در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در باره ایران چه گذشت؟

جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، به صورت ویدئویی برگزار شد. این جلسه به ریاست دوره ای فرانسه است.

به گزارش راه شلمچه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل از اعضای این شورا خواست تا تهران با «پاسخگویی» وادارند.

 

در این نشست که به ریاست دوره‌ای فرانسه و به صورت ویدیویی برگزار شد و طی آن دبیر کل شورا گزارش شش ماه اخیر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درباره ایران را به اعضا ارائه کرد، برخی کشورها از جمله روسیه و چین با انتقاد از سیاست آمریکا درباره ایران، مخالفت خود را با درخواست تمدید تحریم‌ها علیه ایران اعلام نمودند.

 

وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این نشست با تشکر از بیانیه کشورهای اروپایی، بر لزوم ادامه تحریم ایران تاکید کرد و گفت: «اگر شما اقدام نکنید، ایران قادر به خرید جنگنده خواهد بود و این کشورهای اروپایی را در تیررس ایران قرار خواهد داد. ایران می‌تواند در مدت ۴ ماه با خرید جنگنده‌های روسی ریاض، دهلی و حتی رم و ورشو را پوشش دهد.»

 

پمپئو همچنین در ادامه اظهار داشت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی فشار بیشتری به ایران وارد خواهد کرد.

 

برخلاف آمریکا، پکن شدیدا با تمدید تحریم‌های ایران مخالفت کرد و آمریکا را مسئول اصلی شرایط رخ داده کنونی خواند. ژانگ جون، نماینده چین در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه ریشه اصلی بحران فعلی خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه آن علیه ایران است، افزود: «این اقدامات همانطور که در گزارش دبیر کل سازمان ملل هم آمده با اهداف قطعنامه ۲۲۳۱ در تضاد است. اقدامات ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تلاش‌های مشترک برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف می‌کند.»

 

او در ادامه از واشنگتن خواست با توقف تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، به مسیر اجرای برجام بازگردد.

 

نماینده چین همچنین با اشاره به این نکته که آمریکا از برجام خارج شده اظهار داشت این کشور هیچ از حقی برای استفاده از ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران برخوردار نیست.

 

او گفت چین از آمریکا می‌خواهد اجرای تحریم‌های غیرقانونی خودش را متوقف کرده و به مسیر اجرای برجام برگردد.»

 

ژانگ جون در پایان با اعلام اینکه کشورش مخالف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است، افزود: «همه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله توافقات حاصل‌شده در خصوص محدودیت‌های مرتبط تسلیحاتی باید اجرای شوند.»

 

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه نیز ضمن انتقاد از سیاست‌های آمریکا گفت: « جای تاسف دارد که وزیر خارجه آمریکا صبر نکردند تا سخنرانی دیگران هم بشنوند. متاسف هستیم که در دنیا، دیپلماسی چند جانبه به مخاطره افتاده است. با نگرانی شاهد فشار حداکثری آمریکا بوده ایم که باید سیاست خفقان حداکثری توصیف شود. هدف آمریکا معلوم نیست. مسئولیت بحران کنونی با آمریکاست. دو سال پیش این توافق هسته‌ای را گام به گام تضعیف کرده و سرانجام از آن خارج شد.»

 

نماینده روسیه افزود: «آمریکا عامدانه از اجرای تعهدات خود دست کشید. ایران در چارچوب برجام، به تعهدات خود ادامه داد. آمریکا نه تنها ایران را تحریم کرد که دیگر کشورها را هم تهدید کرده است. برای رسیدن به توافق برجام همه کشورها امتیازاتی دادند. این توافق سیستمی از کنترل‌ها را برای رسیدن به هدف دربرداشت. شالوده آن این بود که اگر ایران به تعهدات خود عمل کنند، تحریم‌ها در اکتبر امسال برداشته می‌شود.»
 

نماینده بریتانیا هم در این جلسه، با اشاره به اینکه کشورش مخالف اجرایی شدن مکانیزم ماشه و فعال شدن دوباره تحریم‌ها علیه ایران است، اظهار داشت: «تلاش یکجانبه برای فعال کردن مکانیزم ماشه با برجام همخوانی ندارد، در نبود یک راه حل کارا توافق برجام بهترین راه حل موجود است.»

 

نماینده آلمان هم همچون انگلیسی ها، با فعال شدن مکانیسم ماشه مخالفت کرده و گفت: «آلمان مخالف استفاده آمریکا از ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران است.»

 

با توجه به مخالفت روسیه و چین با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و حق وتو این دو کشور، آمریکایی‌ها به رغم خروج از برجام، در سخنانی عجیب و بی منطق، استفاده از "مکانیسم ماشه" را به عنوان راه حل جایگزین مطرح کرده اند.

 

نماینده آفریقای جنوبی، هم در این جلسه گفت: « برجام مهمترین دستاورد در حوزه جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی است. بر این اساس باید تمامی کشورها به این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشند. ما باید از تحریک برای نقض این تعهدات خودداری کنیم. آمریکا باید در نظر داشته باشد که اقداماتش بر عدم اجرای تعهدات ایران در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ اثر می گذارد. برجام تنها تضمین موجود است. ما باید سالگرد برجام را جشن بگیریم. آفریقای جنوبی از افزایش تنش در خلیج فارس و اثر آن بر امنیت جهانی نگران است. شورای امنیت باید از هر ابتکاری که به صلح و ثبات یاری رساند، حمایت کند و این صرفا مربوط به خلیج فارس و منطقه نیست.»

 

 نماینده بلژیک، نیز در جلسه شورای امنیت درباره ایران گفت: «همان طور که شنیده‌اید، توافق برجام یک دستاورد دیپلماسی چند جانبه است. بلژیک همراه است با این باور که برجام بهترین تضمین است که ایران هدف مسالمت آمیز از فعالیت اتمی دارد. تمامی طرفین باید متعهد به این توافق باشند. ما از خروج آمریکا از برجام متاسفیم. قطعنامه ۲۲۳۱ مورد توافق جامعه بین المللی بود.»

 

اولاف اسکوگ، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل، هم در این جلسه بر حفظ برجام تاکید کرده و گفت: «ما به همکاری با جامعه بین المللی در راستای برجام و در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همچنان مصمم هستیم. برجام دستاورد چندجانبه و ابزاری است در دست ما که نباید بگذاریم از مسیر خود خارج شد.»

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در این جلسه گفت: «آمریکا ستیزه‌جویی‌های متعددی علیه ایران و همسایگانش مرتکب شده و طی سه دهه گذشته سه بار به همسایگان ما حمله کرده است. چنانچه بار دیگر شورای امنیت تعلل ورزد، به منزله یک نسل عقبگرد در چند جانبه گرایی و حاکمیت قانون خواهد بود.»

 

ظریف تاکید کرد: «همه ما طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که چگونه یکجانبه گرایی بدخواهانه آمریکا به صورت هدفمند به نهادها و همکاری‌های بین المللی هجمه کرده است. حتی یک جلسه شورا برای نکوهش دولت آمریكا یا حداقل برای بررسی نقض‌های مكرر آن تشکیل نشده است. در عوض، برخی از اعضای اروپایی شورا در فکر تخریب بیشتر قطعنامه و شورا هستند در حالی که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام پایبند نیستند. آمریکا منطقه را با فروش بی‌ثبات‌کننده سلاح می‌دوشد، به صورت نظام‌مند از تروریست‌ها حمایت می‌کند و به جنایت‌های یمن کمک مادی ارائه کرده است.»

 

وزیر خارجه کشورمان درباره تعهد ایران به برجام و همکاری با آزانس بین المللی انرژی اتمی گفت: « به مدت یک سال تمام، اجرای کامل برجام را ادامه دادیم. ایران با عملکرد مبتنی بر حسن نیت، از اعمال این اقدام جبرانی خودداری کرده تا طرف‌های باقیمانده برجام قادر باشند، به وعده‌های خود عمل كنند. اقدامات جبرانی ما تا امروز هیچ تاثیری در نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان نداشته‌است. قطعا برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تحت 'سخت‌گیرانه‌ترین' نظام بازرسی در تاریخ قرار دارد.»

 

آقای ظریف تاکید کرد: «هرگونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت، بر خلاف تعهدات اساسی است که به ملت ایران داده شده است. در چنین سناریویی، گزینه‌های ایران، همانطور که قبلاً به بقیه طرف‌های برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود.»

 

منبع؛ جام نیوز

       


        

                    

                                       


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار