مقام و منزلت امام صادق علیه السلام بر بشریت مجهول است

حجت‌الاسلام امیری سوادکوهی مقام و منزلت رئیس مذهب شیعه را بر بشریت مجهول دانست و افزود: عقل آدمی عاجز و مبهوت و متحیر از آن است که بخواهد ششمین جانشین رسول خاتم(ص) را بشناسد تا چه بخواهد مدعی شود مقام و منزل آن امام همام را درک نماید

به گزارش راه شلمچه، همزمان با ایام شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ، نویسنده و دانشمند جوان شیعه ، حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی در مصاحبه ای با خبرنگار ما در شهر مقدس قم، مقام و منزلت رئیس مذهب شیعه را بر بشریت مجهول دانست و افزود: عقل آدمی عاجز و مبهوت و متحیر از آن است که بخواهد ششمین جانشین رسول خاتم(ص) را بشناسد تا چه بخواهد مدعی شود مقام و منزل آن امام همام را درک نماید. امام صادق علیه السلام تمامی مرزهای فكری و جغرافيايی را درنورديد و زمانی که جهان در جهل خود می خروشید، هزار  نفر در محضر آن بحر حکمت زانو زده و معارف ناب جعفری را آموخته و به دنیا عرضه نمودند و امروز مجامع علمی جهان ریزه خوار آن مکتب کامل ، جامع و با صلابت هستند.

 تدریس علوم مختلف در محضر امام صادق علیه السلام 

این محقق برجسته که تا به امروز بیش از ده کتاب نفیس علمی و تحقیقی تألیف و به مجامع علمی جهان اسلام ارائه نموده است،  در ادامه با بر شمردن برخی از علوم دانشگاه امام صادق علیه السلام در آن عصر افزود: آن امام همام علومی مانند فقه، تفسير قرآن، ادب و شعر، رجال و حديث، جغرافيا و ستاره شناسی و فيزيك و...را تدریس می نمود و در تبيين فقه شيعه و بيان و معرفي اسلام بيش ترين تاثير را داشته است و بيش ترين روايات فقهي مربوط به امام صادق علیه السلام است.

وی خاطر نشان کرد: فعاليت فرهنگي و يا جهاد بيش تر فرهنگي امام نيز به خاطر وضع سياسي و اجتماعي بود كه در عصر امام به وجود آمد، بدين معنا كه پس از فشارهاي شديد بني اميه، در عهد امامت امام صادق علیه السلام بر اثر قيام‌ها و انقلاب هايي كه در سرزمين اسلامي برضد بني اميه بر پا شده بود و جنگ‌هاي خونيني كه در نهايت منجر به سقوط خلافت بني اميه گرديد، و همچنین زمينه خوبي كه امام باقر علیه السلام با نشر حقايق و معارف اسلامي مهيا كرده بود، براي امام صادق امكانات بيش تر و محيط مناسب تري براي نشر تعاليم ديني پيدا شد.


مذهب شیعه، مذهب امام صادق علیه السلام

بزرگان هم بر این امر اذعان داشتند که آنكه در اخبار فقه شيعه تتبع كند خواهد ديد روايت هاى رسيده از امام صادق علیه السلام در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه‌اى گسترده و متنوع است و براى همين است كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده‌اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد موجب شد مردم آزادانه‌تر به امام صادق  علیه السلام روى آورند و گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از او بخواهند. دانشمندان از هيچ يك از اهل بيت رسول خدا به مقدار آنچه از امام صادق علیه السلام روايت دارند نقل نكرده‌اند، و هيچ يك از آنان متعلمان و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته‌اند، و روايات هيچ يك از آنان برابر با روايت هاى رسيده از او نيست. اصحاب حديث نام راويان از او را چهار هزار تن نوشته‌اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حيران مى‌كند و زبان مخالفان را از طعن لال مى‌سازد.


دوران امام صادق علیه السلام، طوفانی ترین ادوار تاریخ

دانشمند جوان شیعه  عصر امام صادق علیه السلام را يکی از طوفاني ترين ادوار تاريخ اسلام است که از يک سو اغتشاش ها و انقلابهای پياپی  گروههای مختلف ، بويژه از طرف خونخواهان امام حسين علیه السلام رخ مي داد که سرانجام بنی عباس با تردستی و توطئه ، بناحق از انقلاب بهره گرفته و حکومت و خلافت را تصاحب کردند . دوره انتقال حکومت هزار ماهه بنی اميه به بنی عباس طوفاني ترين و پر هرج و مرج ترين دورانی بود که زندگی امام صادق علیه السلام را فراگرفته بود . و از ديگر سو عصر آن حضرت ، عصر برخورد مکتب ها و ايده‌ئولوژي ها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود ، که از برخورد ملتهای اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نيز روابط مراکز اسلامی با دنيای خارج ، به وجود آمده و در مسلمانان نيز شور و هيجانی برای فهميدن و پژوهش پديد آورده بود.


یکی از مناظرات زیبای علمی آن امام همام

وی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به یکی از مناظره های علمي شگفت انگیز امام جعفر صادق علیه السلام گفت: امام صادق علیه السلام در دوره اي كه تدريس مي كردند نه فقط هر روز درس مي دادند، بلكه بعد از خاتمه درس مخالفين علمي خود را مي پذيرفتند و ايرادهاي آنها را مي شنیدند و جواب مي دادند. بعضي از شاگردان ایشان در روزهايي كه مي دانستند استادشان به مخالفين علمي جواب مي دهند مجدداً در جلسه مباحثه شركت می نمودند.

يكي از مخالفين امام مرشدي بود به اسم ابو شاكر. آن مرد يك روز بعد از اينكه امام صادق از خواندن نماز فارغ گرديد بحضورش رسيد و گفت:ايا اجازه مي دهي انچه مي خواهم بگويم. جعفر صادق جواب داد بگو.

ابوشاكر گفت: آنچه تو درباره خدا مي گويي غير از افسانه نيست و تو با افسانه سرايي مي خواهي مردم را وادار به قبول چيزي بكني كه وجود ندارد وبه اين دليل خدا وجود ندارد كه ما نمي توانيم با هيچيك از حواس پنجگانه آنرا درك كنيم.

ممكن است بگويي با عقل بوجود خدا پي ميبري ولي من مي گويم عقل هم بدون حس ظاهري قادر بفهم چيزي نيست. اي مردي كه دعوي دانشمندي مي كني ومي گويي جانشين پيغمبر مسلمين هستي من به تو مي گويم كه در بين افسانه هايي كه مردم نقل مي كنند، هيچ افسانه اي بي پايه تر از موجود بودن يك خداي ناديده نيست. اما من فريب تو را نمي خورم و افسانه ات را درباره خداي كه ديده نمي شود نمي پذيرم.من خدايي را مي پرستم كه بتوانم با دو چشم او را ببينم.

عجیب اینجاست که در تمام مدتي كه ابوشاكر مشغول صحبت بود امام حتي يكبار تكلم نكرد و وقتي گفته ابوشاكر به اتمام رسيد باز امام جعفرصادق چند لحظه لب به سخن نگشود ومنتظر بود كه ابو شاكر حرف بزند.

سپس امام صادق علیه السلام خطاب به ابوشاکر جواب دادند: تو گفتي كه من افسانه سرايي مي كنم و مردم را به پرستش خدايي دعوت مي نمايم كه ديده نمي شود.اي ابوشاكر تو كه منكر خداي ناديده هستي،مي تواني درون خود را ببيني؟

ابوشاكر گفت: نه

امام صادق فرمود: هرگاه مي توانستي درون خود را ببيني نمي گفتي كه چون خدا رانمي توان ديد پس افسانه اي بيش نيست.

ابوشاكر گفت: ديدن درون چه ربطي به پرستش خدايي كه موجود نيست دارد.

امام فرمود: تو ميگويي چيزي كه ديده نمي شودو نمي توان صدايش را شنيد و آنرا لمس كرد وجود ندارد.

ابوشاكر گفت: بله

امام صادق فرمود: آيا صداي حركت خون را در بدن خود مي شنوي؟

ابوشاكر گفت: مگر خون در بدن حركت دارد؟!

امام فرمود: اي ابوشاكر خون هر چند دقيقه يك مرتبه در تمام بدن تو حركت مي نمايد و اگر حركت آن چند دقيقه در بدن تو متوقف شود تو خواهي مرد.آيا تا امروز گردش خون را در بدن خود ديده بودي؟

ابوشاكر گفت: نه و من نمي توانم قبول كنم كه خون در بدن من حركت مي كند.

جعفر صادق فرمود:آنچه مانع از اين مي شود كه قبول كني خون در عروق تو حركت مي كند جهل است و همين جهل مانع از آن مي‌گردد كه تو خداي واحد و ناديده را بشناسي.

آيا تو ازمخلوقاتي كه خداوند آفريده و آنها را دربدن تو گمارده و تو بر اثر كار آنها زنده‌اي اطلاع داري؟

ابوشاكر گفت: نه

امام فرمود: تو فقط متكّي به مشاهدات خود هستي و مي گويي آنچه را نمي بيني وجود ندارد.آنها در كالبد تو بوجود مي‌آيند رشد مي كنند و داراي اولاد مي شوند و بعد از مدتي از كار مي افتند.ولي تو نه صدايشان را مي شنوي و نه لمس مي كني.

اي ابو شاكر بدان كه شماره موجودات جاندار كه اينك در كالبد تو زندگي مي كنند و ميميرند نه فقط از شماره تمامي آدميان كه در اين جهان زندگي مي كنند بيشتر است بلكه از شماره ريگ هاي بيابان بيشتر است.

چرا گفته اند كسي كه خود را بشناسد خداي خود را مي شناسد.

اي ابوشاكر آيا اين سنگ را مي بيني كه در پاي ديوار كار گذاشته اند.

تو اين سنگ را بي‌حركت مي‌بيني چون چشم تو حركت آنرا نمي بيند وهر كس بتو بگويد در سنگ حركاتي وجود دارد كه حركات ما كه در اينجا جمع هستيم چون سكون است تو نمي پذيري و مي گويي افسانه سرايي مي كند؛ غافل از اينكه چون تو نادان مي باشي نمي تواني به حركت درون اين سنگ پي ببري وشايد روزي برسد كه بر اثر توسعه دانايي مردم بتوانند حركت درون سنگ را ببينند.

سوادکوهی در ادامه ی بیان این مناظره افزود: مجله علم چاپ امريكا در تاريخ ژوئن 1973 نوشت: توانسته اند با عكسبرداري بوسيله ليزر براي اولين بار حركت مولكول ها را بطور واضح ببينند و مدت فلاش دوربين عكاس كه بوسيله ليزر عكس مي‌گيرد يك تريليونيم ثانيه است و براي اينكه بدانيم يك تريليونيم ثانيه در مقابل يك ثانيه چقدر كوتاه است مي‌گوييم كه متناسب با يك شبانه روز از عمر ما در قبال ده ميليارد سال است.

امام صادق علیه السلام در ادامه فرمود: اي ابوشاكر با اينكه هوا وسيله حيات تو و ساير افراد بشر است تو آنرا نمي بيني و فقط وقتي كه باد مي وزد آنرا حس مي كني.آيا مي تواني منكر وجود هوا بشوي... اي ابوشاكر انكار خالق كردن از جهل است نه عقل. من خداي خود را نساخته ام و او را از انديشه هاي خود بيرون نياورده ام.اما خداي تو به‌قول تو ساخته دست هاي تو مي باشد.آنچه من كردم و مي‌كنم اين است كه با انديشه خود خدا را بهتر بشناسم وزيادتر به عظمت او پي ببرم.


امام صادق علیه السلام حافظ توحید

امیری سوادکوهی در ادامه با تشریح اینکه اگر امام صادق علیه السلام نبود بسیاری از مردم خدا را نمی پرستیدند به کتاب توحید مفضل اشاره کرد که امام صادق علیه السلام آنچنان با مسائل علمی خدا را اثبات می کند که علما و دانشمندان امروزی متحیر از آنند که چگونه در آن زبان چنین ظرائف علمی بیان شد و آنها هنوز نتوانستند نمی از دریای مبحث امام صادق را درک کنند.


مملکت در روز شهادت امام صادق باید عزادار باشد!

این محقق جوان در خاتمه با اشاره به بیانات استاد ارزشمندش مرجع عالیقدر شیعه آیت الله وحید خراسانی افزود:  استاد اعظم ما آیت الله وحید خراسانی مدظله العالی مکرر در کلاس درس که به مناسبت هایی که از امام صادق علیه السلام یاد می نمودند می فرمودند: تمام آنچه انبیاء از آدم تا خاتم آوردند، با ولایت امیر المؤمنین علیه السلام کامل شد، اما آن نبوت و آن امامت هر دو به ثمر نرسید، مگر وقتی که جعفر بن محمّد علیهماالسلام بر کرسی علم نشست. 

حضرت استاد امسال هم فرمودند: جمیع هیئات باید روز شهادت آن حضرت بیرون بیایند (با رعایت مسائل بهداشتی) و مملکت را یکپارچه عزا کنند، چون هرچه هست به برکت رئیس مذهب است.


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار