اساس کار در قوه قضاییه قضاوت است

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در نشست جلسه هیات عالی نشست های قضایی از امکان بهره گیری از محصولات نشست های قضایی در سطح ملی و فرا ملی خبر داد.

به گزارش راه شلمچه، جلسه هیات عالی نشست های قضایی با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، رئیس حوزه معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، مدیر کل آموزش قوه قضاییه و جمعی از اعضاء این نشست در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید صدیقیان (ساختمان شماره 3 قوه قضاییه) برگزار شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ضمن خیر مقدم و قدردانی از حضور اساتید و حاضرین در جلسه، با تأکید بر اهمیت سلسله نشست های قضایی، آن را موجب ارتقاء سطح علمی اساتید، کارآموزان قضایی، دانشجویان، دانشگاه ها و حوزه ها علم آموزی دانست و عنوان کرد: حضور در محضر اساتید و نشستن پای فرمایشات ایشان، خود موضوعیت دارد و لذت بخش است؛ چرا که به لحاظ یادگیری و سازندگی روحی و اخلاقی تأثیر بسیاری دارد و همه حرکات استاد مهذب در انسان تأثیر می گذارد.

این مقام عالی قضایی در ابتدا با اشاره به آسیب شناسی قوه قضاییه اذعان کرد: صرف مطرح کردن آسیب ها مشکلی را حل نمی کند. وی با بیان نوع تمرکز امور قضایی در قوه قضاییه، افزود: تمرکز بر روی یک امر خاص کار سختی است و خود نیاز به تشکیل جلساتی برای رفع آسیب های موجود دارد و اینکه از هر دری سخن گفته شود، امکان جمع بندی و تعیین یک مسیر را دشوار کرده است. وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی و همچنین کمبود ظرفیت و استعداد لازم با پتانسیل روحی و روانی بالا و نبود عشق به کار و انگیزه کافی نظر به سختی ها و مشقات موجود در این عرصه مزید بر علت است.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به دستورالعمل جدید نشست های قضایی گفت: امروزه به اتکا گذشته و منابع در دسترس نمی شود، تصمیم سازی کرد. اطلاعات کافی و بروز و استدلال و استنباط خوب است که مبنای تصمیم سازی است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه اساس کار در قوه قضاییه قضاوت است که توسط قاضی صورت می گیرد، عنوان کرد: قضات جلسات عالی نشست های قضایی قطعاً مسلح به معلومات علمی هستند که قبلا آموخته اند ضمن اینکه باید مسلح به رویه های تولیدی باشند. وی ادامه داد: هرچه سطح معلومات به سمت رویه ها و مهارت ها پیش رود فاصله با مرکز علمی کمتر می شود. در دانشگاه ها و حوزه ها علم آموزی صورت می گیرد منتهی بصورت متمرکز با رویه ها متصل نیستند در حالیکه رویه ها در محیط های تخصصی تولید و در حین کار کسب می شود.

وی افزود: علاوه بر علم و رویه، کسب مهارت و فن در محیط کار امری ضروری است. چگونگی قضاوت و استفاده از ادله صرفاً در محیط های آموزشی قابل ارائه نیست. استفاده از ابزار بدون شناخت اصول استنباط ناممکن است و مهارت در استفاده از اصول استنباط ناشی از تکرار و عمل ،کسب تجربه و مباحثه است.

این مقام عالی قضایی خاطر نشان کرد: می توان به جرات اذعان داشت، قاضی که در قوه قضاییه موثر واقع شده و با کسب موفقیت و مدارج بالا در مسند دیوان عالی کشور نشسته است از فعالیت در نشست های قضایی که می توان از آن بعنوان " بهترین دوره آموزشی " نام برد، بهره برده و فعال بوده است. وی ادامه داد: بهترین روش و متد آموزشی با هر عنوان در قوه قضاییه متاثر از تجمعات هدفمند بوده است که به سوالات قامض قضایی پاسخ داده است. پاسخ هایی که قدرت اجرایی دارد.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه متن قاضی قدرت اجرایی دارد، گفت: در این نشست ها به دنبال این هستیم که احکام به گونه ای صادر شود که قدرت اجرایی داشته باشد. فصل خصومت خوب است اما باید حق را به دست صاحب حق برسانیم.

وی افزود: شرکت در این نشست ها ثمرات دیگری هم دارد. نوع صحبت، استخدام لغات، انتقال فرهنگ و شان قضایی، بهره وری از یافته های علمی جاری و قدرت استنباط و بیان قابل فهم و آداب قضایی از دیگر مزیت های این نشست هاست که قضاوت را وارد معرکه دادرسی می کند. نشست های قضایی قدرت حرف صحیح، منطقی و حقوقی را برای حاضران در صحنه در سطح دادگاه و دادرسی توامان با حضور قضات پیشکسوت و حرفه ای و در مواجه با شرایط و وضعیت های مختلف توجیه و فراهم می کند و این برای قضات جدیدالورود اهمیت بسزایی دارد. مواردی که در مراکز آموزشی امکان آموزش آن با این کیفیت فراهم نمی باشد.

این مقام عالی قضایی با اشاره به امکان ساماندهی استفاده از محصولات نشست در سطح ملی و کمک به قانونگذاری، عنوان کرد: با پالایش و جمع آوری بدعت های علمی و ویرایش ادبی آن می توان از محصولات نشست های قضایی در سطح ملی بهره جست. در این نشست ها با حضور پیشکسوتان بهترین تفاسیر بروز از قانون صورت می پذیرد و مسیر حقوقی کشور تعیین می شود تا در ادامه جرقه های ذهنی از این تفاسیر قانونی به شکل گیری ایده های جدید از تفاسیر مبهم و غیرشفاف معطوف شود و مبنای انسجام و یکپارچگی در قوه قضایییه گردد.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به ارزشمندی دستورالعمل نشست های قضایی و جهات فوق العاده آموزشی آن به ذکر این تعبیر که قضات با تجربه و پیشکسوت ریشه قوه قضاییه هستند، بسنده کرد و گفت: همنشینی قضات جدیدالورود در کنار قضات باتجربه موجبات افزایش اعتماد به نفس و شکل گیری شخصیت قضایی می شود چرا که بدین نحو با ریشه خود در ارتباط هستند. در این نشست ها صحبت از شئون قضایی، آداب و رسم بین قضات، احترام به بزرگتر، جلوگیری از خودسری و خود رایی و استفاده از عقاید و مشورت با دیگران نیز به نوعی بروز و ظهور دارد.

وی با اشاره به اینکه تمامی استان ها در یک سطح نیستند، ارتقاء سطح کیفی نشست ها را در رقابتی مثبت خواستار شد و با دستور اکید به مدیرکل آموزش قوه قضاییه بر جمع بندی و ارائه نحوه حضور و اداره کردن این جلسات و استفاده از تجربیات و ارسال آن جهت بهره وری صحه گذاشت.

این مقام عالی قضایی با تاکید بر اینکه امروزه استفاده از دلایل رو به بهبود و تغییر است، اذعان داشت: نباید تبادل اطلاعات خود را محسور در کشور کنیم و باید با سیستم قضایی دیگر کشورها نیز که در منبع و پایه نظام حقوقی و قضایی با ما اشتراک دارند روزنه های جدیدی ایجاد کنیم.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در پایان سخنان خود ضمن استماع مسائل و مشکلات موجود بر پیگیری بهبود ارتقاء معیشت کارکنان دستگاه قضا با بهره گیری از فرامین رئیس محترم قوه قضاییه قول مساعد داد.

در ادامه، دکتر مهدی جوهری مدیرکل آموزش قوه قضاییه نیز با ارائه گزارشی از روند اجرای و برگزاری جلسات هیات عالی نشست های قضایی که تاکنون برگزار شده است، بر رویه سازی، ارتقاء دانش قضایی و بهره مندی علمی و مهارتی اظهار امیدواری کرد.

شایان ذکر است، تجارب اعضای هیأت عالی هم در مباحث نشست‌های قضایی به منظور ارتقاء دانش قضایی قضات شاغل و هم در مباحث مختلف آموزشی، دوره‌های کارآموزی قضایی و توانمند سازی، افزایش بهره علمی و مهارتی و استفاده از قدرت تحلیل و استنباط قضایی کارآموزان قضایی بسیار موثر است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0