست ما در آن زمان شد اطلاعات چندانی ندارند. فقط این را می دانند که عهدنامه ای به نام ترکمن چای و گلستان نوشته شد. اما این را که دلیلش چه بود، آیا مردم هیچ مقاومتی نکردند یا اینکه نه، مقاومت کردیم اما به خاطر خیانت هایی که این کشورها کردند شکست خوردیم، نمی دانند. بنابراین برای اینکه این اتفاق تکرار نشود اقدام به موثق تر کردن این اطلاعات کردیم.

 اطلاعات در حد صفر که نیست؟

- اطلاعات را داریم اما عکس شخص یا شماره ملی اش را نداریم، یا اینکه از چه تاریخی تا چه تاریخی در منطقه بوده ما داریم ولیکن خود فرد ندارد. لذا تصمیم گرفتیم برای این افراد کارت ایثار صادر کنیم تا در این فرایند این اطلاعات به روز و  دقیق تر  شود.

همکاری سربازان دوران جنگ به چه شکل بوده است؟

- در این مدت سربازان دوران جنگ هم خوب همکاری کردند که البته این آمار تا به حال که 525487 کارت صادر کرده ایم یک پنجم کل است. از این آمار 106 هزار نفر از یک ماه تا ده ماه، 124 هزار نفر از ده ماه تا بیست ماه، 294 هزار نفر هم از بیست ماه  تا سی ماه سابقه دارند.

 کل آماربیشتر از 2/5 میلیون نفر است، بقیه چطور؟

- بقیه خودشان اقدام نکرده اند. از طرفی بایستی تسهیلات بیشتری را فراهم کنیم ، از طرف دیگر هم وظیفه رسانه هاست که اطلاع رسانی کنند که در تمام د فاتر پستی سراسر کشور می توان برای ثبت نام و دریافت کارت ایثار مراجعه کرد.

همین جا سوالی مطرح می شود؛ خیلی از افراد هستند که مدت هاست که مدارکشان را ارسال کرده اند اما هنوز از کارتشان خبری نیست؟ 

- این افراد می توانند  وارد سایت  aja.irشوند و پیام بگذارند.  این  پیام ها به دست ما می رسد و همه را پیگیری می کنیم.

 افرادی هم به اداره پست رفته اند، پرسنل آنجا اظهار بی اطلاعی کرده اند؟ 

- ما با اداره پست یک قرارداد رسمی داریم که باید در سراسر کشور اعلام کنند.

 


 حالا اگر شعبه ای کم کاری کند پیگیری می کنید؟

- ما فرضا به پرسنل معاونت خودمان  گفته ایم به هر شهری که می روید به باجه های پستی سری بزنید ببینید توجیه هستند یا نه. این چیزی است که از  دست ما بر می آید. افراد می توانند همین موارد را هم در سایت به اطلاع ما برسانند تا سریعا ابلاغ کنیم. البته پست مرکزی خیلی به مواردی که می گوییم حساس هستند چون یک منبع درآمدی خوبی برایشان است و چون سیستمشان در سراسر کشور آنلاین است موارد را سریع پیگیری می کنند.

 مواردی نیز وجود دارد که مدتی است مدارکشان را فرستاده اند اما نتیجه نگرفته اند اصلی ترین ایراد را چه می دانید؟

- ایراد اصلی این است که برخی آدرس خود را اشتباه می نویسند. به همین علت نامه عودت می خورد. مثلا می نویسند روستای فلان و بعد اسم خودشان را می نویسند. تقریبا هفتاد- هشتاد درصد آدرس را ناقص می نویسند. یا اینکه آدرس درست نوشته شده است اما جا به جایی منزل صورت گرفته است. کسانی که در سایت aja.ir مشکلشان را مطرح می کنند جانشین فرمانده کل ارتش خودشان می خوانند و به ما ابلاغ می کنند، بعد از مدتی هم نیتجه کار را پیگیری می کنند. معمولا هر روز چند مورد از این گزارشات داریم.

 سایت که هیچ مشکلی ندارد یعنی به راحتی قابل استفاده است؟

- سایت ارتش است. مگر می شود مشکل داشته باشد؟!

 خوب در بیشتر موارد به این شکل است که آدرس را اشتباه می نویسند و یا جا به جایی منزل صورت گرفته است. باقی موارد چطور؟

- موارد دیگر به این صورت است که فرضا" نفر در یگان لشکر 64 ارومیه خدمت کرده است. اداره پست مدارک را به لشکر 64 می فرستد. اگر لشکر اطلاعات نداشته باشد باید از آن یگان که شخص خدمت کرده است سوال کند. یگان های لشکر پخش هستند مثلا یکی از آنها در مهاباد است. لشکر باید نامه بنویسد به مهاباد تا برایش بفرستند. در آنجا خود تیپ آن اطلاعات را ندارد بلکه اطلاعات در گردان است بنابراین یگان هایی که پخش هستند مثل لشکر 64 کار به این شکل طول می کشد.

انجام می شود ولی طول می کشد؟

- بله چون اینها را داخل یک سی  دی برای ما می آورند کارت چاپ شود و داخل پاکت قرار گیرد 24 ساعت بیشترطول نمی کشد. اداره پست در سوله ای که این کار را انجام می دهیم  مستقر شده است و این موارد را تحویل باجه پست مستقر در همین جا می دهیم.

مورد دیگری هم هست؟

- مواردی هم هست که نفر خودش فکر می کند در منطقه بوده است ولی آنجا منطقه عملیاتی محسوب نمی شده است. یا تاریخ حضور در منطقه عملیاتی را لغایت 27/5/1367  قرار  داده ایم لذا نفر فکر می کند شامل این قانون می شود، در منطقه هم خدمت کرده است ولی چون بعد از قطعنامه بوده است دیگر منطقه عملیاتی محسوب نمی شود.

 در زمینه مدارکی که در بمباران از بین رفته است گفته بودید که در حال جمع آوری مدارک هستیم. الان در چه مرحله ای است و چقدر موفق بوده اید؟

- ما به این نتیجه رسیدیم که این پروسه طولانی است. با ناجا یک هماهنگی و کار مشترکی را شروع کردیم.اطلاعات سربازان از تاریخ 1367 به بعد را که در رایانه داشتیم  به ناجا که در حال هوشمند کردن کارتهای پایان خدمت است دادیم اما چون اطلاعات سالهای 67-68 به قبل همه به صورت دستی بوده است این اطلاعات را نداریم. اگر شخص مثلا بخواهد به خارج از کشور برود نیروی انتظامی برای اینکه صحت و سقم کارت را چک کند باید دوباره از ما استعلام کند ما هم مجددا باید از یگان بخواهیم. برای اینکه فرد معطل نشود، تصمیم گرفتیم اطلاعات جزئی کلیه سربازان بعد از انقلاب تا به حال را - چون بین سالهای 67-68 به بعد را هم در بعضی موارد خالی داریم- که در دفاتر اساس داریم، از یگان بخواهیم و به ناجا بدهیم تا به مرور که این ها برای کارهایی مثل خروج از کشور و ... مراجعه می کنند آن ها شروع کنند و آن را کامل کنند. یعنی در واقع ما اطلاعات خام را به آن ها بدهیم و آن ها زمان مراجعه شخص اطلاعات را کامل می کنند و چون ما به سایت آن ها وصل هستیم از همین طریق اطلاعات نفر را می توانیم بگیریم. این در واقع یک راه کار است. راه کار اصلی این است که اطلاع رسانی شود تا سربازان دوران جنگ مراجعه کنند و اطلاعات خودشان را در اختیار ما قرار دهند.

 درباره اطلاعاتی که در بمباران از بین رفته است پاسخ دادید؟

- کسی که اطلاعاتش در بمباران از بین رفته است در اصل کارت پایان خدمت را دارد اما پرونده گردانی اش از بین رفته است. وقتی می خواهد کارت پایان خدمتش را بگیرد باید اطلاعاتش را بدهد تا کارت را دریافت کند بنابراین اطلاعاتش در جایی حتما" وجود دارد.

هیچ موردی نیست که اطلاعات شخص در هیچ جایی وجود نداشته باشد؟

- ممکن نیست. اطلاعات در یگان وجود دارد اما در رده فرق می کند.

 این موارد را خود شما پیگیری می کنید؟ یعنی وقتی فرد در اداره پست ثبت نام می کند دیگر نیاز به اقدام دیگری نیست؟

- اگر یک ضرورتی وجود داشته باشد و عجله داشته باشند مثلا" برای معافیت فرزند یا شرکت در دانشگاه که از امسال سربازان  دوران جنگ می توانند برای شرکت در کنکور استفاده کنند، به سایت aja.ir که مراجعه کنند واطلاعات خوشان را بدهند زودتر پیگیری می شود.

تاثیرش در کنکور به چه شکل است؟

- می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

 فرقی هم می کند که دانشگاه آزاد باشد یا دولتی و غیره؟

- بیشتر برای دانشگاه آزاد است. سراسری را نمی دانم چطور عمل می کنند ولیکن می آیند و از ما می گیرند.

 مگر شما مشخص نکرده اید که همه دانشگاه ها باشد یا خیر؟

- در همه موارد ثبت نام اطلاعات شخص گرفته می شود که آیا شما ایثارگر هستید یا نه، ولی دانشگاه آزاد بیشتر فعال است. یعنی مراجعین ما بیشتر دانشگاه آزادی هستند.

: بالاخره شخصی که می خواهد سراسری شرکت کند این سهمیه برایش اعمال می شود یا نه؟

- بله. اینکه آن ها چطور عمل می کنند را کار ندارم اما بیشتر مراجعین ما دانشگاه آزادی هستند چون سن این ها معمولا بالاست و بیشتر فوق لیسانس و دکترا شرکت می کنند. یعنی تقریبا هشتاد درصد آن ها متقاضی شرکت در کنکور دانشگاه آزاد هستند. حالا فردی که می خواهد در کنکور شرکت کند و یک ماه بیشتر فرصت ندارد، نباید از طریق پست اقدام کند چون زمانبر است. این فرد باید مستقیما" به یگانش مراجعه کند. ساز و کاری را گذاشته ایم که معمولا در عرض 24  ساعت برای فرد کارت صادر می شود.

 اگر فرد به یگانش مراجعه کند به او نمی گویند باید از طریق پست اقدام کنید؟

- خیر. کسی که عجله دارد می تواند به صو رت حضوری اقدام کند و در غیر این صورت از طریق پست.

 از تسهیلات بیشتر گفتید منظورتان چیست؟

- برای اینکه انگیزه سربازان دوران جنگ  بیشتر شود بحث مسکن را هم  شروع کرده ایم. تعدادی سهمیه از مسکن مهر گرفته ایم. در شهریار و کرج واگذار کردیم، در ورامین هم همین طور. الان جایی که فعال است کرمانشاه است.

 این واگذاری به چه شکلی است؟

- به شکل رندومی تعدادی شماره  را انتخاب کردیم. در شهرهایی که تعداد جمعیتشان کم است به تمامشان اعلام کردیم اما در کرمانشاه که تعداد زیاد بود 70-60 هزار شماره را انتخاب کردیم. در صفحه اول چند روزنامه هم آگهی دادیم. آن چیزی که  از دست ما بر می آمد همین بود.

 اگر شخصی خواست برای مسکن ثبت نام کند چطور باید اقدام کند؟

- ما برای این مورد آدرس پروژه را مشخص کرده ایم.  مثلا" گفته ایم کرمانشاه شهرک پردیس. در آنجا راهنما گذاشته ایم پس از بازدید می توانند درخواست دهند. شماره کارت را چک می کنیم اگر درست بود مجوز ثبت نام صادر می شود.

 الان همه مردم می توانند برای مسکن مهر ثبت نام کنند. تفاوتش در چیست؟

- این پروژه به مسکن مهر عمومی ارتباطی ندارد.

 این پروژه در حال تکمیل است به این شکل که در آینده به همه سربازان  دوران جنگ تعلق گیرد؟

- بیشتر خو استه ایم ایجاد انگیزه کنیم تا کسانی که تا کنون برای  دریافت کارت ایثار اقدام نکرده اند زودتر اقدام کنند و گرنه تعداد این افراد 5/2 میلیون نفر است. بحث مسکن به این آسانی نیست که بتوانیم  همه را تحت  پوشش قرار  دهیم.

اگر شخصی از شما سوال کند که چرا تبعیض قائل می  شوید چه پا سخی می دهید؟

- درست می گوید. اما بضاعت ما همین است.

 ایثارگری سوال کرده است که در اداره ما کسی که به صورت داوطلب به جبهه رفته کارت ایثار به دردش می خورد اما من که به صورت داوطلب نرفته ام، کارت ایثارگر به دردم نمی خورد.

- تاثیر دارد، ایشان اطلاع ندارند. ستاد کل به ما گفته است که اگر شخص خواست یک سال از خدمت شخص را کم کنید و کارت داوطلب برایش صار کنید. همین افراد می توانند بیایند از ما تاییدیه بگیرند که در اداره یک پایه حقوقی به او بدهند.

 رسیدگی هم می شود؟

- بله روزانه دهها نامه را به ادارات جواب می دهیم.

 

 درباره امتیاز داوطلب از غیر آن بیشتر توضیح دهید؟

- در ارتش سرباز زیر 24 نداریم، معمولا دوازده ماه را کم می کنیم و دوازده ماه را برایش می فرستیم که در اصل به نفع سربازان می شود چون بسیجیان امکان دارد فرضا شش ماه یا دوازده ماه سابقه داشته باشند اما سرباز زیر 24 ماه نداریم. وقتی داوطلب محسوب می شود یک پایه حقوق برایش  در نظر گرفته می شود.

 بنابر صحبت های شما اگر داوطلب محسوب نشود کارتش در اداره بی تاثیر است؟

- سربازان دوران جنگ ما همه داوطلب بوده اند. کسی را به اجبار به جبهه نبرده اند. یقه کسی را نگرفته اند و به اجبار به جبهه ببرند. وقتی در منطقه بازی دراز یک قسمتی را گرفتیم تعدادی قبر مشاهده کردیم. از اسرا سوال کردیم این قبرستان چیست گفتند سربازانی که از جبهه فرار می کردند در اینجا اعدام می کردند تا برای دیگران عبرت شود. در ایران به این شکل نبوده است.

 برخی هم  کارت ایثار دارند اما برای مجروحیتشان مدرک ندارند؟ 

- بحث مجروحیت ساختارش متفاوت است و مربوط به حوزه کاری من نیست، اما در کل الان بیست سال از زمان جنگ گذشته است. وقتی ما می خواهیم بحث جانبازی را بررسی کنیم یک چیز را مسلم می دانیم و آن اینکه فرد حتما باید در بیمارستان بستری شده باشد والا خیلی از بیماری های جسمی به علت کهولت سن به وجود می آید. زمانی هست که نفر می گوید من شیمیایی شده ام از طریق آزمایش صحت  و سقم آن  تشخیص داده می شود چون در جای دیگری شخص شیمیایی نمی شود. این مورد را بدون نیاز به مدرک بستری شدن در بیمارستان قبول می کنند ولی در سایر موارد فرد حتما" باید بستری شده و سوابق بیمارستانی داشته باشد.

 از آقای کفاش رئیس کمیسیون تعیین درصد بنیاد شهید که پرسیدم طور دیگری جواب  دادند!

- در ارتش به این شکل است.

 مگر همه جانبازان نباید به بنیاد شهید مراجعه کنند؟

- خیر. کسی که در ارتش خدمت کرده است باید در سیستم ارتش پیگیر کارش باشد. وقتی به  مرحله آخر می رسد یک درصدی را برایش در نظر می گیرند. اگرجزو نیروی کادر ارتش بود وقتی خواستند رتبه حقوقی و سایر مزایا به او بدهند خود سازمان ارتش این کار را می کند، اما کسی که سرباز بوده و جزو نیروی کادر ارتش نیست وقتی کارهای مربوط به کمیسیون پزشکی اش انجام شد به بنیاد شهید ارجاع داده می شود.

 یک مطلب مهم این است که خیلی از ایثارگران در زمان جنگ پیگیر مسائل تعیین درصد و مدرک نبوده اند، الان که می خواهند به خاطر درمان و غیره پیگیر تعیین درصد باشند به مشکل برمی خورند چون از آن ها مدرک می خواهند.

- خیلی از پرسنل کادر ما هم این گونه هستند.

 یعنی کاری نمی شود کرد؟

- خیر. بالاخره باید مدرک داشته باشند. فرضا" شخصی که تعدادی ترکش در بدنش وجود دارد، این قابل اثبات است.

 شما فقط شیمیایی را گفتید؟

- مواردی هست که فقط در جنگ اتفاق می افتد. این ها قابل اثبات است. شمیایی و ترکش در هر جایی  اتفاق نمی افتد. در قسمت ایثارگران ارتش موارد شیمیایی را بدون برو و برگرد به بیمارستان می فرستند و مورد ترکش را هم در چرخه دیگری بررسی و تعیین درصد می کنند. ولی در سایر موارد فرد، حتما" باید سوابق بستری شدن در بیمارستان را داشته باشد.

 کسانی هستند که می گویند در زمان جنگ در ژاندارمری و در منطقه کردستان خدمت کرده و در شرایط خیلی سختی هم بوده ایم اما اکنون فقط سربازان ارتش می توانند برای دریافت کارت ایثار اقدام کنند؟

- نیروی دریایی را می دانم که الان در حال صدور کارت ایثار هستند.

 شما فقط نیروی زمینی را مشخص کرده بودید.

- آمار نیروی زمینی با آمار نیروی دریایی قابل مقایسه نیست. مثلا سربازی که از نیروی هوایی در جبهه بوده باشد نداریم. آن زمان فقط سربازانی در سیستم پدافند نیروی هوایی بودند که البته پشت جبهه محسوب می شده است. تعداد کمی که از نیروی دریایی بوده اند الان در حال صدور کارت برایشان هستند. نیروی انتظامی هم به افراد برگه می دهد.

این برگه به چه کاری می آید؟

- با این برگه می تواند برای فرضا" دانشگاه، بیمه و یا اداره نامه بگیرد.

این برگه مساوی با کارت است؟

- بله.

 چرا کارت صادر نمی شود؟

- شاید به علت اینکه تعدادشان کم است برایشان صرف نمی کند که بخواهند برای این کار ساختاری را تعریف کنند.

در مصاحبه ای که قبلا" داشته اید به طور دقیق مشخص نکرده اید کسانی که کارت ایثارگری را در اختیار دارند از چه تسهیلاتی برخوردار می شوند؟

- یک بار در قسمت مراجعات مردمی گفتم از کسانی که به اینجا می آیند بپرسید این کارت را برای چه می خواهند. ما خودمان می دانیم چه امتیازاتی را قائل هستیم اما نظر آنان را هم می پرسیم. در سطح کشور به صورت عمومی یک سری مزایا را در نظر گرفته اند. ما مثلا" کسر خدمت را داریم و سهمیه کنکور دانشگاه. 25 مورد از کسانی که آمده بودند کارت ایثارگری دریافت کنند را بررسی کردم. فرضا" شخصی می گفت می خواهم فرزندم را در دانشگاه شاهد ثبت نام کنم یا قاضی گفته بود اگر ایثارگر باشی برایت تخفیف قائل می شوم. در دادن وام های اشتغالزایی در صورتی که دو طرف همسان باشند کارت ایثارگری ترجیح دارد. یک سری وام مخصوص ایثارگران است، پایه حقوقی هست، در بحث بیمه هم دو سال خدمت جزو بیمه محسوب می شود. یک سری از سازمان ها حق بیمه شخص را می دهند.

 حق بیمه را چگونه می دهند؟

- فرضا" نفر باید سی سال خدمت کند تا بازنشسته شود. طبق قانون دو سال خدمت سربازی جزو خدمت حساب می شود. یعنی نفر 28 سال خدمت می کند اما حق بیمه آن دو سال گرفته می شود. اگر شخصی مدرک ایثارگری داشته باشد درصدی تخفیف برایش قائل می شوند. بعضی از سازمان ها هم کل آن را تخفیف می دهند. بنابراین مواردی هست که برای کل ایثارگران در سطح کشور در نظر گرفته شده است و این گونه نیست که لازم باشد ما بخشنامه صادر کنیم. مثلا شخص به  دانشگاه آزاد می رود اما تخفیف قائل نمی شوند چون تخفیف در صورتی است که بنیاد مستضعفان یک پولی را به آنها بدهد، اما جا به جایی دانشگاه را از آن ها می پذیرند.

 اگر شخصی بخواهد موارد را دقیق تر را بداند باید به سایت مراجعه کند؟

- خیر. موارد فقط کسر خدمت و سهمیه دانشگاه است. این مربوط به ارتش می شود. موارد دیگر برای کل ایثارگران کشور است که قانون تعیین کرده است. مثل کوتاه کردن نوبت دادگاه. موارد کلی که مربوط به همه ایثارگران می شود را خود شخص در موارد مختلف مثل وام بانکی می تواند آنجا سوال کند.

برای ایثارگرانی که به  جای فرزند پسر، دختر  دارند مزایایی در نظر گرفته نشده است؟

- فکر می کنم این ایثارگران باید نامه ای به مسئولین بنویسند و از آنها بخواهند تا به مزایای کارت ایثارگری  افزوده شود.

 در مصاحبه ای که امیر سرتیپ پوردستان درباره مزایای کارت ایثارگری داشتند به استفاده از اماکن نیروی زمینی مثل تالارها و ورزشگاه ها با  قیمت بسیار ارزان اشاره کرده بودند؟

- اگر شخصی از غیر ایثارگران بخواهد فرضا" از تالارهای ارتش استفاده کند یک قیمتی دارد اما اگر از ایثارگران باشد فرقی هم نمی کند از کجا باشد یک تخفیفی برایش در نظر گرفته می شود.

بسیار ارزان، معنی رایگان می دهد؟

- خیر. ده درصد تخفیف دارد.

 اینکه چند ماه سابقه داشته باشد هم در درصد تخفیف تاثیر دارد؟

- خیر. صرفا داشتن کارت ایثار مهم است.

ایثارگری گلایه داشت که عکس روی کارت ایثارگری مربوط به شخص دیگری است؟

- چون عکس این افراد ابتدا اسکن گرفته می شود امکان دارد در این جا به جایی اشتباهی رخ دهد. این افراد باید کارت خود را به همراه عکس مجددا" برای ما ارسال کنند تا تصحیح شود. البته ما در بخش های مربوط به خودمان اطلاعات را به عکس منوط نکرده ایم. چیزی که مهم است مطابقت شماره کارت ایثارگری با شماره کارت ملی است.

 در پایان، خبر جدید مربوط به حوزه ایثارگری دارید؟

- برای کسانی که کارت ایثار را دریافت کرده اند در حال آماده سازی مدال هستیم. یعنی در آینده نزدیک به این عزیزان مدال شجاعت خواهیم داد. این هم در واقع موردی است که سربازان دوران جنگ تشویق شوند تا هر چه سریع تر برای دریافت کارت ایثار اقدام کنند.

 مطلب دیگری اگر هست بفرمایید.

- ممکن است فردی بگوید این کارت را نمی خواهم. من به  او می گویم که این وظیفه ملی تان است. شما فقط مدارکت را بفرست و برو تا اطلاعات شما در سیستم ما ثبت شود. این اطلاعات را برای تاریخ کشورمان نیاز داریم. در هشت سال جنگ 2/5 میلیون نفر سرباز وارد نیروی زمینی شده است یعنی 25 لشکر. این خیلی مهم است که همه بدانند وقتی حضرت امام در وصیتنامه شان می فرمایند نیروی زمینی قهرمان که در همه حوادث نوک پیکان حملات دشمن بوده، به چه علت است.

اگر خوشت اومد لایک کن
11
0
۱۳ دی ۱۴۰۰
همش.دروغ
پاسخ
2
رزمنده ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
سال/ ۱۴۰۰ سراه شهریار برای تعویض کارت ایثار اقدام نموده ۲۴ ماه لشکر ۲۸سنندج بهترین دوران جوانی را سپری کردم لعنت خداوند به صدام بعثی شارلاتان باعث جنگ،، درود سلام به همسنگرهای شهید ایثارگر مردان بی ادعای جنگ (باغیرت ) سردار عزیز همسنگر رزمنده این کارت ایثار کی بدست بنده خواهد رسید : برای سومین
بار به سراه شهریار حوصله ای نیست ، ممنون از پیگیری حضرت عالی
پاسخ
0
علی اصغر جعفری زاده ۵ خرداد ۱۴۰۲
باسلام و درود به ارتش همیشه قهرمان بنده درسال 62و63 درکردستان جنوب خدمتم راباافتخارانجامدادم کارت ایثار آرم 6سال قبل برای معسرین اقدام وتمام مراحل طی نمودم گفتن این شماره پرونده شمارفته تهران بعدرفتم تهران گفتن پرونده نداری گفتم این شماره مشهد دادن بازامدم ایثارمشهدجواب ندادن گفتن ازنویکسالقبل اقدام کردم رفتم تهران گفتن اصلاپرونده نداریدبخدادیگرتوان ندارم باید عمل بکنم چشمهایم دیدکم دارد دندانهایش خراب پارگی فتق دارم بیکاروکرایه نشین تورابخدافکری باحال مابیچارگان بفرماید خداوندنگهدارتان باد
پاسخ
0
بهرام بهرامی ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام 24ماه در دفاع از وطنم ایران سربازی در جبهه خدمت کردم. کارت ایثارگری هم دارم .خدمه توپخانه سنگین بودم وبهمین دلیل صدماتی به اعصاب ناحیه گوشم واردشده ولی چون مدرک نداشتم هیچگونه خدماتی نتوانستم بگیرم . تا وقتی جوان بودم تحمل میکردم ولی حال که پیر و فرتوت شدم تحملش برام سخت شده .تورو خداتو این گرانی وزندگی برام خیلی مشگله کمکم کنید .باتشکر
پاسخ
0
بهرام بهرامی ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام خواهش میکنم منو بابت مشگل شنوائی واعصاب و روان به کمسیون پزشکی معرفی کنید .بخدا دیگر مستعسل ماندم.
باتشکر از محبت وکمک شما
پاسخ
0
بهرام بهرامی ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
لطفا بفرمائید بچگونه بنده را جواب می دهید
پاسخ
0
محمد رضا زیبنده ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
فرزنده غلام رضا زیبنده مدت زیادی است کارها کارت ایثار را انجام دادم هر وقت مراجعه می کنم ناحیه مان می گویند که زیر دست کارشناس است چرا اینقدر طول میکشد از مشهد خراسان رضوی
پاسخ
0
محمد رضا زیبنده ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
باسلام لطفاً پیگیری نماید با تشکر نظرم بسیار خوب و عالی است
پاسخ
1
علی برز سعیدی ۳۰ تیر ۱۴۰۲
سلام خداقوت بند ه درسال 66 چندمدت دربیمارستان اورمیه بخش اعصاب روان بستری بودم وهیچ گونه پرونده پزشکی هم نتوانستم بگیرم پیگیری زیادی هم ازبیمارستان نقده واورمیه انجام داد ام ولی بی نتیجه بود
از ان زمان تاحالا دارواعصاب استفاده
مکنم لطفا مشکی که دارم به کمسیون پزشکی بابت اعصاب روان وریه معرفی کنید کارت ایثاررزمندگی هم دارم به خاطرخدا ماراازاین رنج دردی که می کشیم نجات دهید ممنون که کهنه سربازان دفامقدس رایادمی کنید
پاسخ