امیری سوادکوهی:

آقای امام جمعه! حقیقتاً رسالت شما چیست؟

حجت‌الاسلام امیری سوادکوهی در واکنش به اظهارات امام جمعه رشت، گفت: اگر واقعاً هنر هدایت به روش عترت و جذب حداکثری بسان پدر امت را ندارید استعفا دهید.

به گزارش راه شلمچه، در پی سخنان امام جمعه رشت در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک ایثار، مبنی بر اینکه «از تمام دختران و زنانی که اینجا حجاب را رعایت نکرده‌اند، بیزارم»، حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی از محققان و اندیشمندان جوان شیعه در یادداشتی خطاب به وی، این نوع رفتار را دور از سیره ی عملی اهل بیت علیهم السلام دانست.


امیری سوادکوهی بر این باور است که می بایست یک امام جمعه در حق تمامی مردم پدری کند و با حسن خلق، شرح صدر و مهربانی، دیگران را به فرهنگ عترت دعوت نموده و از این ره آورد کسانی که در امر حجاب کوتاهی دارند را به مفاهیم والای حجاب دعوت نماید. 

متن این یادداشت بدین شرح می باشد:

آقای امام جمعه!
اعلان بیزاری مستقیم شما خطاب به بانوان بد حجابِ حاضر در یک محفل، دردی را از جامعه دوا نمی کند. اگر واقعاً هنر هدایت به روش عترت و جذب حداکثری بسان پدر امت را ندارید استعفا دهید. اسلام، زخم خورده ی چنین برخورد های زشت و دور از اخلاق است. 

حقیقتاً رسالت شما چیست؟
کسی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید این سه خصلت را داشته باشد...
شیخ صدوق رحمه‌الله به اسناد خود از لسان مبارک حضرت امام صادق عليه‌السلام روایت می‌کند که فرمودند:
 «همانا فقط كسى مى‌تواند امر به معروف و نهى از منكر کند، كه در او سه خصلت باشد:
 به آنچه امر مى‌كند، خودش عمل نماید و آنچه را نهى مى‌كند، خودش ترک‌کنندۀ آن باشد؛
در آنچه امر يا نهى مى‌كند، عدالت و میانه‌روی را رعايت نمايد؛
 در آنچه امر يا نهى مى‌كند، از خود نرمى و مدارا نشان دهد.»
«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَامِلٌ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ وَ تَارِكُ لِمَا يَنْهَى عَنْهُ عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُرُ عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ وَ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى.»
سوادکوهی در بخش دیگر یادداشت خود در این باره تصریح کرد :
اگر حقیقت و زیبایی های اسلام به جامعه عرضه می شد و برخی دین را ابزار و نردبانی برای آمال سیاسی خود جلوه نمی دادند و اگر مسئولین امر و مدعیان دفاع از شریعت، با کج سلیقگی های مفرط، چهره ی نورانی اسلام را مخدوش نمی کردند، یقیناً سلایق مختلف با آگاهی از مفاهیم والایش، بر آن حرمت نهاده و نه تنها حجاب، بلکه سایر احکام دین را با تمام وجود می پذیرفتند و دیگر نیازی به تدوین قوانین عجولانه ای چون محدودیت های حقوق شهروندی، ممانعت از ورود به مترو، پلمپ رستوران ها و... نبود، زیرا این امور شتاب زده بر اساس تجربیات گذشته ناکارآمد بوده و جامعه را به مدینه ی فاضله و تثبیت امور نزدیک نخواهد کرد. فرهنگ حجاب زمانی فراگیر می شود که حقیقت آن با زبان برهان و بر اساس آموزه های قرآن و عترت بر همگان آشکار گردد نه با خشونت، تحمیل و هیاهوهای اجتماعی. مردم خسته و صبور ما را بیش از این با اندیشه ها و اصلاحات طالبانی و نگرش های غلط خود نیازارید.

اگر خوشت اومد لایک کن
4