رسایی: ایده تشکیل جبهه پایداری با ما بود

حجت‌الاسلام حمید رسایی گفت: عضو سه نفر اصلی بودم که ایده و شروع فعالیت جبهه پایداری را کلید زدیم ولی در حال حاضر عضو شورای مرکزی آن نیستم البته خودم را شاگرد آیت الله مصباح می‌دانم و خدمت ایشان هم می‌روم.

به گزارش راه شلمچه، حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در سلسه نشست‌های انتخاباتی رو در رو با نامزد‌ها که به همت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در حسینیه هنر برگزار شد، با بیان اینکه بنده عضو جبهه پایداری نیستم هر چند که عضو سه نفر اصلی بودم که ایده و شروع فعالیت این جبهه را کلید زدیم، گفت: بنده در دوره اول عضو جبهه پایداری بوده ام، ولی در حال حاضر نه عضو شورای مرکزی آن هستم و نه برای عضویت در شورای مرکزی کاندیدا شده ام و نه دیگر علاقه داشته ام که به فعالیت در این جبهه ادامه بدهم؛ البته روابط دوستانه‌ای با جبهه پایداری دارم و خودم را شاگرد آیت الله مصباح می‌دانم و خدمت ایشان هم می‌روم.

وی با اشاره به اینکه شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی نه از بنده سوالی پرسیده نه من را دعوت کرده و نه می‌دانم که این شورا چطور درست شده و ساز و کار آن چیست، افزود: اینکه گفته می‌شود از همه ما دعوت شده کذب کامل و محض است و بنده با کسی تعارف ندارم و این را هم همه جا می‌گویم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: کسانی در شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی حضور دارند که من نمی‌دانم نسبت آن‌ها با بدنه انقلابی، ولایی، حزب اللهی، دغدغه‌مند و اصولگرا چیست و اتفاقا کسانی هم که در بدنه نفوذ دارند و هم پایگاه اجتماعی دارند نه به این شورا دعوت شده اند و نه آن‌ها را دعوت می‌کنند؛ البته ساز و کارهم این است که اگر افرادی مثل بنده و آقای نبویان در نظرسنجی‌ها رای بیاوریم در لیست قرار نگیریم.

رسایی بیان کرد: این فکر که نباید برخی‌ها را در لیست قرار دهیم از مدت‌ها پیش در شورای ائتلاف مطرح است، چون آقایان معتقدند که اگر این افراد در لیست قرار بگیرند اصلاح طلبان حساس می‌شوند و تلاش می‌کنند تا رای بیاورند. با این وجود بنده هم به شورا پیام دادم و گفتم بدهید اصلاح طلبان لیست را برایتان ببندند خب یعنی چه این حرف.

وی با بیان من هنوز در مورد ائتلاف حرفی نزده ام و هنوز هم نمی‌خواهم حداقل تا چند روز آینده حرفی بزنم، اظهار کرد: تصمیم دارم که نامه‌ای را به آقای حداد عادل بنویسم و بگویم برخی از اتفاقاتی را که افتاده جواب بدهید و اگر جواب ندهید این نامه را علنی می‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: واقعا سوال بنده و دیگران این است که این هفت هزار نفری را که می‌گویند در نظرسنجی‌های محلات تهران رای داده اند چه کسانی تعیین کرده اند. اصلا این ۳۰ نفری که در شورای ائتلاف دور هم نشسته اند بر اساس چه تعرفی کنار هم نشسته اند؛ مثلا آقای وکیل پور و روح الامینی آنجا چه کار می‌کنند. خود آقای سروری می‌گوید که قرار بود آقای محسن رضایی بیاید، اما گفت: من هر موقع نتوانستم بیایم روح الامین جای من می‌آید، اما روح الامینی هم آمد و گفت: من هم هر موقع نتوانستم بیایم وکیل پور جای من می‌آید با این وجود الان هر سه نفر آن‌ها جلسات را می‌آیند و هر سه نفر هم رای می‌دهند.

رسایی با بیان اینکه دوستان در شورای ائتلاف بر اساس مدل سهمیه کنار هم نشسته اند و غیر از این همه چیز دیگری نیست، تصریح کرد: خروجی این مدل را هم من همین الان می‌گویم. سوال این است که آیا اگر خیار بکاریم گوجه درمی آید نه خیار درمی آید. با این وجود چیزی که با سهمیه درست شده باشد شاخ و برگ و میوه آن هم سهمیه خواهد بود مگر بر خلاف مدل فعلی عمل شود؛ به هر حال ما هم از مدلی فعلی خوشمان نمی‌آید و می‌گوییم به این شکلی که شورا در حال حاضر عمل می‌کند بیشتر شورای اختلاف است تا شورای ائتلاف.

وی با اشاره به اینکه ما هم دوست داریم که در شورای ائتلاف سازوکاری درست شود که قابل دفاع باشد و البته آقایان گفته اند که مسائل را برطرف می‌کنند و ما هم منتظریم، افزود: بنده اولین بار است که از شورای ائتلاف انتقاد علنی می‌کنم، چون آقایان با روش درستی رفتار نمی‌کنند.

رسایی اظهار کرد: آقایان در بین بدنه هفت هزار نفره‌ای که خودشان تعیین کرده و چهار هزار نفر آن‌ها رای داده اند اگر از یک نفر که رای او بالا رفته باشد خوششان نیاید او را به یک شکلی جابجا می‌کنند خب این اتفاق خوبی نیست، چون همین مسائل باعث می‌شود که بعدا لیستی بیرون بیاید و یک عده‌ای بگویند این ساز و کار سازوکار مطمئنی نبوده پس آن‌ها هم یک لیست دیگر می‌دهند با این وجود اینکه بنده می‌گویم شورای اختلاف ماجرا از همین جا درست می‌شود.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس نهم گفت: در شورای ائتلاف می‌توان بعضی از مسائل را زودتر تعیین کرد، اما سیاستی در شورا حاکم است و بر اساس آن مدام تاخیر ایجاد می‌کنند و این قصه را تا جایی می‌برند که دقیقه نود می‌شود و بعد یک لیست ارائه می‌کنند و شما که نگاه می‌کنید می‌گویید این لیست چرا اینطور است چرا فلانی در آن نیست و چرا اصلا فلانی هست او که اصلا نسبتی ندارد و یا بر چه اساسی جوانان در این لیست قرار گرفته اند اینکه مسئول دفتر فلانی است و اینکه با فلانی رفاقت دارد حالا ما می‌شناسیم که چه کسی داماد و چه کسی باجناق کیست. با این وجود وقتی هم کسی بگوید این چه لیستی است من این لیست را نمی‌خواهم می‌گویند شما می‌خواهی وحدت را به هم بزنی وحدت را به هم نزن، چون اگر وحدت به هم بخورد اصلاح طلبان می‌آیند؛ و این جنگ روانی حاکم است و بنده ۲ دوره است که این جنگ روانی را می‌بینم.

رسایی اضافه کرد: آقایان در شورای ائتلاف در دقیقه نود لیستی را ارائه می‌کنند و اگر کسی بگوید من این لیست را نمی‌خواهم می‌گویند که تو داری گوساله سامری وحدت را می‌شکنی با این وجود وحدت باید عبادت شود و این در حالی است که وحدت به هیچ وجه من الوجوهی ارزش مطلق نیست، چون بستگی دارد که وحدت روی چه چیزی باشد. اگر وحدت ارزش مطلق بود امیرالمومنین (ع) باید اول از همه با خلفاء وحدت می‌کرد و یا امام خمینی باید با نهضت آزادی و منتظری وحدت می‌کرد. وحدت همان است که آیت الله مصباح می‌گوید مبنایی، دقیق و درست. همچنین ایشان می‌گویند ما مرزبندی نیاز داریم و داخل مرزبندی باید انعطاف داشته باشیم تا وحدت حاصل شود؛ اما این مرزبندی در شورای ائتلاف وجود ندارد. مثلا چهار سال قبل که لیستی بیرون آمد روی چه چیزی وحدت وجود داشت. به هر حال دیدیم که هم در سیاست خارجی و برجام و هم در سیاست داخلی و مسائل اجتماعی تناقض وجود داشت. به گونه‌ای که در قضیه برجام آقای ابوترابی به برجام سجده می‌کرد و آقای نبویان آن را با ۱۰۶ می‌زد و البته هم معلوم شد که حرف نبویان درست است. در برخورد با این دولت هم برخی از کاندیدا‌های لیست اصولگرایان با دولت عکس یادگاری داشتند و کار‌های غلط دولت را تایید می‌کردند و برخی‌ها هم شمشیر خود را برای دولت از رو بسته بودند. خب این چه وحدتی است.

وی افزود: وحدت در روش زمانی حاصل می‌شود که قبل از آن وحدت در منش حاصل شده باشد و وحدت در منش هم زمانی حاصل می‌شود که وحدت در ارزش‌ها حاصل شده باشد؛ بنابراین وقتی آدم‌ها ارزش‌های متفاوتی دارند روش‌های آن‌ها واحد نمی‌شود مگر اینکه آن‌ها را با چسب دوقلو و طناب با هم ببندیم آن وقت یک وحدت درست می‌شود منتهی چسب این وحدت وقتی به شب انتخابات می‌رسد وا می‌رود و این ماجرا را در قصه وحدت ولایتی، قالیباف و حداد عادل شاهد بودیم.


نماینده سابق مردم تهران در مجلس نهم گفت: ولایتی، قالیباف و حداد عادل از شش ماه قبل از انتخابات با هم عکس می‌گرفتند و می‌گفتند ما وحدت کرده ایم و به هم دست می‌دادند و می‌گفتند هر کس این کار را نکند کافر و ملحد است و به جناح رقیب کمک می‌کند تا اینکه این قضیه به شب انتخابات رسید. ملاک ولایتی، حداد عادل و قالیباف نظرسنجی بود و در نظرسنجی قالیباف از همه بالاتر بود به همین دلیل حداد عادل از کاندیداتوری انصراف داد، ولی در نامه انصراف خود ننوشت که من به نفع قالیباف کنار می‌روم خب این چه انصرافی است این انصراف به درد نمی‌خورد حداد عادل باید می‌نوشت که من به نفع قالباف کنار رفته ام.

رسایی افزود: من در مجلس به حداد عادل گفتم چرا در نامه کناره گیری ننوشتی که من به نفع قالیباف کناره گیری کرده ام شما که ائتلاف کرده بودید و قرار گذاشته بودید. او گفت: نمی‌شد، چون بعضی‌ها کار‌هایی می‌کنند و یا یک چیز‌هایی است که آدم حاضر نیست آبروی خود را بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: آقای مهدوی کنی در آن زمان که ولایتی کنار نمی‌رفت تلفنش را برداشت و دنبال آقای ولایتی بود، اما ولایتی تلفنش را خاموش کرده بود. به هر حال خروجی این قضایا این بود که سه کاندیدایی که از ۶ ماه قبل با هم وحدت کرده بودند در مناظر‌ها شروع کردند به زدن همدیگر به گونه‌ای که قالیباف به ولایتی می‌گفت: شما وقتی در حال مذاکره بودید ما زیر موشک بودیم و ولایتی می‌گفت: تو وقتی داشتی فلان کار را می‌کردی ما فلان جا بودیم. به هر حال هر سه کاندیدا در مناظره‌ها داشته قبلی خود یعنی دولت قبل را که خوبی‌ها و بد‌هایی داشت با هم زدند. با این وجود وقتی مردم این حرف‌ها را شنیدند با خود گفتند کسی که اول از همه دولت قبل را می‌زد حسن روحانی بود پس اگر حرف قالیباف، حداد عادل و ولایتی درست است پس روحانی از هر سه نفر آن‌ها عاقل‌تر است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس نهم گفت: جلیلی و حداد عادل در انتخابات مجلس با هم وحدت نکرده بودند، اما در مناظره‌ها جلیلی پاس می‌داد و حداد شوت می‌زد و یا حداد پاس می‌داد و گاهی جلیلی شوت می‌زد. پس بدون اینکه چسب و یا طنابی باشد وحدت در روش بین جلیلی و حداد عادل رخ داد، چون روش‌ها و منش‌های آن‌ها با هم نزدیک بود.

رسایی با بیان اینکه ساز و کار شورای ائتلاف بدنه را قانع نمی‌کند و این بد است، افزود: آقایان در اتاق بین ۳۰ نفر وحدت ایجاد می‌کنند و این در حالی است که روش کار باید به گونه‌ای باشد که بین ۲ میلیون نفر و یا حداقل بین بدنه رای ساز وحدت ایجاد کنند. ما یک بدنه رای ساز داریم که هم جنبش دارد و هم سمپاد است با این وجود اگر لیست شورای ائتلاف یک لیست کارشناسی، قوی و با مقدمات درست باشد انگیزه بدنه رای ساز ظهور و بروز پیدا می‌کند، اما اگر این لیست درست نباشد این بدنه آن را یک نگاهی می‌کند و به کناری می‌اندازد و نهایتا روز جمعه یک رای می‌دهد.

نماینده سابق تهران با تاکید بر اینکه بنده هیچ نقشی در لیست جبهه پایداری و شورای ائتلاف ندارم؛ البته صراحتا هم می‌گویم که ما نمی‌شینیم تا کسی که در فتنه و برجام لغزیده و در زندگی شخصی هم هزار تا مسئله دارد بیاید و برای ما تعیین تکلیف کند، گفت: به هر حال بنده به عنوان کسی که جزو جریان انقلابی هستم و این بدنه از من توقع دارد مسائل را رصد می‌کنم و تذکرات را هم به جبهه پایداری گفته ام مبنی بر اینکه اگر شورای ائتلاف لیست درست نداد جبهه پایداری لیست درست بدهد و قبیله گرایی نکند. ولی اگر این کار را نکردند به غیر از لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری وزرای دولت نهم و دهم هم که مرزبندی‌های خود را دارند در حال فعالیت هستند. با این وجود در کنار این سه لیست ممکن است چند نفر که در افکار عمومی نفوذ دارند پیدا شوند و این سه لیست را یکی کنند و به مردم بگویند از نظر ما این لیست خوب است و همین می‌شود لیست اصلی و این احتمال خیلی زیاد است که بیفتد.

رسایی با بیان اینکه بنای ما تا الان همراهی همراه با اصلاح بوده، ولی اگر کم کم به این نتیجه برسیم که روش شورای ائتلاف به صورت هدفمند و غرض ورزانه در راستای مهندسی برای معرفی لیستی است که نظر این شورا است بنده اولا اشکالات و چیز‌هایی را که تا حالا نگفته ام عمومی اعلام می‌کنم و بعد هم عذرخواهی می‌کنم و کنار می‌روم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس نهم گفت: یکی از اشکالات ائتلاف این است که نمی‌گوید لیست را بر اساس چه شاخصه‌هایی می‌بندد و این چیزی است که ما باید مطالبه کنیم و مطالبه هم کرده ایم و گفته ایم هر کس سابقه مبارزه و حرف زدن در فتنه داشته باشد، مخالف برجام بوده، جزو جریان انحرافی نبوده و دارای شائبه فساد نیست باید در لیست قرار بگیرد در غیر این صورت نباید در لیست قرار بگیرد.

رسایی با بیان اینکه جریانی هم با عنوان جریان عدالتخواهی درست شده که تا الان به گونه‌ای که حرکت کرده اند نشان داده اند جمع محدودی هستند با این وجود بنده نمی‌دانم که می‌خواهند در انتخابات لیست کامل بدهند و یا لیست ناقص، افزود: انتخابات ظرایفی دارد که اگر به این ظرایف توجه نشود ممکن است ظرفیتی از بین برود. 



منبع؛ خبرگزاری دانشجو

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار