روحانی انقلابی و نماینده سابق مجلس درگذشت + زندگی‌نامه

روح‌الله حسینیان نماینده سابق مجلس و رئیس سازمان اسناد انقلاب اسلامی پس از طی کردن یک دوره بیماری درگذشت.

به گزارش راه شلمچه، روح‌الله حسینیان سال 1344 در آباده فارس به‌دنیا آمد و صبح امروز(سه شنبه 4 شهریور) در سن 65 سالگی درگذشت.  وی نمایندگی تهران را در مجلس هشتم و نهم بر عهده داشت.

حجت‌الاسلام حمید رسایی با انتشار عکسی نوشت: روح الله حسینیان، واقعا روح الله و واقعا حسینی بود. این مصیبت را به خانواده محترم، فرزندان و  همه دوستداران جبهه انقلاب اسلامی بویژه رهبر معظم انقلاب تسلیت می‌گویم. برای شادی روح این یار صادق امام خمینی (ره) و عمار واقعی امام خامنه‌ای، صلوات بر محمد و آل محمد هدیه کنید. روحش شاد 

مرحوم حسینیان پس از اتمام تحصیلات متوسطه در روستای صغاد آباده در ۱۵ سالگی به حوزه علمیه قم و مدرسه حضرت ولی‌عصر(عج) و سپس مدرسه حقانی رفت و طی هشت سال از آن فارغ‌التحصیل شد. اغلب آثار این مؤلف در زمینه تاریخ سیاسی و تشیع بوده‌است.

وی از ابتدای دهه ۶۰ وارد دستگاه قضایی شد و در سال ۱۳۶۲ به سمت قائم مقامی دادستانی انقلاب اسلامی مشهد منصوب شد. جانشینی دادستانی تهران و سیستان و بلوچستان از دیگر پست‌های وی بوده‌است. دادستان دادگاه ویژه روحانیت تهران، رئیس شعبه ۴ دادگاه ویژه روحانیت، رئیس یکی از دادگاه‌های عمومی تهران، جانشین نماینده دادگاه انقلاب در وزارت اطلاعات از دیگر پست‌های وی در دستگاه قضایی است. 

او در دوران وزارت ری‌شهری قائم مقام دادستان انقلاب اسلامی در وزارت اطلاعات بود. وی پس از برکناری سید حمید روحانی و تغییر هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست این مرکز رسید. وی در این دوره با دستیابی به اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده دوران قبل از انقلاب پیرامون اشخاص به چاپ چندین جلد کتاب پرداخت.

حسینیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۷۶) از حامیان سید محمد خاتمی بود. او بعدها در مصاحبه‌ای در این رابطه گفت:

«من ایشان را روحانی روشنفکری می‌دانستم که البته با ایشان اختلاف هم داشتم اما آن زمان به دلیل اینکه جناح حاکم نوعی فضای بسته به‌وجود آورده بود و در جامعه انحصارطلبی احساس می‌شد گمان کردم که وظیفه است این انحصار و بسته بودن جامعه شکسته شود لذا تنها راه رسیدن به این اهداف را حمایت از خاتمی می‌دانستم اما نمی‌دانستم که این باز شدن فضا به سوی جاری شدن سیلی می‌رود که نزدیک بود همه چیز را از بین ببرد. متأسفانه در این دوران از چاله درآمده و به چاه افتادیم، گفت: من بعد از آن دوران رسماً عذرخواهی کردم و گفتم که حمایت من از خاتمی اشتباه است.»

در جریان محاکمه عبدالله نوری (وزیر کشور سابق و مدیر مسئول روزنامه خرداد) در دادگاه ویژه روحانیت وی از اعضای هیئت منصفه دادگاه بود که در مورد دلیل عدم حضور او گفته شد به توصیه اکید مقامات از حضور در جلسه دادگاه خودداری می‌کند.

حسینیان در ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ مشاور سیاسی و امنیتی احمدی‌نژاد (رئیس‌جمهور) شد. وی در جریان وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، تدوین‌کننده اصلی طرحی بود که به موجب آن کسانی که محاربه انجام دادند، ظرف پنج روز اعدام می‌شوند.حسینیان چند روز بعد از ارائه این طرح از نمایندگی مجلس استعفا کرد و به ادعای خودش دلیل این استعفا بی‌نتیجه ماندن تلاش‌هایش برای جلوگیری از تندروی‌هایی که با زندانیان انجام می‌شود، بوده‌است.


کتاب‌های «چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران» «چهارده قرن تلاش شیعه برای توسعه و ماندن» و «بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران» از نوشته‌های مرحوم حسینیان است.

پایگاه خبری راه شلمچه درگذشت این روحانی شجاع و انقلابی را تسلیت گفته و برای بازماندگان مرحوم حسینیان آرزوی صبر و بردباری دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار