گفت‌و‌گوی تفصیلی با فعال سیاسی؛

توصیه به پوتین؛ «فروپاشی جماهیر شوروی را برخی کشورهای عربی رقم زدند»

عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، همراهی وزیر امور خارجه روسیه با دیدگاه منفور اماراتی ها علیه جزایز سه گانه را محکوم کرد و گفت: ایران در تعامل با کشور روسیه اصل عزت را مقدم میشمارد و مصالح ملی را غیر قابل معامله می داند.

به گزارش راه شلمچه، ادعای امارات و همچنین همراهی وزیر خارجه روسیه با این کشور، خشم افکار عمومی ایران را بر انگیخته و برخی از مسئولان بلند پایه و پارلمانی کشور نیز  به این موضع واکنش نشان دادند.

البته باید  یادآوری کرد، این بار اولی نیست که روسیه چنین دیدگاهی را نسبت به جزایر سه گانه خلیج فارس اعمال می کند، روسیه پیش از این هم در تیرماه سال جاری در یک نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ مشترکی از «تلاش‌های صلح آمیز برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکره دوجانبه» حمایت کرده بود. 

اکنون خبرنگار راه شلمچه، با "حسین امیدی"، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جمعیت وفادارن انقلاب اسلامی، به وقایع امروز آسیای مرکزی و روابط آینده جمهوری اسلامی با شرکای سنتی خود  در قالب یک گفتگوی تفصیلی پرداخته است.


اخیراً در ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی، وزیر امور خارجه روسیه، برای بار دوم مجدداً جزایر سه گانه را متعلق به امارات دانست و خواستار پایان این مناقشه از راه گفتگو شد، چنین مواضعی ناشی از چیست و آیا این دیدگاه در سیاست دو کشور مشکلی به وجود می آورد؟ 

اولاً باید توجه کرد که، جزایر سه گانه ایرانی جز لاینفک تمامیت ارضی ایران می باشند و اصل استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی مورد احترام قاطبه ملت است و نظام جمهوری اسلامی هیچ وقت از آن عدول نمی‌کند.

 در تعامل با قدرت‌هایی مانند روسیه چین آمریکا و دیگران اصل عزت حکمت مصلحت و مصالح ملی غیر قابل معامله است لذا حرکت روسیه را در اجلاس مراکش محکوم می‌کنیم.جمهوری اسلامی ایران مستقل است و به هیچ نظام سیاسی اجازه دخالت در امور داخلی حاکمیتی خود را نمی‌دهد فرقی نمی‌کند این کشور با ما تفاهمنامه‌های راهبردی داشته باشد( مانند روسیه و چین) یا رابطه غیر از آن داشته باشد.

لذا اعلام می‌کنیم که هیچ کشوری نمی‌تواند جسارت کرده و به حاکمیت ملی ایران در هر سطحی تجاوز کند و روسیه باید رسماً عذرخواهی کرده و جبران کند.

در تاریخ هم فراموش نکنیم که یکی از عوامل اقتصادی فروپاشی شوروی سابق عربستان بود و هیچوقت پوتین و روسیه اینو فراموش نمی کنند.

بر کسی پوشیده نیست که در دهه ۸۰ میلادی با تحریک ایالات متحده امریکا  وبا توجه به وابستگی اقتصادی شوروی به نفت و مشتقات نفتی و اقتصاد شکننده غیر صنعتی وابسته به نفت و گاز، عربستان سعود، با بالا بردن تولید نفت به ۱۲ میلیون بشکه در روز به شکل ممتد و مستمر باعث ‌پایین آمدن شدید درآمد شوروی و فروپاشی اقتصاد آن شد.

از سوی دیگر، این کشور عربی  حاشیه خلیج فارس، با کمک آمریکا و کشورهای غربی، به گروه های اسلامی در افغانستان کمک کرد و ضربه مهلکی به شوروی زد.لذا به آقای پوتین یادآوری می‌کنیم که‌به کشورهای جنوبی حوزه خلیج همیشه فارس نمی‌شود تکیه کرد.

در همین حال باید در نظر داشت، یکی از نظامهای سیاسی که با جهان تک قطبی بسیار مخالفت میکند و باید هم بکند آنچه که قبلا اتحادیه جماهیر شوروی نامیده میشد و الان بعضی از اقمار روسیه ، فدراسیون روسیه است. چرا که آنها سیستمی بودند که هم ایدئولوژیک بودند، هم سیاسی بودند، هم اقتصادی بودند، هم امنیتی بودند و از لحاظ نظامی هم ارتش سرخ آنها واقعا مقتدر بود. کما اینکه 10500 کلاهک هسته ای در حال حاضر در اختیارشون هست. وقتی که منابع گازی فراوانی که در اختیار روسها بود منشاء مناقشه شد بین آنها و اروپایی ها. وقتی از اروپا حرف می زنیم مطمئنا آمریکا رو هم در کنارشون می بینیم. 

دنیا به چهار قطب و چهار مجموعه سیاسی تقسیم شد از 2000 به بعد که آمریکایی ها بودند، اروپایی ها بودند، اوراسیایی ها بودند و چینی ها. منظور از اوراسیا همین بخشی است که الان راجع بهش صحبت کردم. باقیمانده طیف اتحادیه جماهیر شوروی آنهایی که همفکر هستند مثل ترکمنستان، تاجیکستان، بلاروس و خود روسیه. با توجه به اینکه منابع گازی و نفتی زیادی دارند و اروپایی ها هم به نفت نیاز دارند. 

ببینید در تقابلی که ایجاد شده در دنیای تک قطبی که اوج بروز و ظهورش در دو دهه پیش بود. یعنی تقریبا تا 2004 و 2005 دنیا واقعا تک قطبی بود. کسی نمی تونست بگه در مقابل آمریکا کسی می ایستد. گفتار معروفی هست که منتسب به پوتین است از او میپرسن چرا روسیه اینقدر امتیاز می دهد به آمریکا؟ پوتین جواب میدهد: ما به سان گندمزاری هستیم که در برابر طوفان قرار گرفته است. مقاومت گندمزار به معنای شکستش هست، لذا ما خم میشویم، طوفان که میگذرد بر می گردیم سر جامون این اتفاق واقعا افتاد و پوتین چنین کاری کرد.


هیچ گاه چین همانند روسیه  در قبال ایران سیاست دوگانه اتخاذ نکرده و ازسوی دیگر  بزرگترین اقتصاد جهان نیز به شمار می رود، طوری که حتی آمریکا بر خلاف گذشته درصدد نزدیکی به این کشور است، بفرمایید، نفود اقتصادی چین در آسیای مرکزی و تاثیر آن بر آینده ایران چیست؟

چینی ها یک ویژگی ای دارند که هم مثبته هم منفیه، بعدی که من می خواهم روش تکیه کنم وارد حوزه های امنیتی نمی شوند، وارد حوزه های نظامی به عنوان تهاجمی نمی شوند. در طول تاریخ یک چینی همه جا مشخصه، شرق آسیاییه دیگه در محدوده جغرافیایی خودشون و آیینشون و روش زندگیشون تهاجمی نبودند.

چین، کشوری است که از دید طیفی از تحلیلگران تاریخ و سیاست بین‌الملل، با عبرت گرفتن از تجربه کشورهای استعماری به کنشگری محتاطانه در نقاط گوناگون دنیا روی آورده است. سیاست چین، به ویژه با توجه به تجربه تجاوز آمریکا به عراق و افغانستان و ائتلاف‌سازی، به سوی عدم مداخله در امور داخلی کشورها، بی‌توجهی به وضعیت نظام سیاسی، حقوق بشر، و همچنین، تمرکز بر تجارت اقتصاد و فروش تسلیحات به آنها، متمایل بوده است.

جالبه که در تاریخ به آنها زیاد حمله شده. ژاپنی ها و مغول ها چین را گرفتند. این نکته مهمیه، از لحاظ فکری این را دارند. لذا بعد از 1950 مائو و جانشینانش سیستم تک حزبی و مشت آهنینی داشتند و این نظام را یک دست کردند و وقتی که هسته ای هم شدند تبدیل شدند به یک قدرت بزرگ و در اقتصاد خیلی قوی هستند و رشد کردند. یکی از ابزاری که خیلی کمک میکنه به اقتصاد گازه خوب جمهوری اسلامی ایران به سمت چین متمایل شد نه اینکه از سر ضعف، بلکه سیاست ضرورتها، احکام، آداب و پروتکل هایی داره و اینکه ما همسایه هستیم و این مجموعه باید با هم کار کنه. آنها به دنبال ایجاد 6 تا کوریدور بودند.

با توجه به رشد و گسترش اقتصاد چین و عبور تولید ناخالص ملی چین از ایالات متحده آمریکا، چین در آینده ناچار خواهد بود که نقش فعال تری را در خاورمیانه و در سطح جهان به عهده بگیرد و سیاست ایالت متحده را در خاورمیانه با چالش بیشتری روبه رو سازد. اما با توجه به عوامل یاد شده در بالا جایگزینی چین به جای ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه در میان مدت امکان پذیر نخواهد شد. در حوزه اقتصادی با توجه به تلاش چین و کشورهای عضو بریکس برای ایجاد واحد پولی جدید به جای دلار و افزایش معاملات نفتی کشورهای نفتی خاورمیانه بویژه عربستان با واحد پولی بریکس و یا سبد پولی از واحدهای پولی کشورهای عضو بریکس حجم مبادلات با دلار کاهش یافته و در نتیجه سلطه دلار به چالش کشیده خواهد شد.

 جاده ابریشم از ایران و کشورهایی که جزء ایران سابق بودند می گذشت. گذر حداقل یک شاهراه از ایران به معنای خروج ملت ایران از انزواست چیزی که آنها براش تلاش می کردند. اگر این کوریدور احداث شود ما به راحتی می توانیم نفت و گاز و بحث ترانزیت رو انجام دهیم. بنابراین تلاش شد در ایران به عنوان گام دوم و بدیل و جایگزین روسیه که فرصت بزرگی هم برای ما بود چینی ها آمدند که سریع قرارداد 25 ساله را ببندند که از این فرصت استفاده کنند به نفع خودشون و به نفع ما هم می شد. متاسفانه موانعی ایجاد شد و تا حدودی هم موفق بودند که ما باید همچنان محکم بایستیم.

در این میان  از فضای سیاسی  و بویژه جنگ غزه  غافل نشویم، پس از 80 روز جنگ و نسل کشی، رژیم اسرائیل تا چه اندازه توانسته به اهداف خود دست یابد؟ و آیا به هدف خود خواهد رسید؟؟

من نمیخوام درباره نقش جمهوری اسلامی از منظر نظامی صحبت کنم، چون صلاح نیست. حضرت آقا فرمودند هرچی که باید اتفاق بیفته خود فلسطینی ها دارن رقم می زنند. جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کیان اسلامی هرکاری را که مشروع است انجام می دهد، کما اینکه دشمن تحرکاتی دارد، یک جایی یک حرکتی انجام میدهد ما هم خوب جوابشو می دهیم. اما جواب ما جواب ایرانی است.

ما ایرانیها یاد گرفته ایم صبور باشیم، مغولها می آیند و می روندگ افراد دیگری می آیند و می روند ما می مانیم، این یک سنت است. درشبه قاره هند وهمچنین جاهای دیگه مثل کشورهای عربی آثار تفکر ایرانی را دیده ام. ما نمی توانیم بگوییم ایرانی هستیم و فقط خودمون را محصور جغرافیای 1.648.000 کیلومتری کنیم. نه خیلی بزرگتر از این هستیم. حالا وارد یه بحث دیگه میشم. بحث اقتصادی و سیاسی را میخواهم وارد شوم. عزیزان ما با هم اختلافی نداریم. نهضت ادامه دارد. پیروزی از آن مستضعفین است و شک نکنید که اسرائیل رو به زوال است. اسرائیل کیست؟ خود آمریکا، خود اروپا متلاشی خواهد شد و مطمئنا به زودی اینها رو خواهیم دید.

تو همین دنیا کسی نفهمید که چگونه تونل های غزه احداث شده است،  آیا جز این است که « والله خیر الماکرین». ساده میگه ولی دقیق میگه: کید می کنید ما هم کید می کنیم؛ بازی میکنید ماهم بازی میکنیم، مکر می کنید ما هم مکر می کنیم.  ظالمان خواهند دید که چه بلایی به سرشون می‌آید. آنچه در طوفان الاقصی اتفاق افتاد دنیا را تکان داد بخصوص در بحث امنیتی، تو بحث تکنولوژی دنیا مونده چی شده. بعدا خود خدا میاد میگه از طریق یک ولی از اولیا خدا، که این کار، کار شما نیست کار خداست. و این گونه است که خداوند می فرماید «و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم لایبصرون».

آقای  یحیی سنوار دهه ها تو زندان بوده و به زندانبانش میگه زمانی می رسد که تو زندانی من خواهی بود. و این چیزی نیست جز خواست خداوند. حالا این تحلیل ها رو عرض کردم.
 
وارد بحث یمن بشویم، سید مقاومت سید حسن نصرالله شاگرد بزرگ امام خامنه ای با گریه اعلام می کندکه گرسنگان یمن می گویند که نانشان را با فلسطینی ها تقسیم می کنند و من در عجبم که آیا آنها نانی دارند که تقسیم کنند.؟
 ببینید زیدی ها هم وارد بحث و بازی شدند و مبارک است. دو یا سه دهه زمان برده اما به لطف خداوند این قضیه (قضیه معادل cause هست در انگلیسی به معنای مسئله) باعث شده همه مسلمانان و آزادگان جهان دور یک محوری جمع شوند و مذاهب هم کنار برود. یمنی ها منفعل بودند. هشت سال جنگ سنگین داشتند، منزوی هم بودند، تلاش هم شد ایران منزوی بشه، اما هیچکس ایران را منزوی نکرد و نمیکنه، یعنی نمی توانند.

 لذا این یمن، از نظر سیاسی عرض میکنم، اینجا کاری به ایدئولوژی ندارم. یمن از انزوا خارج شد و تبدیل شد به محبوب ترین کشور جهان عرب  آیا این جز خواست خداوند است؟ دیگر کسی جرات نمیکنه به یمن حمله کند، همین عربستانی که شاخ و شونه می کشید، همین اماراتی که کلی نقش ایفا کرد، همین مصر 109 ملیون نفر جمعیتی که جرات نمیکنه چپ نگاه کنه به 10 ملیون جمعیت غاصب که اگه رهاشون کنن و پیاده برن اسرائیل را میخورن اصلا و جالب اینجاس که دیروز اردنی های ملعون یک محموله سلاحی که داشته به کرانه باختری میرفته جلوشو میگیرن و تحویل میدن. خیلی جالبه که شما برای محور مقاومت دارید سلاح میفرستید و اردنی ها جلوشو میگیرند کما اینکه مصری ها هم این کارو انجام می دهند. ولی اتفاقی افتاد که یمنی ها از یک سیستم منفعلِ مظلومِ منزوی تبدیل شده به قدرتی که به بحرینی که یه ائتلافی دارند تشکیل می دهند. به این ائتلافه میگن که: بحرین شما کوچک هستید، ما موشکی نداریم که سایز شما باشه و شما رو بزنه، ببخشید.
 یعنی خون شهیدحاج قاسم سلیمانی عزیز، حکمت و درایت امام خامنه ای و فکر امام خمینی که حسینی و مهدوی است باعث شده که کشور فقیری مثل یمن دنیا را بترکاند و بلرزاند و این چیزی نیست جز خواست خداوند.

انتهای پیام//

اگر خوشت اومد لایک کن
8
آخرین اخبار