گفت‌و‌گوی اختصاصی با امام جمعه بابل؛

چرایی عدم برگزاری کنسرت تا اجرا نشدن احکام اعضای متخلف شورای شهر بابل

امام جمعه بابل را بعضی‌ها همانند امام جمعه مشهد می‌دانند اما گفت‌و‌گو با امام جمعه بزرگترین نمازجمعه شمال کشور در باره عدم برگزاری کنسرت در بابل و مسائل روز این شهرستان می‌تواند جالب باشد.

به گزارش راه شلمچه، آبان سال 1358 اولین نمازجمعه بابل و با حکم امام خمینی(ره) به امامت مرحوم آیت‌الله هادی روحانی برگزار شد که در حقیقت اولین نمازجمعه در شمال کشور بود و مرحوم روحانی نماینده ولی فقیه در مازندران آن زمان که استان گلستان وجود نداشت و از رامسر تا گنبدکاووس را استان مازندران می‌گفتند.

نمازجمعه بابل بزرگترین نمازجمعه شمال کشور به حساب می‌آید و همواره حضور چشمگیر نمازگزاران بابلی باعث شده تا نمازجمعه‌ این شهر هر هفته باشکوه‌تر برگزار شود.

حجت‌الاسلام مجتبی(حسن) روحانی امام جمعه بابل تنها فرزند پسر مرحوم آیت‌الله هادی روحانی می‌باشند که در سال 1378 پس از رحلت پدر و در سن 38 سالگی به امامت جمعه شهرستان از سوی مقام معظم رهبری منصوب شد.

بعضی‌ها امام جمعه بابل را همانند آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد تندرو خطاب می‌کنند اما بعد از گفت‌و‌گو با وی متوجه شدیم دغدغه‌های مشکلات مردم و انقلاب بسیار دارد که تا برای بدست آوردن مطالبات مردمی هرگز کوتاه نمی‌آید و در ادامه گفت‌و‌گوی خبرنگار ما به‌مناسبت فرارسیدن چهلمین سالروز برگزاری نمازجمعه با امام جمعه بابل را در زیر می‌خوانید: 

چرا نمازجمعه بابل جایگاه با اهمیتی دارد؟

به حمد الله نماز جمعه این شهر در بین استان های هم جوار نیز زبان زد بوده و همواره در طول این چهل سال مکانی برای نمازگزاران مومن در این شهرستان و شهرستان های اطراف بوده است. هدف ما از نماز جمعه تحکیم انقلاب و ارزش های اسلامی و محلی برای مسائل مربوط به تقوا چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ سیاسی باشد. 

مرحوم روحانی در زمینه پروراندن تقوا کم نظیر بود و بعد از ایشان نیز رویه بر همان اصولی که مرحوم در پیش گرفته بودند بنا گذاشته شد. هدف بر این است که نماز جمعه از مسیر خود خارج نشده و به سمت جناح یا طیفی نرود. نماز جمعه خود را مکلف کرده که همواره در مسیر مستقیم ولایت و رهبر معظم حرکت کند. 


مهمترین و یا اصلی‌ترین مطالبات کدام است؟ 

سعی ما در نماز جمعه همواره بر مطالبات مردم و مسائلی که مردم در امور روزمره خود مطالبه می کنند بنا گذاشته شده است. نماز جمعه خود را موظف و مکلف می داند که مانند گذشته مطالبات جاری و ساعی مردم را منعکس کند. علاوه بر این برخی محرومیت ها و بی عدالتی ها از مدیریت نا به سامان این استان دیده می شود که نماز جمعه وظیفه خود می داند که این مسائل را منعکس و مطرح کند و به عنوان زبان مردم این کم و کاست ها را به مسئولین تذکر دهد.


ارتباطات شما با مردم چگونه است؟


در این 20 سال دوره خدمتم یکی از اموری که به شدت به دنبال آن بودیم ارتباطات مردمی بوده است. ارتباطات مردمی به این معنی است که دفتر مسئول به روی مردم همیشه باز باشد و مردم احساس کنند که به راحتی می توانند با مسئول مربوطه ارتباط برقرار کنند و مسائل خود را مطرح کنند. به همین جهت پیوسته تلاش ما بر این بوده است که مانعی برای ارتباطات مردم وجود نداشته باشد و مردم هر قشر و طبقه‌ای بتوانند ورود پیدا کرده و مسائل خود را مطرح کنند.

بعضا در برخی مناطق مردم مطالبات و خواسته های خود را به شوراها و روحانیان محل ابلاغ کردند و ما هم وظیفه خود دانستیم که تا حد توانایی خواسته های آنها را برطرف و اگر خواسته آنها نیازمند اعتبارات بوده به مسئولین مربوطه ارجاع دهیم. 

امیدواریم از این طریق شاهد تحول و جلب توجه مسئولان امور در امر رسیدگی به مطالبات و خواسته مردم باشیم که بحمد الله تاثیرات مطلوبی در این زمینه را شاهد بوده ایم.

تعاملات شما و مسئولین استان به چه صورت است؟


در طول این بیست سال که من امام جمعه این شهرستان هستم بحمدالله و منه مسئولین از هیچ کمکی دریغ نکرده اند و نهایت محبت را به ما داشته اند. مسئولین نیز سعی دارند تا به هر مقداری که توفیق و توان دارند در اجابت برخی از خواسته های مردم در این زمینه نقش و قدم مثبتی بردارند. 

نماینده‌های بابلی در مجلس چطور؟


در رابطه با نمایندگان باید گفت که به افراد و اشخاص و خطوط فکری این افراد بستکی دارد اما به طور کلی نقش نمایندگان در رسیدگی به امور و خواسته های مردم کم رنگ بوده است.

میانه شما با شبکه های اجتماعی چطور است؟


بله من هم در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارم و قصد دارم از این طریق خبر‌ها و مسائلی که در حوزه دفتر می گذرد از طریق شبکه های اجتماعی به مردم منتقل شود.

با توجه به اهمیت بسیار زیاد شما به خواسته ها و مطالبات مردم، این سوال مطرح است که آیا شخصا این خواسته ها را رصد می کنید یا تیم ویژه و تخصصی در این زمینه دارید؟

واقعیت امر این است که گاهی در برخی از زمینه ها از دیگران کمک می گیرم اما خودم، شخصا پیگیر این مسائل هستم.

چرا حکم اعضای متخلف شورای شهر اجرا نمی شود؟


یک سال بعد از جرم و جنایتی که صورت گرفته و با توجه به اینکه این افراد در دادگاه بدوی و تجدید نظر در دیوان، حکم برای آنها صادر شده بود، این افراد به شعبه 47 دیوان مراجعه کرده و دستور توقف اجرای حکم برای آنها صادر شده است. با توجه به اینکه یکی از احکام صادر شده برای این افراد حکم شلاق بوده برخی از این افراد اعتراض کرده که ما مستحق چنین حکمی نیستیم و اشتباهی در این زمینه رخ داده است. 

من نگرانی های مردم از اجرا نشدن حکم این افراد را به دستگاه قضا به صورت مکتوب ارسال کردم که بعد از پیگیری‌ها اعلام شد که پرونده ها در دست بررسی و پیگیری قرار دارد. مردم مومن و انقلابی شهرستان به شدت نگران و در بهت و حیرت‌اند که چرا هیچ گونه احکامی برای این افراد به اجرا گذاشته نشده است. 

امیداریم خداوند توفیق اجرای احکامی که در این زمینه داده شده را بدهد و در این زمینه باید از قضات محترم هم تشکر کرد که بر اساس مدارکی چنین احکامی را صادر کردند. 

حتما شنده‌اید که مرحوم آیت‌الله روحانی بخشی از مال خود را به جبهه اهدا می کردند خاطره جالبی در این زمینه از ایشان به یاد دارید؟


مرحوم روحانی با توجه به روحیاتی که داشت شخص متصلب و متعصبی نسبت به اسلام و انقلاب بود و اخلاص عجیبی در انجام امور داشت. یکی از رموز موفقیت ایشان نیز همان اخلاص عجیب در انجام امور بود. ایشان پروژه سنگینی را با دیگر ائمه جمعه در آن زمان شروع کرده بود و نزدیک به 85 درصد از کار پیش رفته بود که ایشان کار را رها کردند. یکی از ائمه جمعه از ایشان پرسیده بودند شما که بانی این امر بوده‌اید و در حال حاضر نیز کار رو به اتمام است چرا این کار را رها کردید؟ ایشان فرمودند من آن اخلاص گذشته را در خودم نمی بینم.

 بعد از مدت‌ها که از این موضوع گذشت ایشان خود را پیدا کرده و احساس کردند که به اخلاص گذشته رسیده اند دوباره کار را ادامه داده و به پایان رساندند. 

برخی می‌گویند چرا در بابل کنسرت برگزار نمی‌شود و حتی یکی از نمایندگان مجلس هم خواهان برگزاری کنسرت در شهر بابل شد. نظر شما در این باره چیست؟

یکی درد های بزرگ ما در شهرستان این است که برخی از مسئولین به حسب وظیفه پیگیر امور مردم و مسائل و خواسته های مردم نیستند و پیگیر امورات حاشیه‌ای و به دنبال فریب و دروغ گفتن به مردم و بازی با احساسات و عواطف عوام هستند. مسئولین به جای پیگیری امورات معیشتی مردم و باز کردن گره از کار این مردم به دنبال اموری که مربوط به شهوات یک جامعه است و نقشی نیز در رفع مشکلات مردم ندارد هستند. 

خبرهایی از شهرستان های غربی مازندران شندیده می شود که در این شهرستان ها کنسرت های مختلفی برگزار می شود باید عرض کرد که آیا مشکلات معیشتی مردم با برگزار کردن این مراسمات برطرف شده است.

یکی از دردهای ما در شهرستان ها هدر دادن چنین پست های مدیریتی و مسئولیت ها و حاشیه سازی برای این مسائل است و همین موضوعات باعث شده که چهار سال از این مسئولیت ها بگذرد و این در حالی است که کمترین خدمت در این چهار سال به مردم ارائه شده است.

پیام شما به عنوان شخصی که در بطن جامعه قرار دارید برای نمایندگانی که رفتار های کاذب و فریبنده دارند چیست؟


پیام ما به این سری از افراد که مسیر انحرافی و غلطی را می پیمایند این است که به اصالت انقلاب اسلامی برگردند. این روزها بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی فاصله زیادی افتاده است. مردم برای اینکه انقلاب اسلامی و ارکان آن در این کشور پیاده شود خون ها دادند. حاکمیت اسلام، حاکمیت ارزش های انقلابی، روحیه جهادی و بسیاری از مسائلی که زمینه موفقیت ما را در صدر انقلاب اسلامی فراهم کرد با کمال تاسف از سوی دستگاه های اجرایی کشور نادیده گرفته می شود. 

فاصله گرفتن با آرمان های انقلاب اسلامی بزرگترین درد یک کشور است که دستگاه اداری به بازیگری اداری خود مشغول است. متاسفانه از معضلات اصلی ما این است که نظارت ها در درون کشور بسیار پاییین است. مجلس فعلی که چیزی به پایان آن نیز نمانده روحیه انقلابی ندارد و چیزی جز صحنه تاسف برای ما ندارد. 

صحبت های رئیس جمهور در یزد که قوه قضاییه را مورد تشر قرار داده بود جای تاسف دارد. باید گفت شما که به قوه قضاییه می تازید چه اقداماتی در برخورد با مفاسد انجام داده اید. تیکه انداختن و تعرض کردن، متلک گفتن وایجاد شبهه کردن در فضای عمومی در بین مردم تاسف بار ترین صحنه ای است که یک انسان می بیند. 

به جای اینکه از این اقدامات تقدیر و تشکر شود برخی در صدد ایجاد تردید و ابهام هستند و تنها به دنبال زیر سوال بردن این اقدامات هستند. این قبیل اقدامات خطر بزرگی برای نظام اسلامی است که اگر جایگاه رهبر معظم و تذکرات ایشان در این زمینه نبود وضعیت نامعلومی در انتظار این کشور بود. باید مسئولینی انتخاب شوند که درد انقلاب اسلامی آنها بر درد های شخصی و جناحی آنها بیشتر باشد این امر است که می تواند زمینه ثبات و موفقیت انقلاب اسلامی را فراهم کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار