خطابه‌های مجازی امام جمعه بابل:

امکانات موجود مازندران جوابگو نیست به این استان مسافرت نکنید

حجت الاسلام والمسلمین روحانی امام جمعه بابل: به‌نظر می‌رسد در تخصیص منابع به مراکز از جمله دانشگاه علوم‌پزشکی بابل کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.

به گزارش راه شلمچه از بابل، پس از شیوع ویروس کرونا نمازجمعه برگزار نمی‌شود اما حجت الاسلام والمسلمین روحانی امام جمعه بابل از طریق مجازی خطابه‌های جمعه اول فروردین 1399 را برگزار کرد که در زیر می‌خوانید:

خطابه اول
"وَلَو أَنَّ أَهْلَ القُرَى آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالارضِ - ۹۶ اعراف". در ایام تحویل سال و آغاز فصل بهار قرار داریم. خداوند متعال تحول و دگرگونی را برای درس انسان‌ها قرار داد زیرا آن را آیه الهی می‌داند و راه دستیابی آن را از طریق تفکر قلمداد می‌کند.

در همین رابطه قرآن می‌فرماید: "الذينَ یذکرون الله قیام و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فِي خلق السماوات والارض ربنا ما خلقت هذا باطلاً - ۱۹۱ آل‌عمران" اولین عرصه تفکر در طبیعت شکل گیری فصل جدید بعد از گذشت فصول دیگر است. این پی درپی آمدن فصول برای خود حکمتی دارد تا ماه و سال به وجود بیاید و محاسبات دقیق و نظم و انضباط در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها شکل بگیرد. قرآن می فرماید: " هو الذی جعل الشمس ضیاء والقمر نورا و قدره منازل لتعلموا عدد السنین وَالحساب ما خلق الله ذلک الا بالحق - ۵ یونس". دومین عرصه تفکر و تدبر در فصل بهار، رویش و تجدید حیات است که طبیعت و گیاهان از این رویش بهره می‌برند. قرآن در این رابطه می فرماید: " وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَأَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير - ۵ و ۶ حج" در این آیه هَامِدَةً به معنی زمینی است که گیاهانش خشکیده و بی‌حرکت و یا بین مرگ و حیات باشند و اهتزّت به معنای حرکت شدید و رکب به معنای نِمو و بهیج به معنای زیبا و چشمگیر است. ذلک بان الله هو الحق؛ دنیا برای این است که بدانید خداوند بر حق است. سومین نکته این است که سهم انسانها از این رویش و تجدید حیات چیست؟ به گفته شهید مطهری سهم برخی از بهار عیاشی و لذت طلبی است اما برخی دیگر با تفکر در این رویش همین مدل رویش را در زندگی خود پیاده کرده و با شناخت استعدادهای نهفته در خود درصدد شکوفا نمودن آن برآمدند و این همان احسن الحالی است که در دعای تحویل سال از خداوند می‌خواهیم.

خطابه دوم
ضمن دعوت آحاد مومنین به تقوا، اولین موضوعی که در خطبه دوم باید به آن اشاره گردد فضیلت نمازجمعه است. رسول اکرم(ص) در این باره می‌فرماید: "هر قدمی که به سمت نماز جمعه برداشته شود مساوی است با بیست سال عبادت و زمانی که نماز جمعه تمام شود به اندازه دویست سال پاداش داده می‌شود". دومین مطلب عرض تسلیت و تعزیت شهادت موسی ابن جعفر(ع) است. امامی که برای استمرار آثار نبوی سالیان زیادی را در زندان همراه با شهادت گذراند و از این طریق شیعه و فرهنگ ناب آن را حفاظت حفاظت نمود. حلول سال نو شمسی ۱۳۹۹ که امروز اولین روز آن است را به همه هم وطنان، هم استانی ها و همشهریان بابلی تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدوارم خداوند سالی پر از عزت برای ملت ما مقرر بفرمایند ان‌شاالله.

 اگرچه در آغازاین سال با بلای ویروس کرونا روبرو هستیم ولی امیدوارم با عنایت پروردگار متعال و عنایات حضرات معصومین به ویژه امام عصر(عج) و همچنین مراقبت مردم، خداوند متعال این بلیه را مرتفع و شرایط مطلوبی را برای این ملت فراهم نماید. 

در همین رابطه از همه عزیزان تقاضا دارم برای پیشگیری، دستورات بهداشتی را رعایت نموده و از سفر و دید و بازدید پرهیز نمایند. موضوع دیگری که باید اشاره کنم، مدیریت شرایط موجود است که اگر این امر صورت نپذیرد و مسئولین مربوط، بر امور مسلط نباشند یقیناً با مصیبت سنگین‌تری روبرو هستیم. اولین مورد از این مدیریت، مدیریت بر سفر هاست که متاسفانه با عدم قرنطینه و رهاسازی سفر، سیل مسافران به سمت مازندران روی آورده و بر بدبختی‌ و مصیبت‌های این استان می افزایند.

امکانات موجود در استان حتی جوابگوی بومی‌ها نیست تا چه برسد به دیگران! دومین موضوع مدیریت، کنترل مراکزی است که به تولید اقلام بهداشتی مانند ماسک می پردازند، شایسته است ضمن تقدیر از این عزیزان این تولیدات مدیریت شده و به اهل آن برسد. 

سومین موضوع مدیریتِ منابعی است که از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به استان اختصاص می‌یابد ولی به نظر می‌رسد در تخصیص به مراکز کوتاهیهای صورت می‌گیرد، از جمله به دانشگاه علوم پزشکی بابل که با وجود خسارت‌های سنگین بیماران و فوتی‌ها، حتی کادر درمانی اعم از پرستاران و پزشکان، متاسفانه منابع به درستی اختصاص پیدا نمی‌کند و در این رابطه با مشکلاتی روبرو می‌باشند که امید است با نظارت دولت محترم و نگاه ویژه مشکلات برطرف گردد ان‌شاالله.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار