نخستین نشست «ایوار» برگزار شد +تصاویر

به همت انجمن لرستان‌شناسی نخستین نشست «ایوار» با موضوع بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی لرستان در عهد قاجار برگزار شد.

به گزارش راه شلمچه، نخستین نشست ایوار با موضوع بررسی وضعیت سیاسی اجتماعی لرستان در عهد قاجار، یادکرد خدمات مرحوم حسین غضنفری، رونمایی و نقد و بررسی کتاب «ژغرافیای لرستان» روز سه‌شنبه پانزدهم اسفند 1402 در محل دفتر دانشنامه مطبوعات برگزار شد.


کتاب «ژغرافیای لرستان» تصحیح و پژوهش ساسان والی‌زاده است که به‌تازگی از سوی انتشارات هاویر منتشر شده است.

در این نشست غلامرضا عزیزی، هنگامه غضنفری، محمدجعفر محمدزاده و ساسان والی‌زاده سخنرانی کردند.

در این جلسه دکتر محمدجعفر محمدزاده، نویسنده و  از مدیران فرهنگی کشور  به ضرورت تقویت بن مایه های ایران فرهنگی پرداخت و با آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته مانند غلطیدن به ورطه قوم‌گرایی از ضرورت ایجاد یک حرکت جدید فرهنگ‌مدارانه بر بستر ایران فرهنگی تاکید کرد.محمدزاده همچنین از استمرار نشست‌های ماهانه با موضوع مسئله شناسی فرهنگ لرستان، رونمایی و نقد و بررسی آثار شاخص ، تجلیل و نکوداشت شخصیت‌های فرهنگی و علمی با نام عمومی «ایوار» خبر داد‌. 


در ادامه این جلسه دکتر غلامرضا عزیزی نیز با تاکید بر جریان‌سازی فرهنگی در لرستان بر ضرورت ایجاد دانشنامه لرستان و مدخل‌گزینی برای آن خبر داد.عزیزی گردآمدن لرستان‌پژوهان برای ایجاد یک سپهر فرهنگی را ارزشمند دانست. 

دکتر هنگامه غضنفری، استاد دانشگاه ضمن اشاره به پیوستار فرهنگی در لایه های اجتماعی به نقش زنده یاد حسین غضنفری در حفظ میراث فرهنگی پرداخت.

دکتر ساسان والی‌زاده نیز در این جلسه نیز به بیان تعاریف مختلف فرهنگ پرداخت و ضمن اشاره به مختصات نثر قاجار، به دلایل ارجمندی کتاب ژغرافیای معین السلطنه پرداخت. در پایان این نشست از کتاب ویرا .ویژه نکوداشت مرحوم غضنفری و کتاب ژغرافیای لرستان رونمایی شد.

اگر خوشت اومد لایک کن
5
آخرین اخبار