افتتاحیه دوره آموزشی قضایی با موضوع «محیط زیست و حقوق عامه»

مراسم افتتاحیه دوره آموزشی قضایی مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست در شهر قم با عنوان "محیط زیست و حقوق عامه" برگزار شد.

به گزارش راه شلمچه، در مراسم افتتاحیه این دوره، مهدی جوهری مدیرکل آموزش قوه قضاییه ضمن عرض خیر مقدم به حضار شرکت کننده و تشکر از مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست در شهر قم عنوان کرد: یکی از راهبردهای مهم قوه قضاییه و منویات جناب آقای دکتر الفت معاون محترم منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه تخصصی کردن آموزش هاست به طوری که بر اساس سند تحول قضایی تأکید بر تخصصی‌کردن آموزش های ضمن خدمت سیاست قوه قضاییه است.

 

مهدی جوهری با تبیین ضرورت آموزش های تخصصی قضات در زمینه حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: قوانین متعدی در راس حفاظت از محیط زیست وجود دارد، خصوصا اینکه در اصل 50 قانون اساسی  با عنوان اینکه " در جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط زيست وظيفه عموم اشخاص حقيقي و حقوقي است و آگاه سازی و آموزش مستمر اشخاص حقيقي و حقوقي در زمينه مباحث محيط زيست به عنوان پیش نیاز حفاظت از عرصه های زیست محيطي ضروری است " بدان پرداخته شده است.

 

دکتر جوهری تاکید کرد: این حمایت قانونی وقتی رقم می خورد که  قوه قضاییه بعنوان رسیدگی کننده به پرونده های زیست محیطی و افرادی که مخل امنیت مسائل زیست محیطی و سازمان حفاظت از محیط زیست بعنوان ضابط دادگستری که در این حوزه فعالیت می کند بتوانند در موضوعات مختلف زیست محیطی به فهم مشترکی از استنباط از قوانین برسند.

 

مدیرکل آموزش قوه قضاییه اذعان داشت: با استنباط صحیح از فهم مشترک این مقرره قانونی چتر حمایتی بر موضوعات زیست محیطی اعم از آب آلایندگی ریزگردها و مسائلی از این دست گسترده می شود. لذا در قوه قضاییه اعتقاد به این داریم که بایستی به هنگام و قاطع در موضوعات زیست محیطی ورود کرده و از سازمان محیط زیست حمایت کنیم که وظایف خطیری دارد.

 

جوهری همچنین عنوان کرد: این همایش به میزبانی استان قم با حضور استان های تهران، البرز، اصفهان سمنان قم و مرکزی برگزار گردید و امیدواریم این دوره ها  را بصورت منطقه ای برگزار کنیم.

 

وی افزود: از مزایای برگزاری این دوره ها این است که ضابط در کنار همکاران رسیدگی کننده در شعب تخصصی به بحث و تبادل نظر می پردازند تا با دریافت فهم مشترک نحوه و چگونگی حمایت هرچه تمام تر با افراد ناقض موضوعات زیست محیطی شفاف تر می شود.

 

سرفصل‌های آموزشی این دوره اعم بود از: ارائه مباحث تخصصی محیط زیست اشنایی با جرائم زیست محیطی طرح مسائل حقوقی ادارات کل محیط زیست.

 

شایان ذکر است، در این دوره آموزشی با بررسی و طرح چند نمونه پرونده به طرح سوالات، گفتگوی جمعی شرکت‌کنندگان و طرح نقطه‌نظرات تخصصی قضات پرداخته شد.

 

این دوره زیر نظر اساتیدی چون دکتر احمد رضا لاهیجان زاده؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، دکتر  محمد رضا ساکی؛ قاضی دیوان عالی کشور، دکتر امیر عبدوس؛ معاون هماهنگی امور استان های سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر سید ابوالقاسم موسوی؛ رییس مرکز آموزش محیط زیست و دکتر محمد حسین بازگیر؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم تشکیل گردید.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار