عضو هیئت رئیسه مجلس:

چرا در تنظیم شیوه نامه‌ آموزش‌و‌پرورش از گروه‌های صنفی فرهنگیان نظرخواهی نکردند؟

کریمی‌فیروزجایی از اینکه در تنظیم ابلاغیه شیوه‌نامه بازگشایی مدارس کشور در سال تحصیلی جدید از تشکل‌های صنفی جامعه فرهنگیان و دیگر گروه‌های صنفی معلمان نظرخواهی و مشورت نشده‌است، انتقاد کرد.

به گزارش راه شلمچه، علی کریمی‌فیروزجایی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عصر شنبه( 1 شهریور) مهمان تلفنی «رادیو گفت‌و‌گو» بود و در باره شیوه‌نامه ابلاغیه آموزش و پرورش به اداره کل‌های استان‌ها برای بازگشایی مدارس کشور، گفت: در تدوین این شیوه‌نامه، وزارت آموزش و پرورش باید مواردی را لحاظ می‌کرد که مهمترین آن فشاری است که به معلمان وارد خواهد شد و یک معلم ناراضی نمی‌تواند شهروند متعهد و مسئولیت پذیر را تربیت کند اما اینکه آغاز تحصیلی را طوری برنامه ریزی کردند که دانش‌آموزان به‌صورت زوج و فرد به مدرسه بروند و معلم باید یک روز اضافه به مدرسه برود و قبلا پنجشنبه‌ها مدرسه تعطیل بود و الان پنجشنبه هم به آن اضافه شد البته بیشتر مربوط به دوره ابتدایی خواهد بود که پایه و اساسی و بنیادی دوره آموزشی همین دوره ابتدای است که فشار سنگینی روی دوش معلمان است و معلم علاوه بر اینکه در روزهای زوج و فرد در کلاس حضور دارد به تکالیف الکترونیکی که در شبکه شاد است را هم انجام دهد و رسیدگی کند.

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور با انتقاد از این شیوه‌نامه ادامه داد: این سازماندهی که قرار است در روزهای آینده اجرا شود و قرار است معلمان به کلاس درس بروند چطور می‌توانیم این انگیزه را در معلم به‌وجود بیاوریم که آیا واقعا بار مالی و اعتباری را پیش‌بینی کردیم که بتوانیم زحمات این معلمان عزیز را جبران کنیم؟

نماینده مردم بابل در مجلس افزود: با این شرایط از معلمان داریم دوبله کار می‌کشیم و دانش‌آموزان یک روز در میان به مدرسه می‌روند اما معلم هر روز باید در مدرسه باشد و هم اینکه معلم مظلوم ما وقتی به خانه رفته تازه بخشی از آموزش را بصورت مجازی باید در شبکه شاد انجام دهد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقیات مجلس در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو به اضافه‌کاری معلمان اشاره کرد و گفت: آموزش‌و‌پرورش باید پاسخ دهد که اولا؛ آیا ادارات کل‌ و ادارات شهرستان‌های آموزش و پرورش می‌توانند اضافه کار و حق‌الزحمه معلمان را جبران کنند؟
 ثانیا وقتی قرار است که از معلمان اینطور کار بکشیم و بلاتشبیه مثل تراکتور کار می‌کشیم آیا از نظر جسمی و روحی بازدهی لازم را هم دارند؟ این‌ها بحث مهمی است که اگر توجه نکنیم شاید به نظام تعلیم و تربیت ما آسیب برساند.

کریمی‌فیروزجایی با بیان نقش مهم معلمان در زندگی، اظهار داشت: در همه دنیا محور تعلیم و تربیت معلم است اگر قرار باشد نقش محوری معلمان را نادیده بگیریم و به شکل اجباری معلمان را وادار کنیم این‌گونه فعالیت درسی را داشته باشند درست نیست و ما به به‌عوان یک تشکل صنفی جامعه فرهنگیان توقع داشتیم که در تنظیم چنین شیوه نامه‌ای از گروه‌های صنفی معلمان نظرخواهی کنند که متأسفانه این اتفاق نیافتاد یعنی آموزش و پرورش خودش آمده این شیوه نامه را تنظیم کرده که قطعا در اجرا با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد که حتی با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مشورت نشده‌است.

عضو هیئت رئیسه مجلس معلمان کشور را عنصری فداکار دانست و گفت: در همین ایام کرونا دیدیم معلمانی که در بستر بیماری بودند اما در آموزش دانش‌آموزان غافل نبودند و دست این معلمان را می‌بوسیم و ما نباید از نجابت معلمان استفاده کنیم تا مشکل خودمان را حل کنیم.

وی از مسئولین وزارت آموزش و پرورش خواست تا برای هرچه بهتر اجرا شدن شیوه نامه تحصیلی سال جدید مشورت بگیرند، گفت: ما در مجلس و در دل کمیسیون آموزش و تحقیقات کمیته‌ای داریم که اعضای آن‌را افرادی تشکیل می‌دهند که سال‌ها معاون وزیر، مدیرکل، مدیر و یا معلم بودند و الان باید از حقوق مردم دفاع کنند و در کنار آنها تشکل‌های صنفی داریم که آنها هم افرادی هستند سال‌ها در بدنه آموزش و پرورش بودند و چقدر خوب بود تا وزارت آموزش و پرورش از این تشکل‌ها مشورت می گرفت.

علی کریمی‌فیروزجایی افزود: ما در کمیته آموزش مجلس که روز سه شنبه جلسه داریم این شیوه نامه را مطالعه می‌کنیم و اگر اصلاحیه‌ای باشد را به آموزش و پرورش ارائه می دهیم و پیشنهاد می دهیم تا این فشار جسمی و روحی از دوش معلمان را برادریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس به غیر از موارد ذکر شده، مشکلات دسترسی به اینترنت را در بعضی از مناطق کشور بیان کرد و گفت:  مناطقی از کشور دسترسی به اینترنت ضعیف است که وزارت ارتباطات باید در این باره ورود کند تا این مشکلات مرتفع گردد و همچنین خیلی از خانواده هایی که بی بضاعتند نمی‌توانند گوشی‌های هوشمند تهیه کنند و خود شبکه شاد هم اشکالات زیادی دارد که قطع و وصل‌های زیادی دارد که خود این هم باعث می‌شود تا آرامش معلمان به‌هم بخورد. 

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان به ظرفیت بالایی که شبکه آموزش تلویزیون در بین خانواده‌ها دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین راه آموزش مجازی تلویزیون است و به‌دلیل دسترسی همگان به تلویزیون آموزش از آن بسیار آسان است و از این ظرفیت نباید غافل شد. 

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار