ویژه انتخابات 1400؛

آخرین اخبار از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری

تازه‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری 1400 به صورت ویژه جمع‌آوری شده و آخرین رویدادها و گمانه‌زنی‌های مربوط به نامزدهای ریاست جمهوری را هم از دست ندهید.

به گزارش راه شلمچه، از روزهای آغازین سال 1400 و در حالی که 2 ماه و 2 هفته به انتخابات 1400 باقی است، به‌موازات اخبار مربوط به گرانی و تورم و کمیاب شدن مرغ و روغن و ...، بخش دیگری از اخبار به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی معطوف به گمانه‌زنی‌ها، نظرسنجی‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی بود.

آخرین برنامه‌های شورای ائتلاف اصولگرایان
مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف اصولگرایان دیروز 13 فروردین در گفت‌وگو با تسنیم، درباره جلسه اخیر این شورا و مباحث مطرح‌شده در آن پیرامون انتخابات 1400 اظهار داشت: درباره انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت‌هایی شده ولی تا زمانی که نام‌نویسی‌ها انجام نگیرد، نمی‌توان به‌طورجدی بحث کرد؛ ما روش خودمان را داریم و مجامع استانی را شکل دادیم و به‌زودی نیز مجمع تهران شکل می‌گیرد و نیروهای انقلابی در مجمع نام‌نویسی می‌کنند.

همچنین، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در نشست خبری که هفته گذشته برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ما در شورای وحدت بر اساس چارچوب فکری معتقد به این هستیم که ویژگی و انتظاراتی که موردنظر مردم و همچنین جزو مطالبات مقام معظم رهبری است مدنظر قرار گیرد. اینکه رهبر انقلاب بیان کردند که شخصی باید در خود این توانایی را ببیند و بعداً وارد عرصه شود و به مسئولیت‌های سنگین ریاست‌جمهوری واقف باشد مسئله بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

متکی با بیان اینکه «ما برای انتخابات این آمادگی را داریم که بتوانیم یک هماهنگی را با شورای ائتلاف ایجاد کنیم» گفت: رسیدن به نامزد واحد یکی از راهکارهای رسیدن به وحدت برای دو تشکل شورای ائتلاف و شورای وحدت در انتخابات پیش‌رو است.

وی افزود: ما از وحدت جبهه‌ای برای انتخابات پیش رو حمایت می‌کنیم و توصیه و ترجیح ما وحدت گروه‌های مختلف اصولگرایی است اما درعین‌حال یا ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک نامزد می‌تواند زمینه وحدت را ایجاد کند یا شرایط میدانی می‌تواند عاملیت این وحدت را میسر کند.

تأکید شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بر «وحدت»
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم در هفته اول ماه جاری در بیانیه‌ای تصریح کرد: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، ایجاد وحدت و انسجام سیاسی را مأموریت اصلی خود می‌داند و اتصال ظرفیت‌های بی‌بدیل جبهه انقلاب به‌مثابه یک کل منسجم و قدرتمند را به‌عنوان راهبرد اولویت‌دار پی می‌گیرد و به کمک شبکه اجتماعی گسترده خود، اعم از بدنه عظیم مردمی، تنوع کم‌نظیر گروه‌ها و جریانات اجتماعی و سیاسی و به‌ویژه چهره‌های سرآمد، ممتاز و توانمند مدیریتی و اجرایی، این مأموریت و راهبرد را با جدیت دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: شورای ائتلاف، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را به‌عنوان نقشه راه سیاسی قلمداد نموده و ضمن دعوت از نامزدهای بالقوه به تأمل در مقدمات ورود به عرصه رقابت و خودآزمایی شاخص‌ها، به مردم عزیز ایران متعهد می‌شود، تمام ظرفیت اجتماعی و شبکه فعال خود را جهت ممیزی عمیق و بدون سوگیری سیاسی مبتنی بر شروط لازم و شاخص‌های هفت‌گانه رهبری بکار بندد و تلاش کند با رویکرد ائتلافی به ارزیابی شاخص‌ها پرداخته و افراد شایسته و صالح را اولویت‌دهی نماید و درنهایت با ایجاد اجماع سیاسی، زمینه را برای نقش‌آفرینی جوانان جهت حرکت پرشتاب به سمت قله‌های دست‌یافتنی و باشکوه ایران قوی و افق‌گشایی و پیشرفت همه‌جانبه در گام دوم انقلاب، مهیا کند.

ادامه گمانه‌زنی‌ها درخصوص آمدن یا نیامدن رئیسی
مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری و فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفتگویی در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره آمدن یا نیامدن آیت‌الله رئیسی در انتخابات 1400 اظهار داشت: اگر آیت‌الله رئیسی وارد رقابت ریاست‌جمهوری سیزدهم شود، قاعدتاً از استقبال خوبی برخوردار خواهد شد و بسیاری از افراد به نفع او کنار خواهند رفت؛ اگر هم که او نباشد شخصیت‌های دیگری وارد خواهند شد اما فعلاً قابل پیش‌بینی نیست.

اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۴ با اسامی گمنام لیست بستند
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم در گفت‌وگویی در پاسخ به مسئله طرح‌شده از جانب اصلاح‌طلبان درباره شدت رد صلاحیت‌ها که موجب شد در برخی شهرها کاندیداهای اصلاح‌طلب وجود نداشته باشد گفت: من یادآوری می‌کنم در مجلس دهم که اصلاح‌طلبان خود را پیروز انتخابات می‌دانستند شرایط چندان برای آن‌ها متفاوت با سال ۹۸ نبود چراکه لیست بسیاری از شهرها از چهره‌های کاملاً گمنام تشکیل شده بود.

او ادامه داد: مگر اصلاح‌طلبان در دوره دهم چقدر آدم داشتند که لیست را بستند و رأی هم آوردند؟ بسیاری از کسانی که به لیست امید رأی دادند تقریباً اکثریت آن لیست را نمی‌شناختند و سه نفر بیشتر آدم مشهور در لیست نبود، اما لیست را بستند و رأی آوردند و این دوره هم به همان میزان آدم مشهور و آدم جدید تأیید صلاحیت‌شده داشتند.

باهنر درباره ارزیابی خود از علت عدم رأی‌آوری اصلاح‌طلبان گفت: اینکه مردم رویکرد دیگری داشتند بحث دیگری است و ریشه‌های دیگری دارد که نباید با چشم بستن بر آن همانند نیروهای مشارکت سابق بگویند، اگر در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدای موردنظر ما تأیید نشود نمی‌آییم و شرکت نمی‌کنیم؛ درواقع نظارت استصوابی روی نرخ مشارکت اثر می‌گذارد اما تعیین‌کننده نیست.
کسانی که در فتنه بودند

 نباید انتظار تأیید صلاحیت داشته باشند
باهنر درباره گفته‌های طیفی از اصلاح‌طلبان مبنی بر رویکرد سیاسی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در قبال جریان اصلاحات گفت: این ادعای اصلاح‌طلبان که نیرو نداریم و آدم نداریم چندان قابل‌قبول نیست چراکه بالاخره کسانی که در ایجاد فتنه نقش داشتند و به آن کمک کردند نباید انتظار تأیید صلاحیت داشته باشند.

سه کاندیدای موردنظر اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400؛ جهانگیری، محسن هاشمی و ظریف
غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم درباره رویکرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات گفت: اصلاح‌طلبان در حال حاضر و با توجه به فضایِ حاکم بر عرصه سیاسی، سه گزینه را پیش روی خود می‌بینند.

وی افزود: اکنون آقایان اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و جواد ظریف برای کاندیداتوری، موردنظر اصلاح‌طلبان هستند که نتیجهِ کار به نوع عملکرد شورای نگهبان برمی‌گردد که آیا به این چهره‌ها مجوز حضور خواهد داد.

ظریف: کاندیدای 1400 نیستم
اظهارات غلامعلی رجایی در حالی است که محمدجواد ظریف اخیراً در یکی از شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین موضع او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آخرین موضع من با اولین موضع من هیچ تفاوتی ندارد. بنده نامزد نیستم، اشتراک انتخاباتی هم با لاریجانی ندارم.

در اردوگاه اصلاح‌طلبان همچنان نهاد اجماع‌ساز درگیر اختلافات داخلی و تشکیلاتی است و منازعات و درگیری‌ها به مسائلی مانند حضور یا عدم حضور در انتخابات، کاندیدای واحد یا متعدد داشتن در جبهه اصلاحات، سازوکار نهاد اجماع‌ساز و البته حضور با نامزد اصلی یا اجاره‌ای و... منحصر شده است. البته برخی احزاب اصلاح‌طلب نیز دچار همین اختلافات داخلی هستند.

اوایل هفته ماه جاری بود که اسفندیار عبداللهی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا در پاسخ به اینکه شنیده‌ها حاکی از اختلافات درون حزب جمهوریت است، عطف به قرار گرفتن در آستانه انتخابات در حال حاضر وضعیت این حزب به چه صورت است؟ گفت: حزب جمهوریت ثبات حزبی به معنای اینکه دارای یک جمع تصمیم‌گیرنده به‌عنوان شورای مرکزی متحد و دارای حدنصاب، ندارد. در حال حاضر دو گروه حداکثری و حداقلی در این حزب وجود دارند. لذا در شرایط کنونی حزب جمهوریت آمادگی تصمیم‌گیری در مورد انتخابات، تهیه لیست، شرکت در مجامع اصلاح‌طلبی، خانه احزاب و مواردی از این قبیل را ندارد. دلیل عدم آمادگی حزب جمهوریت برای حضور در انتخابات این است که تصمیمات حزبی که در شورای مرکزی اتخاذ می‌شود اما این شورا در حزب جمهوریت نمی‌تواند به حدنصاب برسد و دو گروه در جلسات یکدیگر شرکت نمی‌کنند، درنتیجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند، بنابراین نظر تشکیلاتی واحد در مورد مسائل سیاسی کشور و مخصوصاً انتخابات ۱۴۰۰ ندارند.

ادامه اعلام نامزدی برای انتخابات ۱۴۰۰
در ادامه اعلام نامزدی برخی چهره‌های سیاسی در انتخابات 1400 که از چند ماه قبل آغاز شده و به نظر می‌رسد به چند ده نفر هم برسد، رامین مهمان‌پرست، سفیر اسبق ایران در لهستان و سخنگوی پیشین وزارت خارجه نیز اعلام کاندیداتوری کرد.

وی در گفت‌وگو با تسنیم درباره خبر اعلام کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اظهار داشت: خبر را تأیید می‌کنم و آماده ثبت‌نام در انتخابات هستم.

خبر دیگر از کاندیداها آنکه، محمد عباسی، وزیر پیشین ورزش و جوانان نیز کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اعلام کرد.

همچنین جامعه اسلامی مدیران نیز دو روز پیش با صدور بیانیه‌ای از کاندیداتوری محمد ناظمی اردکانی دبیرکل این حزب و وزیر اسبق تعاون برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 خبر داد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار