شباهت امروز خیابان‌های «واشنگتن» با «تهرانِ» سال 88 فقط با یک تفاوت!

 آن روزها مقامات کاخ سفید و رسانه‌های آمریکایی و معاند به شدت ذوق زده بودند و به همدیگر وعده تغییر نظام جمهوری اسلامی را می‌دادند و همه این دلخوشی‌ها به خاطر شناخت نادرست آنها در‌باره پایه‌های مردمی و مستحکم نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش راه شلمچه، دیروز خیابان‌های واشنگتن شاهد چیزی بوده است که ما در سال 1388 در کشور خودمان شاهد بوده ایم، البته با این تفاوت که مخالفان نتیجه انتخابات در سال 1388‌، به ناحق آن را زیر سؤال برده بودند و علیرغم تفاوت فاحش آرای نامزد شکست خورده با آرای نامزد پیروز، مدعی پیروزی شده بودند.
اما در آمریکا، تفاوت آرای «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها، و «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری خواهان، تا مراحل نهایی، بسیار‌اندک بوده و طی یکی دو روز، آرای بایدن یکباره به نحو معناداری پیشی گرفت. در آمریکا علاوه‌بر آن، نامزد شکست خورده و حامیانش، کل نظام انتخاباتی این کشور را فاسد می‌دانند و دلایلی که می‌آورند نیز به راحتی قابل کتمان نیست.

نکته دیگری که فتنه 88 را از تحولات جاری آمریکا جدا می‌کند، این است که سر سلسله جنبان فتنه مذکور، محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و اروپا بوده‌اند، ولی، چیزی که دیروز در خیابان‌های واشنگتن کلید خورده‌، از خارج به آمریکا تحمیل نشده و نتیجه بحران‌های ساختاری و مزمن در این کشور است.

در هر حال، آمریکا که بحران 88 را مدیریت می‌کرده‌، اکنون دچار بحران مشابهی شده است، بحرانی که می‌تواند پایه‌های سیاسی آن را متزلزل کند و نظام را از درون بپاشاند. آن روزها مقامات کاخ سفید و رسانه‌های آمریکایی و معاند به شدت ذوق زده بودند و به همدیگر وعده تغییر نظام جمهوری اسلامی را می‌دادند و همه این دلخوشی‌ها به خاطر شناخت نادرست آنها در‌باره پایه‌های مردمی و مستحکم نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. ولی همین رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی اکنون به خود می‌لرزند و نسبت به آینده تحولات آمریکا بسیار بد گمان هستند. چرا که به گفته کارشناسان، احتمالا آمریکا طی روزها و هفته‌های آتی، مستعد تحولات تیره و تاری خواهد بود.

تظاهرات در واشنگتن
خبرها از واشنگتن حاکی است، دیروز هزاران نفر از طرفداران و مخالفان ترامپ به خیابان‌ها آمدند و در چند نقطه با هم درگیر شدند. علاوه‌بر آن، مداخله نیروهای امنیتی و درگیری آنها با تظاهر کنندگان نیز گزارش شده است.
به گفته مقامات کاخ سفید، تظاهرات دیروز هواداران ترامپ در واشنگتن، میلیونی بوده است. اما، رسانه‌ها که وابسته به اشرافیت سیاسی آمریکا هستند و تلاش می‌کنند به ماجرای جاری، با گزارش‌های دروغ و غیر واقعی، پایان دهند، ادعا کردندکه از فراخوان ترامپ برای شرکت در تظاهرات، استقبال چندانی نشده است.

«کریستین امانپور» خبرنگار سی ان ان، اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش را با اقدامات رایش سوم در زمان آلمان نازی مقایسه کرد. شبکه سی ان ان در گزارش دیگری نیز مذاکره با ترامپ برای پذیرفتن شکست در انتخابات را به مذاکره با گروگان گیران تشبیه کرد.

حمله تازه ترامپ به نظام انتخاباتی آمریکا
رئیس‌جمهور آمریکا که گویا از حضور چند هزار نفری طرفداران خود در واشنگتن هیجان‌زده شده بود، شروع به نوشتن توئیت‌های متوالی کرده و نظام انتخاباتی آمریکا را فاسد و مملو از تقلب خواند.
به گزارش خبرگزاری فارس، او مجدداََ خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خواند و برای اینکه به هواداران خود روحیه بدهد، ابتدا توئیت کرد:.«ما پیروز می‌شویم!» و سپس در توئیت دیگری نوشت: «مردم، سرقت شدن این انتخابات از آنها توسط کمپانی خصوصی افراطی چپ‌گرای «دومینیون» و دیگران را تحمل نخواهند کرد.» رئیس‌جمهور آمریکا تنها چند دقیقه بعد مجددا نوشت: «صدها هزار نفر از مردم حمایت خود [از من را] در واشنگتن نشان دادند. آنها انتخابات فاسد و متقلبانه را تحمل نمی‌کنند.»

ترامپ در توئیت دیگری نشان داد که حتی به بازشماری آراء در ایالت جورجیا- که خواست ستاد انتخاباتی خودش بوده- نیز راضی نشده و افزود: «بازشماری دستی آراء در جورجیا، اتلاف وقت است. آنها امضاءها را تطابق نمی‌دهند. بازشماری را تا زمانی که تطابق دهند، متوقف کنید. اجازه ندهید دموکرات‌های افراطی چپ‌گرا، انتخابات را سرقت کنند.»
وی در توئیت دیگری نوشت: «آنها به ناظران انتخاباتی ما اجازه ورود به اتاق‌های شمارش آراء را نمی‌دهند، ما به تنهایی در آن پیروز شدیم!»

افشاگری در‌باره شبکه‌های خبری
رئیس‌جمهور آمریکا سپس، به افشای عدم صداقت رسانه‌های تلویزیونی این کشور پرداخته و تصریح کرد: «فاکس‌نیوز و شبکه‌های اخبار جعلی، [تصاویر] این گردهمایی عظیم را نشان نمی‌دهند. در عوض، خبرنگاران خود را در خیابان‌های تقریبا خالی مستقر کرده‌اند. ما اکنون تحت سرکوب رسانه‌ها قرار داریم!»
«کیلی مک‌انانی» سخنگوی کاخ سفید، شامگاه شنبه گفت که بیش از یک میلیون نفر از طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن حضور یافته‌اند.

کودتا
«سم لواین» تحلیل‌گر روزنامه «گاردین»، در یادداشتی این سؤال را مطرح کرده است که آیا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند علیرغم باخت در انتخابات، همچنان بر سر قدرت بماند؟
لواین در یادداشت خود به اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اشاره می‌کند که روز سه‌شنبه هفته قبل گفته بود: «یک انتقال قدرت نرم به دولت دوم ترامپ رخ خواهد داد». از سوی دیگر «ویلیام بار» دادستان کل دولت ترامپ، به دادستان‌های فدرال مجوز داده تحقیقات درباره تخلفات انتخاباتی را پیگیری کنند.

لواین در ادامه می‌پرسد: «ترامپ از پذیرش پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امتناع خواهد کرد. آیا مسیری قانونی برای او وجود خواهد داشت تا کودتایی ترتیب داده و یک دوره دیگر در قدرت بماند؟»
هر چند جواب تحلیلگر مذکور به سؤال فوق، منفی است‌،ولی به گفته کارشناسان، وقوع چنین کودتایی بعید نیست.

آخرین توئیت ترامپ
ترامپ دیشب به اعلام شبکه‌های آمریکایی، از جمله «اسکای نیوز»، مبنی بر عقب‌نشینی رئیس‌جمهور آمریکا و هوادارانش از مواضع قبلی و پذیرش شکست در انتخابات، واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور آمریکا طی توئیتی نوشت: «او (بایدن) فقط از دید رسانه‌های اخبار جعلی پیروز شده است! من هیچ چیز را واگذار نمی‌کنم! هنوز راهی طولانی در پیش داریم. این یک انتخابات متقلبانه بود».

ترامپ در پیامی دیگر، با حروف درشت نوشت: «انتخابات متقلبانه [بود]. ما پیروز می‌شویم!»
خبر دیگر اینکه‌، برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند، ترامپ از این واهمه دارد که پس از واگذار کردن قدرت، درخصوص پرونده‌های مختلف محاکمه شود و به همین خاطر‌، از تحویل دادن پست ریاست جمهوری به بایدن، خودداری می‌کند. ترامپ پرونده‌های اخلاقی و مالیاتی دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار