آخرین پیگیری‌های کریمی‌فیروزجایی برای نهایی شدن رتبه‌بندی معلمان

علی کریمی‌فیروزجایی عضو هیئت رئیسه مجلس خبر نهایی شدن رتبه‌بندی معلمان را داد و گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده، دولت پذیرفت که این لایحه را به زودی تصویب و به مجلس ارسال کند.

به گزارش راه شلمچه، چند سالی است که زمزمه‌هایی برای سر و سامان دادن به حقوق صنفی معلمان مطرح می‌شود، معلمان همراه با مسئولان آموزشی کشور بارها اعلام کردند که چرا پزشکان، مهندسان، وکلا و استادان دانشگاه با جمعیت خیلی کمتر دارای تشکیلات و نظام‌های صنفی هستند، اما معلمان با این جمعیت و پتانسیل هیچ پشتوانه مالی و صنفی ندارند از همین رو موضوع لایحه رتبه بندی معلمان مطرح شده بود.

نظام رتبه بندی معلمان از جمله طرح‌های پر سر و صدایی بوده است که اجرایش به خاطر کمبود اعتبار و بودجه، نبود زیرساخت‌ها با مشکل مواجه می‌شد و در دولت یازدهم پیگیری شد و هر بار به دلایلی این طرح مطرح می‌شد اما به تصویب نهایی نمی‌رسید تا اینکه در ابتدای امسال علی کریمی‌فیروزجایی که پیش از این به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان پیگیر رتبه‌بندی معلمان بود اما پس از انتخابات مجلس یازدهم وی نماینده منتخب مردم بابل در مجلس شد و این‌بار به شکل جدی وارد میدان شد و از وزیر آموزش و چرورش خواست تا این طرح را به درستی به سرانجام برسانند.

12 اردیبهشت امسال، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه حضور در ویژه برنامه شبکه آموزش به خبرنگار راه شلمچه در باره رتبه‌بندی معلمان گفت: در تکاپو هستیم تا طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا شود اما ما مشکل تأمین اعتبار داریم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه روز هشتم اردیبهشت در حضور نمایندگان تشکل‌های فرهنگی کشور وعده داد تا هفته معلم این طرح اجرایی می‌شود، تصریح کرد: ایشان گفته بودند طرح رتبه‌بندی اجرا می‌شود و به معلمان پرداخت می‌شود ولی پول را خودتان پرداخت کنید ما در حاضر حتی با پرداخت حقوق ها نیز مشکل داریم. 

کریمی‌فیروزجایی در همان ایام قبل از ورود به مجلس یازدهم پیگیری‌ها را شدت بخشید و در گفت‌و‌گوهایی که با رسانه‌ها داشت و همپنین دیدار با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خواهان اعتباری برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان شد که این پیگری‌ها سرانجام محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در 19 اردیبهشت 99 در حساب توییتری خود نوشت: «به قولی که داده بودم عمل کرده و حدود ۱۰ روز پیش در بخشنامه‌ای به وزارت آموزش و پرورش رسما لزوم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از اول فروردین امسال و منابع مالی لازم را  ابلاغ کرده‌ام.»

این طرح ایراداتی داشت که از جمله افزایش حقوق کارمندان آموزش و پرورش بوده یعنی با مقداری اندک از افزایش حقوق معلمان بوده‌است و متعاقب آن علی کریمی‌فیروزجایی مرداد ماه امسال در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رتبه بندی معلمان مطرح کرد که علی رغم توضیحات وزیر قانع نشد. کریمی‌فیروزجایی تاکید داشت که باید هر چه سریعتر دولت لایحه رتبه بندی را به مجلس ارائه کند در نهایت مقرر شد کمیته‌ای برای رسیدگی به این سوال در کمیسیون تشکیل شود.

اما صبح روز دوشنبه 8 دی 99 وزیر آموزش و پرورش به همراه قاسم احمدی‌لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس و علی باقرزاده‌فاروجی رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در سالن جلسات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مهمان علی کریمی‌فیروزجایی عضو هیئت رئیسه مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور و اعضای هیئت اجرایی بودند. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: اتفاقی که در مدت 15- 16 ماه گذشته افتاده طی 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده و این توفیق بدست نمی‌آمد مگر با حمایت همه شما. مثلا در رتبه‌بندی معلمان بخش مهم آن محصول ميدان داری و پیگیری‌های دکتر کریمی‌فیروزجایی و جامعه اسلامی فرهنگیان بوده که فضا را آماده کرد. در رتبه‌بندی معلمان قبلا خطایی صورت گرفته بود که رتبه‌بندی را بردند به فصل 10؛ یعنی برای همه کارمندان با معلمان به یک اندازه بود و قانونگذار اراده‌اش این نبود به آموزش و پرورش مثل بقیه حقوق بدهند و این خطا قبلا شده بود و قول هم داده بودند از اول مهر اجرا می‌شد و تحقیق واقعی رتبه‌بندی نشده بود. در اسفند ٩٨ فصل ده را بی‌حساب به همه دادند و همانند لودر از روی رتبه بندی رد شدند. با کمک شما فوق‌العاده تخصصی، در شروع سال افزایش داشتیم و یک افزایش عمومی برای همه کارکنان و مطالبه رتبه‌بندی معلمان شروع شد؛ آقای دکتر کریمی‌فیروزجایی خیلی میدان داری کردند و ما را صدا زدند و از ما قول گرفت که حتما باید رتبه‌بندی معلمان انجام شود و اين فشارها در این مدت ما را تحت تأثیر قرار داد. نهايتا رتبه بندی را تنظیم کردیم و این طرح را به دولت بردیم و آقای جهانگیری هم انگیزه داشتند تا این کار انجام شود و با قید فوریت به کمیسیون علمی دولت ارجاع دادند. 

بالاخره با فراز و نشیب‌هایی که طرح رتبه‌بندی معلمان داشت بزودی این طرح به مجلس ارائه داده خواهد و با تصویب مجلس، طرح رتبه‌بندی معلمان از ابتدای سال 1400 اجرا خواهد و پیگیری‌های کریمی‌فیروزجایی به ثمر خواهد نشست و شاهد لبخند رضایت معلمان کشور و این قشر زحمت‌کش و تأثیرگذار فرهنگی را خواهیم بود.


علی هدایتی/

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار