عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

طبق قانون اساسی، مجلس می‌تواند در تمام مسائل ورود کند

کریمی‌فیروزجایی با واکنش به‌ حاشیه‌های اخیر دولت به تصویب اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها گفت: دولت 7 سال فرصت داشت تا در قالب مذاکرات دیپلماتیک و روابط با غربی‌ها، ادعای قدرتمند بودن در مسائل دیپلماتیک را ثابت کند. اما نتیجه و ایده‌ای که نصیب مردم ما شد به‌جز افزایش شدت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی چیزی نبود.

به گزارش راه شلمچه، علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن واکنش به حواشی ایجادشده از سوی دولت در مورد مصوبه اخیر مجلس مبنی بر «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و اشاره به حدومرز قانونی این قوه در گفت‌وگو با رسالت گفت: طبق قانون اساسی کشور برای مجلس شورای اسلامی به‌جز دو محدوده قانونی و یک محدوده شرع، هیچ محدودیتی وجود ندارد و تشخیص این مسئله نیز با شورای نگهبان است. بنابراین مجلس می‌تواند در حیطه‌های مختلف قانون‌گذاری و در تمام مسائل اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی و هر موضوعی که به زندگی مردم مربوط شود ورود و قانون وضع کند.


وی افزود: مصوبه اخیر مجلس نیز در وظیفه قانونی مجلس بوده است و این اقدام محدود به کشور ما نیست. در تمام کشورهای دنیا که با شیوه پارلمانی اداره می‌شوند، همین روال برقرار است و امر قانون‌گذاری را به عهده دارند. درکشور ما نیز این مسئولیت مهم به مجلس شورای اسلامی سپرده شده است.

کریمی فیروزجایی ضمن اشاره به حواشی ایجاد شده علیه مجلس توسط برخی از جریان‌های سیاسی در روزهای اخیر گفت: جریان سازی‌هایی که این روزها علیه مجلس شده است، مبنی براین‌که مجلس باوجود شورای عالی امنیت ملی نباید در حوزه امنیتی ورود می‌کرد، درست نیست و استدلال قانونی و حقوقی ندارد. مجلس در راستای وظیفه قانون‌گذاری خود این مصوبه را انجام داده است.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس عنوان کرد: این مصوبه خواست مردم بوده است و دولت به هر دلیلی نتوانسته در سال‌های اخیر و در تعامل با کشورهای اروپایی و آمریکا در قالب برجام از مطالبات و حقوق مردم دفاع کند. بنابراین مصوبه اخیر مجلس نیز به‌نوعی یک پایان برای مماشات با غربی‌ها بود.

نماینده بابل در مجلس تأکید کرد: مادامی‌که غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند، ما نیز به‌عنوان طرف دیگر برجام تعهداتمان را اجرایی نخواهیم کرد. برجام یک توافق چندجانبه است و قرار نبود که تنها یک‌طرف تعهداتش را انجام دهد و طرف‌های مقابل به هیچ‌کدام از تعهداتشان عمل نکنند و حتی از برجام خارج و تحریم‌ها را علیه ملت ما تشدید کنند.
 

مجلس توجهی به جریان‌سازی‌های اخیر در مورد مصوبه هسته‌ای خود ندارد
کریمی فیروزجایی اظهارکرد: غربی‌ها حتی حقوق مسلم و ابتدایی مردم ما در ماه‌های اخیر برای مبارزه با کرونا نادیده گرفتند و شنیده شده است که از واردات برخی داروها جلوگیری می‌کنند. بنابراین باید از جانب کشور ما در مقابل این جریان زیادخواه و گستاخی که در دنیا حکمرانی می‌کند، یک رویکرد قوی و محکم مخابره شود. مصوبه مجلس نیز در همین راستاست. بااین‌حال اهداف و منافع برخی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی می‌طلبد که علیه مجلس شورای اسلامی جریان‌سازی کنند اما ما به این اقدامات توجهی نداریم و رویکردمان توجه به منافع ملی و مردم است و این مصوبه آن را تأمین می‌کند.

این نماینده افزود: در این قانون به‌طرف مقابل فرصتی دوماهه داده شده است تا اگر واقعا درصدد اجرای تعهداتشان باشند، حسن‌نیت خود را نشان دهند.

او معتقد است که مصوبه مجلس برای تعهدات برجامی به‌نوعی تأمین منافع پایدار ملی کشورمان است و این امر با مخابره رویکرد یکپارچه آحاد مردم و گروه‌های سیاسی محقق می‌شود. صیانت از دستاوردهای انرژی هسته‌ای حق مسلم کشورمان است و این مصوبه گام مهمی در جهت احقاق حق مردم خواهد بود.
  

دولت 7 سال برای روابط دیپلماتیک با غربی‌ها زمان داشت اما جز فشار اقتصادی چیزی عایدش نشد
این عضو هیئت رئیس مجلس ضمن اشاره به صحبت‌های روحانی مبنی بر این‌که دولت از توان بالای دیپلماتیک برخوردار است و نباید در امری که در آن مسلط است، دخالت کرد و نهایتا قوای دیگر می‌‌توانند نقش مشاور و یاور داشته باشند، تأکید کرد: دولت 7 سال فرصت داشت تا در قالب مذاکرات دیپلماتیک و روابط با غربی‌ها، ادعای قدرتمند بودن در مسائل دیپلماتیک را ثابت کند. اما نتیجه و ایده‌ای که نصیب مردم ما شد به‌جز افزایش شدت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی چیزی نبود. این در حالی است که ما بسیاری از امتیازها و حقوق مسلم کشورمان را در قالب برجام از دست دادیم. ازجمله فعالیت‌های هسته‌ای و نظارت ۲۴ ساعته سایت‌های هسته‌ای کشور توسط آژانس که کاری داوطلبانه بود.

کریمی فیروزجایی یادآور شد: طرف‌های مقابل برجام تعهداتی داشتند اما به هیچ‌کدام عمل نکردند. بنابراین مصوبه مجلس ناظر بر این است که اگر قرار است پروتکل الحاقی ادامه و استمرار داشته باشد، باید تحریم‌های بانکی و نفتی علیه کشورمان لغو شود.

او خاطرنشان کرد: این‌طور نمی‌شود که ما تمام تعهدات را اجرا کنیم و آژانس فراتر ازآنچه‌که  مقررات بین‌المللی تعیین کرده است ما را تحت کنترل داشته باشد، اما در مقابل هیچ امتیازی به ما ندهد. دولت باید از این فرصت پیش‌آمده استفاده کند تا حق مردم را بگیرد. لازم به ذکر است که ما در حوزه دفاعی و موشکی و منطقه‌ای هیچ مذاکره با غربی‌ها و آمریکایی‌ها نداریم و اما اگر دولت بخواهد برای لغو تحریم‌های بانکی و نفتی با آن‌ها مذاکره داشته باشد این مصوبه مجلس پشتوانه‌ای برای آن‌ها خواهد بود. 

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار