همایش بزرگ بررسی اقدام متقابل ایران در قبال مکانیسم ماشه برگزار شد+ تصاویر

نبویان: ما باید توقف و اجرای کل برجام را عملیاتی کنیم و نباید فقط به خروج از برجام بسنده کرد.

رسایی: کرونا برای حسن روحانی نعمت بود چون دیگر نمی‌گوید تحریم و دولت سایه.

به گزارش راه شلمچه، همایش مردمی دانشجویی بررسی اقدام متقابل ایران در قبال «مکانیسم ماشه» به همت جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران و اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی و با حضور سید محمود نبویان و روح الله ایزد خواه نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حمید رسایی نماینده‌ سابق مجلس، صادق کوشکی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، محمد صادق شهبازی و مسعود براتی از ادوار جنبش عدالتخواه دانشجویی و کامران غضنفری نویسنده‌ کتاب "پرونده هسته‌ای ابعاد پیدا و پنهان" امروز (شنبه 29 شهریور 99) برگزار شد. 

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده اسبق مردم در مجلس در این همایش گفت: مکانیسم ماشه را آمریکا گفت و اعلام کرد و اعمال هم خواهم کرد؛ اما چه کسی جلوی آن ها را خواهد گرفت، اروپا؟!

وی تاکید کرد: فردا اگر از نظر ظاهری اتفاقی نیفتد ولی حتما قطعنامه ها باز می‌گردد.

رسایی تصریح کرد: کرونا برای حسن روحانی نعمت بود چون دیگر نمی‌گوید تحریم و دولت سایه.

وی افزود: اینکه فشار طرف مقابل مدام بیشتر می‌شود بخاطر همین جنازه برجام است. اما این برجام خودش معلول هست نه علت. مشکل اصلی این‌هایی هستند که به غرب امید دارند و به آن ها اعتقاد دارند.

رسایی اضافه کرد: مکانیسم ماشه خیلی وقت است که فعال شده، وضع هسته ای را ببینید. این مکانیسم ۷ سال قبل فعال شده است. 

حجت‌الاسلام نبویان نماینده مردم تهران در مجلس گفت:  اگر مکانیم ماشه توسط آمریکا اعمال و اجرایی شود تکلیف چیست؟؛ آمریکا قانونا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را اعمال کند اما باید بدانیم که دنیا بر اساس قانون نمی‌چرخد بلکه بر اساس قدرت اداره می‌شود.

  

وی درباره اقدام متقابل ایران در برابر مکانیسم ماشه گفت: ما باید بر اساس قانون عمل کنیم که این قانون یا قانون بین الملل است و یا مفاد برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت.

  

عضو کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: ما باید توقف و اجرای کل برجام را عملیاتی کنیم و نباید فقط به خروج از برجام بسنده کرد.

  

نبویان گفت: طبق برجام باید از روز اجرا یعنی ۲۷ دی ۹۴ کلیات تحریم‌ها اعم از بانکی و غیربانکی و... لغو شود، در حالی که در بند ۲۶ تصریح شده و قول داده‌اند که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، عمل کلی یا جزئی اجرای برجام باید متوقف شود.


روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران گفت: دولت ۷ سال است فرصت داشته و مردم دیگر متوجه بی ثمر بودن برجام شده اند. بازار هم که به هم ریخته و هیچ کس از دولتمردان هم گردن نمی گیرد. بازار امروز در ارز و خودرو و... بهم ریخته است و نباید نگران اینها باشیم.

  

این نماینده مجلس اظهار داشت: فضای مجلس امروز در قبال رای آوردن طرح سه فوریتی برای خروج از ان پی تی این است که رای آوردن این طرح همان‌قدر راحت است که رد اعتبار نامه تاجگردون آسان بود. 


کامران غضنفری نویسنده و پژوهشگر هم در ادامه همایش مردمی-دانشجویی بررسی «اقدام متقابل ایران در قبال مکانیسم ماشه» گفت: از همان ابتدا گفتم برجام بی اعتبار است و مشروعیت ندارد و دلایل آن‌را هم گفتم؛ مانند مغایرت صریح و آشکار برجام با قانون اساسی؛ عبور از خطوط قرمز، خلاف شرع بودن برجام و...

  

وی افزود: برجام از ابتدا تا انتها دشمن را بر ما مسلط کرده که این خلاف شرع است. برجام مصوبات مجلس را هم نقض کرده بود و بر اساس کنوانسیون وین از همان ابتدا فاقد اعتبار بود و از آنجایی که در طول مذاکرات هسته ای مقامات آمریکایی به کرات جمهوری اسلامی را تهدید کردند برای همین به لحاظ قواعد بین الملل فاقد اعتبار است.

  

غضنفری اضافه کرد: برجام حاصل فعالیت شبکه نفوذ در داخل کشور است؛ توافقی که جز خسارت برای جمهوری اسلامی چیزی نداشته است. رهبر معظم انقلاب هم از برجام به عنوان خسارت محض یاد می‌کنند. 


محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم اظهار داشت: نباید به دولتمردان برای امضای برجام انتقاد کنیم چرا که آنها به خوبی مأموریت‌شان را انجام داده‌اند چرا که اصلاً قرار نبود متن برجام را بخوانند.

  

وی افزود: از نظر حقوقی برجام توافق نیست ضمن اینکه معاهده و یادداشت همکاری هم نیست. 

  

کارشناس مسائل سیاسی  تصریح کرد: دروغ بسیار بزرگی با عنوان برجام در راستای مأموریت دولت برای برجام گفته شده است که امضای کری تضمین برجام است. در حالیکه برجام اصلاً مبنای حقوقی ندارد. زیرا هیچکس آن را امضا نکرده و توافقنامه و هیچ چیز دیگری نیست.

محمدصادق شهبازی فعال سابق دانشجویی هم با اشاره به انتشار فیلمی از وزیر خارجه امارات، گفت: من دلم می‌خواهد فیلم کسانی که برجام را امضا کردند را ببینم در همان لحظه‌ای که برجام را آفریدند، مثل فیلم وزیر خارجه امارات. فیلم کسانی که از برجام بهشت ترسیم کردند.

  

وی افزود: مردم ما خاطرات خم شدن مسئولین جلوی غربی‌ها، خاطرات دلار ۵ رقمی و افزایش قیمت طلا و مسکن را دارند. مردم ما خاطرات ایستادن در صف خرید داروهای تحریمی و سبد کالا را دارند.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار